Alle discussies over nieuwe routes, niveaus, uitgebroken grepen, slechte hakenstand, knappe herhalingen, vogeltjes... alleen in België!
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

Goede eerste buitenklimroute.

stef schuermans 5 3319 30-8-2008 04:13  

Laatste

stef schuermans
tooghanger
85 posts

29-8-2008
16:22

 

Goede eerste buitenklimroute.

- 1 touwlengte
- binnen niveau 5+ - 6a

Wat is een goede eerste buitenroute? Aanraders?

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

29-8-2008
17:20

www
 

Klimschool volgen is de beste raad. Je mag indoor niet vergelijken met rotsklimmen. Er hangen daar geen touwen en er zijn geen plastiekgrepen. Als je boven komt, moet je ook deftig naar beneden.
Zoek eventjes op de site van http://www.klimenbergsportfederatie.be/
de afzonderlijke clubs:
http://www.klimenbergsportfederatie.be/internet/info/overzicht.php

 

 

samson
krijg ik een pintje?
43 posts

29-8-2008
17:34

 

Guido heeft gelijk dat je binnen klimmen zeker niet mag vergelijken met rotsklimmen. Je mag in het begin gerust één heel niveau aftrekken van je maximum indoorniveau.
Maar als je een deftige partner hebt, die je goed kan uitleggen hoe te klimmen en veilig terug naar beneden komt, zie ik geen enkel probleem om ervan te genieten.
Mss best eerst eens naar Durnal gaan. Perfect gebiedje om het te leren (goed zicht, veel plateaus en routes tot eind 5de graad).
Vergeet niet dat je lid moet zijn van KBF (of iets dergelijks) om op de rotsen te mogen en dus ook verzekerd te zijn.
Enjoy!

 

 

Rudi Frankinouille
waar is mijn persoonlijke barkruk?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

29-8-2008
18:55

www
 

Jacquouille la Fripouille - 6A AlLegne Freyr.
Schitterende route, een combinatie van techniek - kracht - uithouding en allemaal op redelijk goede grepen, relatief rechtdoor dus niet te veel zoeken (wel even aan het gat). Tot nu toe de mooiste 6A die ik deed.

La physique solaire - 5C Pape Freyr.
Een stevige 5C met enkele zeer mooie passen.

La Purge - Au balcon du Ciné Majestic - 6A 5anes Freyr, voor Freyr één van de best afgezekerde routes, vooral regletten. Ernaast ligt Le cancan, ook zeer mooi, maar wel hard zowel mentaal als fysiek (mono's) als je het niveau als maximum hebt.

Voie 45: Clous rouges - 5C+ Grand Malade
De mooiste 5C ooit geklommen. Genieten van de eerste tot de laatste meter!!!

Just like a woman - 6A Yvoir, schitterende plaatroute met veel pied-a-main, enkele wrijvingspassen, vanaf eerste haak over de plaat komen is de moeilijkste pas, nadien is het genieten van opeenvolgende mooie bewegingen.

 

 

Bender
waar is mijn persoonlijke barkruk?
715 posts

30-8-2008
04:13

 

Alles op La grande Dalle in Yvoir. Links beginnen met allemaal 4kes en 5kes, en eindigen met den Dalle imperiale (6b). Of als je extreem wil gaan de 7a rechts daarvan.
Is wel vrij monotoon dalklimmen, maar ideaal om touwhandelingen goed onder de knie te krijgen.
Voor een goei klein dakske heb ik niet echt een idee hoewel le grand surplomb (5) in Dave de moeite is, maar ik ben er alleszins niet op kop doorgeraakt ...