Alle discussies over nieuwe routes, niveaus, uitgebroken grepen, slechte hakenstand, knappe herhalingen, vogeltjes... alleen in België!
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

Weekend klimmen hoe, wat & waar ...?

Chemical Frog 6 3620 29-6-2010 15:16  

Laatste

Chemical Frog
een waterke aub!
2 posts

28-6-2010
14:33

 

Weekend klimmen hoe, wat & waar ...?

Hallo allemaal

Ik ben nieuw hier
Ik hoop dat ik deze post in het juiste gedeelte van het forum plaats.
Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen ..?

Ik klim al enige tijd in klimhallen samen met mijn vriendin en een klimvriend.
Nu willen wij graag een keer proberen of wij het buiten klimmen op echte rots ook leuk gaan vinden.
En aangezien het dit weekend weer lekker weer gaat worden willen wij graag richting de Belgische (of Duitse) klimgebieden gaan.

Maar nu ik me een beetje aan het oriënteren ben kom ik er achter dat je allerlei lidmaatschappen en/of klimkaarten nodig hebt om in de (bekende) klimgebieden te mogen klimmen.

Wat nu mijn 'hekel-punt' aan dit verhaal is
Ik zou graag eerst eens een keer een weekend willen proberen of het buiten-klimmen wel iets voor mij/ons is.
Ik weet namelijk van mijzelf dat ik ook een klein beetje hoogtevrees heb.
Normaal als ik aan het bergwandelen ben en ik kijk een afgrond in dan begint alles te draaien ( zucht).
Het zou zo maar kunnen dat ik ergens in een route hang op een hoogte van 20 meter (om maar iets te noemen).
En dat ik dan helemaal panisch wordt.
Maar datzelfde kan ook voor een van mijn twee klimmaatjes natuurlijk gelden

Ik ga er natuurlijk van uit dat alles gewoon goed gaat.
En dat we net als in de klimhal gewoon een hele hoop plezier gaan hebben.
Maar om daar achter te komen zou ik, voor dat we over gaan op inschrijven bij de NKBV en het kopen van een klimkaart voor 3 personen, ergens een weekend willen proberen te klimmen.
Dat mag natuurlijk wel wat kosten
En ik denk ook dat als ik nu nog 3 lidmaatschappen en 3 klimkaarten moet regelen dat dat sowieso niet lukt voor het weekend
(En als we het klimmen buiten niet leuk vinden vind ik dat echt zonde van mijn geld.)

Mijn klim-buddies klimmen beide tot en met 6a en ikzelf klim tot en met 5c (in de hal).
We zijn op routes waar we een 'toprope' op kunnen hangen.

Hopelijk kunnen jullie ons vertellen waar we terecht kunnen en/of wat we moeten doen ?

Hartelijk dank!

Timo

 

 

Rudi Frankinouille
waar is mijn persoonlijke barkruk?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

28-6-2010
18:14

www
 

???

1: klimmen doe je op privé-domein, dus MOET je verplicht in bezit zijn van een toetreding tot een klimfederatie, dewelke eigenaar zijn van de massieven, of die pachten van andere eigenaars.
2: op UITNODIGING maar enkele dagen op voorhand, kunnen klimmers, aangesloten bij een federatie, niet-klimmers meenemen op een klimmassief, NA het in orde brengen van een tijdelijke klimtoelating, inbegip verzekering. Indien er iets gebeurt is het handiger de 112 te bellen dan het slachtoffer ergens achter een struik te moeten droppen
3: toprope klimhal is ongeveer gelijk aan toprope rotsen. Het koordje komt van boven, dus buiten het verschil rots / plastiek is er niet veel aan. Wil je weten of klimmen iets voor je is, moet je voorklimmen. Bengelen aan een 20m hoge muur is ongeveer hetzelfde als bengelen op een 20m hoge relais.
4: klimmers worden nogal ongelukkig van het steeds wederkerend woordje "toprope klimmen"
5: lap al het vorige aan je laars en ga "in het zwart" klimmen, anarchie is een onderdeel van sommige klimmers, niet dat ik het je aanbeveel.

 

 

Jeroen Put
een waterke aub!
14 posts

28-6-2010
18:21

 

Je kan best deelnemen aan een initiatie rotsklimmen (soms ook wel "open klimdag" genoemd). De verschillende Belgische clubs organiseren er regelmatig eentje. Ikzelf ben aangesloten bij de LBV (limburgse bergsport vereniging) maar dat is maar 1 van de velen in Belgie. Op de site van de KBF (klim en bergsport federatie vlaanderen) vindt je wel een lijst van alle clubs en links naar hun websites. Kijk eens in hun agendas of er iets word georganiseerd in de nabije toekomst.

grtzzz

 

 

beton
tooghanger
128 posts

28-6-2010
23:42

www
 

En als je dat niet doet, zoek dan toch iemand die rotservaring heeft om je te vergezellen. Alleen gaan met een groep zonder ervaring, is niet zo'n goed idee.

 

 

Chemical Frog
een waterke aub!
2 posts

29-6-2010
00:29

 

Allen hartelijk dank voor jullie reacties!

De 'open klimdagen' klinken idd als een goed idee.
Ik ga me eens oriënteren ...

Groeten,
Timo