Het aloude BCN Café. Het staat je vrij hier alle soorten berichten te posten, zolang ze maar met klimmen te maken hebben.
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

broedseizoen / nidification

16 3352 3-3-2003 12:38  

Laatste

Guy
[email protected]
posts

25-2-2003
01:06

 

broedseizoen / nidification



In Freyr huist er sinds enkele jaren een zeldzaam geworden valk.(in juli 2002 werden er een 20tal paren geteld die een 50tal jongen kregen)

Je zult hem zeker al eens gehoord hebben als je op de pape, tete de lion of alegne klimt.

Het broedseizoen komt eraan en zo te horen aan het geschreeuw was het wijfje al behoorlijk nerveus aan't worden (of zou dat aan den dimi zijne kop gelegen hebben).

Elk jaar hebben ze een nest in pape, meer bepaald in de grot boven plaisir ephemere.
Van nu tot augustus zijn volgende routes te mijden(of best gewoon niet klimmen of rappellen in die buurt) het gaat tenslotte om enkel routes(5e graads en enkele 6a/b) die bijna niet geklommen worden l2 plaisir ephemere, l3 les portes de chaos, delicatessen, le "Z". Dus eigelijk alles wat in die buurt vd grotte komt.

Een beetje respect voor deze grote vogel, en natuurlijk ook de kleinere die in vele gaatjes en gaten van freyr huizen.

ps: ge moogt er zeker van zijn dat de vogelaars alles met argusogen volgen(of om eens een schoon woord te gebruiken: ornithologen) Ik heb ze zelf al bezig gezien en t'was de moeite.

De falco peregrinus is een hele bijzondere en hele snelle vogel die snelheden van circa 200 kilometer per uur kan bereiken. Volgens sommigen kunnen ze in een duikvlucht 300 kilometer halen.


"Espèce autrefois répandue, le faucon pèlerin a connu une forte régression et a même été menacé de disparition. Cette raréfaction de l'espèce s'est expliquée en partie à cause des substances toxiques (pesticides, etc.) contenues dans ses proies et par les persécutions qu'elle a subies. Ses populations ont diminué en France depuis 1950 et il a disparu de Belgique vers 1973. Depuis les années 1990, l'espèce recolonise progressivement ses anciens sites en montagne, bénéficiant des mesures de protection et de l'interdiction des pesticides organochlorés. La population française est actuellement estimée à 650 couples. Cependant malgré la protection dont il fait l'objet, de nombreux faucons sont encore victimes de chasseurs, car comme de nombreux autres rapaces, il est quelquefois retrouvé mort, le corps criblé de plombs."

"Nid : Il ne fait pas de nid (comme les autres Faucons). La ponte est déposée dans une niche rocheuse. La femelle couve principalement seule, tandis que le mâle apporte des proies. Les deux parents participent à l'élevage des jeunes"


http://perso.wanadoo.fr/marie-christine.dehayes/Reproduction_pelerin.htm
http://www.oiseau-libre.net/Oiseaux/Especes/Faucon_pelerin.html
http://mrw.wallonie.be/dgrne/publi/paysages/ete99/pdf/dossier_dpe.pdf

ps1: misschien kan de boss voor de duidelijkheid mijn copy vd topo er nog bijzetten
ps2: misschien kan iemand nog t'een en t'ander omzetten in't Frans
ps3: als om d'een of d'ander reden er iets mee die vogels gebeurd kan je al raden wie er de schuld van zal krijgen en wie weet wat volgt er nog. Dus als ge iemand in die buurt ziet kruipen kan je hem misschien erop wijzen dat er een zeldzame vogel zit.(kijk vooral eens naar de 3e link)

[edit by webmaster for image]

 

 

guy
[email protected]
posts

24-2-2003
20:45

 

telling 2002

die telling van 2002 ging over heel belgie.

 

 

Hube
Master Chief
5488 posts

24-2-2003
23:08

www
 

Traduction

Un facon solitaire niche à Freyr depuis quelques années. Vous devriez déjà l'avoir entendu crier si vous avez grimpé au pape, tête de lion ou al'lègne.

