Denk aan het milieu. Denk na voor je print!Denk aan het milieu. Denk na voor je print!

13-2-2011

Wat voor nieuws voor de winter 2012

Nieuwigheden herfst/winter 2012

Hube

Hoewel de hardste wintermaanden al achter de rug lijken, werden begin deze week heel wat inspanningen geleverd om de herfst- en wintercollectie 2012 van verschillende merken aan de professionnals voor te stellen. Zoals steeds lag het epicentrum ook dit jaar weer in de Neue Messe te Munchen waar de vier dagen durende ISPO-beurs doorging...

Om desillusies te vermijden zeggen we al maar onmiddellijk dat we op vlak van klim- en alpinisme materiaal geen grote, revolutionaire zaken konden opmerken. We moeten dan maar geloven dat het merendeel van de merken zijn nieuwigheden opspaart voor de komende zomer. Toch deden we de verplaatsing niet voor niets. De nieuwigheid voor de winter van 2012 moet je in de textielsector zoeken. Twee zaken kunnen wel eens stevig van zich doen spreken.

Eerst en vooral, het nieuwe Active Shell membraan van Gore-Tex® dat dit merk weer maar eens in de spotlights moet zetten. De Active shell onderscheid zich dankzij een nog fijner membraan en dus nog meer ademend dan zijn voorgangers. We moeten het jullie niet zeggen dat vooral de meest veeleisende buitensporten van deze technologie zullen profiteren. Moest dit dan ook echt in de winter gelanceerd worden? Is het niet in de zomer dat we het meeste zweten? Verschillenden dachten er anders over en zo lanceerden Mammut, Berghaus en Peak Performance, zonder op de zomer te wachten al in de winter één of meer vesten met Active Shell. Mammut deed dit met succes en ontvangt een Outdoor Award in de categorie Softgoods voor de Felsturm Jacket. Bij Berghaus rustte men de Velum Jacket van het Extremtm gamma uit met Active Shell. Bij Peak Performance zal dat met de Black Light 3S Anorak zijn.

Secondo, geen nieuwigheid op zich maar een verwachte bevestiging. Na zich op de recycleerbare of gerecycleerde membranen geworpen te hebben trachten de kledingmerken nu ook het duurzaamheidslabel bluesign® te bemachtigen. Tegenwoordig zijn er nog slechts weinig merken die niet minstens een model of zelfs het volledige gamma aan bluesign® voorlegden om een label te bekomen: Vaude, The North Face, Patagonia en vele andere. Het principe? Het merk verbind zich ertoe om aan bepaalde maatstaven te voldoen doorheen het productieproces van zijn product en met name de gezondheid van de consument te verzekeren door controle van zijn CO2-emissie en watergebruik.
Conclusie, hou het bluesign® label in je achterhoofd als je eens een vest gaat kopen. We trachten later nog grondiger terug te komen op het label.

Verder nog enkele opmerkelijke zaken:

Hube

De site van de ISPO