Het aloude BCN Café. Het staat je vrij hier alle soorten berichten te posten, zolang ze maar met klimmen te maken hebben.
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

kwisvraagje: welke belg(en) beklom(men) een 8-duizender en 8a op rots?

22 2177 22-2-2005 08:51  

Laatste

bert
[email protected]
posts

20-2-2005
17:12

 

kwisvraagje: welke belg(en) beklom(men) een 8-duizender en 8a op rots?

kwisvraagje: welke belg(en) beklom(men) een 8-duizender en 8a op rots?

Minstens een sterke geblokte klimmer uit de kempen!

 

 

wannés
tooghanger
109 posts

20-2-2005
17:26

 

jij?

 

 

bert
[email protected]
posts

20-2-2005
18:06

 

zeker niet, boven de 3000m ben ik al aan het bevriezen!

 

 

jo!
krijg ik een pintje?
25 posts
a thing of beauty is a joy forever!

20-2-2005
18:11

 

jan vanhees

 
----------------
a thing of beauty is a joy forever!

 

 

jo!
krijg ik een pintje?
25 posts
a thing of beauty is a joy forever!

20-2-2005
18:12

 

jan vanhees
 
----------------
a thing of beauty is a joy forever!

 

 

akela
krijg ik een pintje?
23 posts

20-2-2005
19:05

 

Ikke, bijna!!!

 

 

Kristiaan
tooghanger
177 posts
Er zijn twee soorten VRIENDEN de ene die je kan kopen. De andere zijn ONBETAALBAAR!!

20-2-2005
19:35

www
 

Er zal er minstens wel eentje zijn.
 
----------------
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. (Albert Einstein)

 

 

klimfreak
waar is mijn persoonlijke barkruk?
587 posts
I wanna climmmmmmmb!

20-2-2005
21:05

 

Vanhees? Laat me niet lachen! Een achtduizender wel maar 8a nooit van zijn leven.
klimfreak
 
----------------
I wanna climmmmmmmb!

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

21-2-2005
10:40

www
 

Niet te vergelijken

Het gaat om twee topprestaties in 2 totaal verschillende disciplines. Je kan het vergelijken met de 100m en een marathon. Alle twee lopen maar zelden dat eenzelfde loper in de twee topprestaties haalt.
Ik weet dat mensen die 8000 doen wel een 6c aankunnen maar daar zal het meestal ophouden.
Ik zie ook uit naar een Belg die ze alle twee aankunnen. Maar tot op heden weet ik niemand niet.
 
----------------
De meeste bergsporters zijn gewoon creditcard-avonturiers(Joe Simpson)
Guido

 

 

hendrik
vaste klant
464 posts

21-2-2005
11:04

www
 

ik vind dat je lichtelijk overdrijft guido:

heel veel mensen kunnen op een gemakkelijke achtduizender geraken. Kwestie van wat training.

ik denk trouwens dat een 8a klimmer eerder een achtduizender zal doen dat dat iemand die een achtduizende heefr gedaan, 8a zal klimmen.

maar een 8a klimmer heeft nu meestal andere prioriteiten, zeker in ons land, wat heel spijtig is.

heel wat van onze topklimmers die 7c of meer klimmen, zouden eens wat meer naar de alpen en elders moeten trekken om zware alpiene beklimmingen te doen.

een 8a klimmer heeft toch enorm veel potentieel. En goed rotsklimmen is de basis van alle alpiene prestaties, das toch waar he?

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

21-2-2005
11:51

www
 

Om een 8-duizender te doen zal je meer moeten kunnen dan zuivere rotsklimervaring nml: een pak ervaring in ijs en sneeuw, alpinestijl klimmen, weer en klimaat over de streek, een dosis zelf- en mensenkennis want uiteindelijk ga je over de rand, enz... (maak het lijstje maar zelf als je hoopt om een 8000 te doen)
Daarbij komt nog de hoogteziekte, dat is al zeker iets dat je bij een 8a niet hebt.
Oh, ja er is potentieel als je een 8a kan, maar er is een groot verschil om met klimschoentjes een 8a te doen en op rotsen ergens een 6a moeten doen met D-schoen, om nog niet te spreken van mogelijke crampons of een echte drytool op 6000m hoogte met hier en daar een klein stukje ijs...