La saison recommence et à son cri on comprend qu'il recommence à être nerveux.

Chaque année un nid est construit au pape, plus précisément dans la grotte au dessus de plaisir éphémère.
A partir de ce jour jusqu'à fin août les voies suivantes sont à éviter (voire même à ne pas grimper ou dans les parages desquelles les rappels sont déconseillés). Il ne s'agit que de quelques itinéraires en 5 et 6a/b qui ne sont presque plus grimpés: l2 plaisir ephemere, l3 les portes de chaos, delicatessen, le "Z".

Un peu de respect pour ce rapace, et naturellement pour les plus petits qui viennent s'abriter dans les trous des rochers de Freyr.

ps: vous pouvez être sûr que ces oiseaux suivent tout avec des yeux aux aguets. Je les ai vu à l'oeuvre et c'était épattant.

Le faucon pélerin est un oiseau particulier capable d'atteindre la vitesse de 200 km/h. Selon certains il peut avoisiner les 300 km/h en chute libre.


"Espèce autrefois répandue, le faucon pèlerin a connu une forte régression et a même été menacé de disparition. Cette raréfaction de l'espèce s'est expliquée en partie à cause des substances toxiques (pesticides, etc.) contenues dans ses proies et par les persécutions qu'elle a subies. Ses populations ont diminué en France depuis 1950 et il a disparu de Belgique vers 1973. Depuis les années 1990, l'espèce recolonise progressivement ses anciens sites en montagne, bénéficiant des mesures de protection et de l'interdiction des pesticides organochlorés. La population française est actuellement estimée à 650 couples. Cependant malgré la protection dont il fait l'objet, de nombreux faucons sont encore victimes de chasseurs, car comme de nombreux autres rapaces, il est quelquefois retrouvé mort, le corps criblé de plombs."

"Nid : Il ne fait pas de nid (comme les autres Faucons). La ponte est déposée dans une niche rocheuse. La femelle couve principalement seule, tandis que le mâle apporte des proies. Les deux parents participent à l'élevage des jeunes"


http://perso.wanadoo.fr/marie-christine.dehayes/Reproduction_pelerin.htm
http://www.oiseau-libre.net/Oiseaux/Especes/Faucon_pelerin.html
http://mrw.wallonie.be/dgrne/publi/paysages/ete99/pdf/dossier_dpe.pdf

Un dernier conseil pour tous ceux qui lisent ce message: respectez l'habitat de cet oiseau sachant bien les conséquences qui découleraient d'une conduite irraisonnée. Avertissez ceux que vous verriez grimper dans le coin.


Hube

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

25-2-2003
00:58

www
 

Kunnen we met de mensen van het BRT of eventueel wat vrijwilligers niet een aantal pancartes aanbrengen onderaan de routes waarop duidelijk staat van wanneer tot wanneer er niet mag geklommen worden?
De nodige sociale controle onder klimmers zal er gemakkelijker door worden en er zal ter plaatse tenminste duidelijkheid zijn.

Ik was toevallig vandaag ook bezig met eens uit te zoeken waar de broedplaatsen van de Oehoe (Grand Duc) in ons land zich bevinden. De laatste (onvolledige) gegevens dateren van 2000. De meest gekende rotsen waar de Bubo Bubo of grootste uil van Europa nestelt, staan dan nog niet eens in de lijst:

- Rochers de la Molignée, dus niet La Pelle, Les Ruïnes en Montaigle zelf maar de rotsen ten noorden van La Pelle;
- Rochers de Moniat (rechts van de grote spleet);
- Carrière du Lion (Couvin) maar daar komt toch nooit een kat...

Een aantal jaren geleden nestelde er ook een paartje rechts op het Dalle de Modave. Het vernietigen van het nest, kapotgooien van eieren en stelen van een jong door klimmers was de directe aanleiding tot sluiting van de wand.

Gebruik aub jullie verstand en laat de natuur met rust wanneer ze die het hardst nodig heeft.

G
(toch vervelend: ziek zijn, overdag slapen en 's nacht niet meer kunnen slapen...)

