Het aloude BCN Café. Het staat je vrij hier alle soorten berichten te posten, zolang ze maar met klimmen te maken hebben.
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

Zware steenslag in Dave

Eddy de Ouwe Rakker 5 2993 14-5-2010 13:51  

Laatste

Eddy de Ouwe Rakker
waar is mijn persoonlijke barkruk?
895 posts

5-5-2010
08:56

 

Zware steenslag in Dave

Normaal moet dat in de volgende rubriek maar gezien de omstandigheden plaats ik het bovenaan het café.

Een belangrijk stuk rots is van boven de vroeger facultatieve relais van de fontaine naar beneden gekomen. De passage van de route "La Sans Nom" om de relais te verlaten bestaat niet meer. Op het eerste zicht, klimmend van benedenuit is de toestand onder controle maar tijdens de week zullen we in rappel de zaak van dichtbij gaan bekijken.

 

 

Hube
Master Chief
5488 posts

4-5-2010
21:40

www
 

Les Awirs

Bericht ontvangen mbt Les Awirs:


Beste,

Zaterdag ben ik met een vriend gaan klimmen in Les Awirs, op La Tour.
Wij zijn daar halsoverkop moeten gaan vluchten voor enkele grote steenlawines pal links van La Tour, maar werkelijk zeer dichtbij!
De stofwolken trokken over ons heen...

Heel het linkergedeelte daar is reeds afgesloten voor deze reden, maar ons inziens zou het zeer raadzaam zijn La Tour ook af te sluiten.
Eén van die steenlawines was echt vlakbij, en als die instabiele steenpartij daar linksboven een andere richting kiest naar La Tour kan dat desastreuze gevolgen hebben.

Misschien kunnen jullie de juiste mensen hiervan op de hoogte stellen?
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Filip Van Daele


Wees aandachtig!

Hube

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
waar is mijn persoonlijke barkruk?
895 posts

8-5-2010
15:54

 

Zaterdag hebben we, zoals beloofd, in Dave op de plaats waar die blokken zijn vertrokken de handmatig loszittende stenen verwijderd.

Maar dit biedt geen enkele garantie, op het niveau van de veiligheid, noch vandaag, noch in de toekomst, in dit wisselend milieu dat onderhevig is aan erosie, begroeiïng en andere factoren.
De klimmers blijven, zoals elders, verantwoordelijk voor hun doen en laten in deze omgeving.

Bovendien dient men er rekening mee te houden dat de routes "Tourniquet","Fontaine", "Sans Nom", "Traversée Fontaine-Directe" en andere passages in die buurt niet alleen technisch gewijzigd zijn, maar ook op andere gebieden zoals eventuele behaking, stofferige of onstabiele grepen, enz.

Alpinisme blijft een gevaarlijke sport, waar iedereen rekening moet mee houden. De mogelijkheid dat er stenen vallen is inherent aan dit milieu en aan deze activiteit. Het dragen van helmen, niet samentroepen onder de rotsen of op standplaatsen, geen rappels, geen moulinettes, afdalen indien mogelijk via de paden, het respecteren van de beplantingen en barrages onderaan de rotsen zijn meer dan raadgevingen. Ze zijn gedicteerd door ondervinding, gezond verstand en collegialiteit. Hou er rekening mee !

 

 

J-C Vittoz
krijg ik een pintje?
29 posts

12-5-2010
17:07

 
 

 

Bruno M
vaste klant
215 posts

14-5-2010
13:51

 

Hoe het zit het nu in Dave?

Secteur Fontaine lijkt me te mijden precies, en voor de rest?