----------------
De meeste bergsporters zijn gewoon creditcard-avonturiers(Joe Simpson)


Guido


 
[last edited on 2005.02.21 11:51:20]

 

 

Keevy
[email protected]
posts

21-2-2005
12:49

 

Om een 8000er te doen moet veel geld hebben

 

 

hendrik
vaste klant
464 posts

21-2-2005
12:52

www
 

guido,

heb jij al eens gezien wat voor mensen er op de top van gemakkelijke 8ooo-ers staan?
er zijn erbij die gewoon omhoog worden getrokken he

daar moete nog ni eens 4 voor kunne klimmen in rots

als ge het daarentegen hebt over beklimmingen van bijvoorbeeld de lhotse wand ofzo, dan wel natuurlijk

 

 

tweecplus
tooghanger
184 posts

21-2-2005
13:23

 

pfffff...

Voor sommige 8000-ders moet ge echt niks kunnen !!
Er zijn mensen die Everest proberen die amper zelfstandig stijgijzers en een gordel kunnen aandoen !!!!Laat staan dat ze kunnen rotsklimmen....

 

 

Pieterjan
tooghanger
167 posts

21-2-2005
13:49

 


Daarbij komt nog de hoogteziekte, dat is al zeker iets dat je bij een 8a niet hebt.


Ah nee? voor de 8a 'digital crack' op de Aiguille du Midi kun je toch beter geacclimatiseerd zijn...

 

 

Smurfie
tooghanger
187 posts

21-2-2005
13:50

www
 

ja zo kunnen ze mij ook over nen 8a trekken eh, met een enthousiaste zekeraar...

 

 

Renaat
soms ga ik ook klimmen
1178 posts

21-2-2005
16:10

www
 


maar een 8a klimmer heeft nu meestal andere prioriteiten, zeker in ons land, wat heel spijtig is.

heel wat van onze topklimmers die 7c of meer klimmen, zouden eens wat meer naar de alpen en elders moeten trekken om zware alpiene beklimmingen te doen.




Wie is het nu?
 
----------------
"It's better to be pissed off, than to be pissed on"

 
[last edited on 2005.02.21 16:10:24]

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

21-2-2005
16:22

www
 


Er zijn mensen die Everest proberen die amper zelfstandig stijgijzers en een gordel kunnen aandoen !!!!Laat staan dat ze kunnen rotsklimmen....

Dat soort noem ik geen klimmer en zal wel ook op een 8a kunnen getakeld worden...

Nog een groot verschil tussen een 8a rots en een 8000 is dat iedereen die het potentieel in zich heeft om 8a te klimmen, het ook kan klimmen, je moet er wel veel voor oefenen maar het is haalbaar, zowel betreffende het prijskaartje als de risicofactor.
Een 8000der moet je zoals gezegd veel geld hebben, maar ook nog veel tijd en geluk met het weer en de plaatselijke politieke toestand. Van het risico zwijgen we best.

Daarmee is natuurlijk de kwisvraag nog altijd niet opgelost.


----------------
De meeste bergsporters zijn gewoon creditcard-avonturiers(Joe Simpson)


Guido

 
[last edited on 2005.02.21 16:22:22]

 

 

Lucky B
[email protected]
posts

21-2-2005
17:13

 

Claude Lorenzi?

By the way: ik heb al een paar 8a's geklommen maar ik zie mij nog niet gauw op een 8000der staan!

 

 

jan
[email protected]
posts

21-2-2005
17:15

 

ik weet de oplossing

ja ik ben in de klimax met de bert en hij heeft het juist verteld wie het is . Het is een man die de shisma pagma enkele jaren geleden en deze zomer een 8a in zwitserland. Hij komt uit vosselaar. doei