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

25-2-2003
10:17

www
 

Drinkt dan ne leffe of twee en dan kan je terug slapen. Overigens best wel sjiek dat er hier zo veel aandacht wordt besteed aan de natuur. Er zijn er die de natuur minder hoog achten en ze willen vormen naar hun eigen goesting en voor puur eigen verbruik/plezier/...
T
 
----------------
't Is goe weer in t land

 

 

Renaat
soms ga ik ook klimmen
1178 posts

25-2-2003
14:07

www
 

Ik heb verleden jaar eens aan de relais aan de grot gehangen, terwijl er daar een jong zat (ik wist vooraf van niets, anders had ik daar natuurlijk niet geklommen). Dat beestje was al zo groot als twee kipppen, met klauwen van vijf centimeter, en het zat heel de tijd om z'n moeder te tjanken. Wij natuurlijk zo paranoïa als iets rond ons aan het kijken om te zien of die niet op ons afgevlogen kwam. Heb nog nooit zo rap een rappel geïnstallleerd als toen, denk ik...

 

 

BCN
red.
28 posts

10-12-2012
14:29

 
 

 

david Stroobants
[email protected]
posts

26-2-2003
11:26

 

nestmateriaal

Het zal welaan den Dimi gelegen hebben, volgens mij is zijn rastakop het ideale nestmateriaal...

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

26-2-2003
14:20

www
 

Ik heb een aantal kopies afgedrukt van een infoblad met daarop bovenstaande tekening. Dit vrijdag of zaterdag zal ik het in Freyr gaan uithangen, onderaan de Pape en in de Chamonix.

Geert

 

 

Guy Van den Bergh
laatst gezien op de Al'Legne
511 posts

26-2-2003
15:14

 

goe gedaaaaaaaaaan

zouden die van't hof van commerce zeggen

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

28-2-2003
14:02

www
 

Vraagje

Zouden de groenen het goed vinden dat ik die dingen aan een boom bevestig?
Anders neem ik mijn boormachien mee en zet ze vast met een paar vijzen in de rots.

G
 
[edited by theboss on 2003.02.28 14:02:05]

 

 

Robbe
the spam club
2123 posts

28-2-2003
18:05

 

ik denk da da goe is vooor de boomen
maar, een plankje/blad komt ook van de boom
 
----------------
als ge iemand tegenkomt met een t-shirt of een polar waar er: Castellan-climbing-team opstaat is ien waarschijnlijk van de castellan-climbing team :-p

 

 

ivo quirijnen
[email protected]
posts

1-3-2003
22:02

 

broedplaatsen

Na de volledige informatie over waar en hoelang deze vogels broeden in Freyr en eventuele andere massieven zou het niet raadzaam zijn om informatiebladen te hangen onder de desbetreffende route's en ook om in de eerste twee spits bout met moer aan te brengen zodat klimmen volledig uitgesloten is?
Uit ervaring weten we dat er altijd zijn die hier toevallig geen weet van hebben en waardoor de klimmers weer in aanvaring komen met de natuurbeschermers met dikwijls onprettige sanctie's van "Bos en Groen" tot gevolg.
Ik denk dat samenwerking in deze materie in ieders voordeel is.

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

3-3-2003
12:38

www
 

wel k denk dat theboss juist infobladen is gaan hangen onder aan de routes. Da van die bouten is misschien nog een goed gedacht maar ik stel mijn hoop op de juiste ingesteldheid van alle klimmers
T
 
[edited by Tijl on 2003.03.03 12:38:26]

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

2-3-2003
20:58

www
 

Ik ben niet meer onderaan tot aan de Pape geraakt wegens teveel Ciney Blonde in mijn kap, maar er hangen wel infobladen in de Chamonix, aan de Refuge en aan het grote Infopaneel aan de parking. Voor de rest hoop ik op wat sociale controle want ik kon het niet over mijn hart krijgen om wat extra pluggen in de voet van de Pape te kloppen om die papieren aan te hangen.

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

3-3-2003
12:38

www
 

ge hebt gelijk en ge hebt da goe gedaan
T