Alle discussies over nieuwe routes, niveaus, uitgebroken grepen, slechte hakenstand, knappe herhalingen, vogeltjes... alleen in België!
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

gekapte grepen?

rods 10 4374 27-4-2009 16:15  

Laatste

rods
vaste klant
375 posts

2-3-2009
20:27

www
 

gekapte grepen?

Vandaag liet het weer het nog eens toe om naar Freyr te gaan. 5 Anes lag nog voor een groot stuk nat maar pape was bijna overal droog.

In Les pavés du nord deed ik spijtig genoeg een minder aangename ontdekking. In de crux tussen het 2de en het derde setje is daar een geweldige bak bij gekapt. Vorig jaar stond daar een ontzettend slechte reglette tussen maar dat maakte de route net hard.

Moet een route na het uitbreken van grepen worden hersteld door grepen bij te kappen? Ik heb liever dat er niets gewijzigd wordt aan de route.

 

 

Bender
waar is mijn persoonlijke barkruk?
715 posts

3-3-2009
07:06

 

Op de 5 anes komt er veel los. Al getuige geweest van een blok de grootte van nen mens. Ook kleinere stukken gezien. Zelf een reglet uitgetrokken en daar was toen een soortement bakje. Dit was echter vorig jaar.
Waaraan zie je dat die prise gekapt is? Ik ben volledig tegen tailleren, maar aan de andere kant moet je er ook rekening mee houden dat de rots zich gaat aanpassen en vervormen.

 

 

Rudi Frankinouille
waar is mijn persoonlijke barkruk?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

3-3-2009
07:52

www
 

gekapte greep

Dat de rots zich aanpast, geen probleem.
Maar het oude regletje zat iets hoger en nu is daar in een solied stuk rots een bakje bijgekapt. Hoe zou het in godsnaam daar anders terecht komen...
Kortom, als de natuur de quotatie aanpast, geen probleem. Als er een greep uitgetrokken wordt, geen probleem, maar als in een bestaande route een bakje bijgekapt wordt, denk ik dat de meerderheid van de klimmers daar moeite mee heeft.

 

 

micheldevogel
een waterke aub!
14 posts

3-3-2009
13:37

 

Heb dat gisteren ook nog eens geklommen en geen bijgekapte grepen gezien! Zou het aan de goede condities liggen?

 

 

Rudi Frankinouille
waar is mijn persoonlijke barkruk?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

3-3-2009
23:50

www
 

Plaats?

Hey Michel, we kenden de route bijna vanbuiten. We kunnen er ook naast zitten wat het kappen van een greep betreft...
Tussen de linker grote bak (en schuin boven het 2de setje) en de rechter grote bak in het begin van de route zat vroeger een vertikaal geplaatste reglette. Een week of 2 na onze eerste poging bij de herhaling (vorig jaar) bleek deze reglette grotendeels in de helft verkleind (vermoedelijk afgebroken).
Maandag wilden we deze route nog eens doen en de reglette was volledig verdwenen en in de plaats een 15-tal cm eronder een horizontaal bakje verschenen. Gezien de rots op die plek redelijk solide bleek, was ons eerste gedacht een gekapt bakje. We kunnen er natuurlijk naast zitten, en blijkbaar is deze structuur er al enkele maanden want ze is wat vorm betreft langs alle zijden niet echt scherp te noemen.
Dit maakt de passage van de linker grote bak naar de rechter grote bak wel een pak gemakkelijker...

 

 

Harald Swen
vaste klant
430 posts
Beta male

5-3-2009
08:13

 

Ik kan me natuurlijk altijd nog vergissen, maar als m'n geheugen me niet al te erg in de steek laat dan zou ik met redelijke zekerheid durven zeggen dat er toen ik de route klom ('99) er ook al een gekapte greep in de traverse naar rechts zat. En dat die greep hoogstwaarschijnlijk gekapt is bij het openen van de route. Beter kijken dus...

 

 

rods
vaste klant
375 posts

5-3-2009
16:52

www
 

Dan was die bak vorig jaar verdwenen want ik kon de route klimmen mits gebruik te maken van mijn spanwijdte. Rudi daarentegen kon de route niet meer klimmen na het uitbreken van de reglette. We hebben toen nog zitten zoeken naar alternatieven voor hem maar die hebben we niet gevonden. Dit jaar de route nog eens geklommen om weer wat rotsgevoel te krijgen en toen die grote tussengreep gevonden die volgens ons gekapt is. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

 

 

sans niveau
tooghanger
151 posts

7-3-2009
23:06

 

Bob Cat bellen...

 

 

HannesStubbe
tooghanger
63 posts

10-3-2009
14:05

 

als je je eigen routes wil bouwen, ga dan indoor!!!

 

 

Harald Swen
vaste klant
430 posts
Beta male

20-4-2009
15:29

 

Heb 2 weken terug nog eens de route geklommen. Ik kon al niet geloven dat je de gekapte greep over het hoofd had gezien.
Conclusie: alles is bij het oude. De gekapte bi/tridoigt tussen H2 en H3 zat er al sinds de route geopend is. Ik ben 100% zeker - mijn geheugen voor grepen/routes laat me nooit in de steek. Zoals in veel Bott/Masschelein-routes is er (deskundig) gehakt/geplakt waardoor een mooie passage is ontstaan. In dit geval is de passage voor mensen met een redelijk spanwijdte ook zonder de artificiële greep als een 6c te klimmen.



'Maandag wilden we deze route nog eens doen en de reglette was volledig verdwenen en in de plaats een 15-tal cm eronder een horizontaal bakje verschenen. Gezien de rots op die plek redelijk solide bleek, was ons eerste gedacht een gekapt bakje. We kunnen er natuurlijk naast zitten, en blijkbaar is deze structuur er al enkele maanden want ze is wat vorm betreft langs alle zijden niet echt scherp te noemen.'


Conclusie: niet goed gekeken/onthouden