Alle discussies over nieuwe routes, niveaus, uitgebroken grepen, slechte hakenstand, knappe herhalingen, vogeltjes... alleen in België!
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

carabiner in Toto Coelo (variante), 6a

Tim. 11 3086 8-8-2010 15:25  

Laatste

Tim.
krijg ik een pintje?
49 posts

4-8-2010
19:38

 

carabiner in Beez, Toto Coelo (variante), 6a

Afgelopen zondag klom ik in beez de route Toto Coelo (variante 6a). Ik raakte er helaas niet helemaal door en ben moeten afdalen in een schroefmusketon aan een broche. Als iemand deze eruit haalt hoor ik her graag!
alvast bedankt,
groeten Tim

[email protected]

 

 

climbbeast
vaste klant
246 posts
No Pain No Gain

5-8-2010
11:46

 

Je had beter gerappeld dan had je niks achter moeten laten... of een karabiner van een setje gepakt... is een pak goedkoper dan een schoever...

 

 

Tim.
krijg ik een pintje?
49 posts

5-8-2010
16:45

 

hmm... een snapper achterlaten heb ik overwogen maar achtte ik minder veilig, achteraf bekeken maakt dat inderdaad niet uit want in een setje daal je ook gewoon veilig af...

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

11-9-2012
21:32

www
 


Je had beter gerappeld dan had je niks achter moeten laten...

Dan moet je weten hoe...

zie ook:
http://www.belclimb.be/forum_posts.asp?topicID=11177&lastPost=1&first=true

Ook nog: als de hoogte waarop je zit minder is dan 1/3 van het totale touw, kan je met een sling of met een stevig prusiktouw ook op een plaquette een rappel maken zonder iets na te laten.

 

 

Denis Hoste
vaste klant
222 posts

5-8-2010
22:01

www
 

Ik was die dag met Tim aan het klimmen en we hebben een aantal opties overwogen. Als je met een rappel bedoelt dat we het touw door de broche moesten steken, nieuwe dubbele-achtknoop maken, vastmaken aan gordel met schroefkarabiner en oude dubbele-achtknoop losmaken en daarna afdalen op enkele broche, dat was onmogelijk. Tijdens dat ombouwen hang je je met leeflijn of iets dergelijks aan die broche en dan kan door de leeflijn en het setje geen dubbelgevouwen touw meer door de broche. Ik heb trouwens geleerd altijd op twee haken af te dalen (al steekt dat blijkbaar niet zo nauw, merk ik).

Mijn eerste idee was ook afdalen in een maillon, daarom was ik onlangs nog naar de Brico gegaan en heb ik daar 3 van de grootst beschikbare maillons gekocht. Eenmaal aan de rotsen gekomen stel ik vast dat het poortje net niet ver genoeg opent om ze door een broche te steken. Gelukkig zal ik ze wel nog kunnen gebruiken als we ooit op pitons of plaquettes vastzitten.

Tim klom ook een meter of twee boven een terras, setje lospikken om meer plaats te hebben om touw door de broche te steken (als dat al zou gaan, en zonder leeflijn dan, wat niet veilig is) zou hem indien hij viel tot op dat terras laten vallen.

Ik ben in het bezit van een KVB 3 en heb geleerd in zo'n situatie af te dalen op twee schroefloze karabiners in tegenrichting aan de broche bevestigd, of af te dalen in één schroefkarabiner. Karabiners kosten veel geld dus raadden ze ons aan eens achter maillons te gaan. Dat deed ik maar deze bleken nu te klein. Daarom afgedaald in een schroefkarabiner, waarmee we veilig gehandeld hebben, lijkt me.


Nu kunnen we enkel fingers crossen dat Tim zijn musketon nog terugkrijgt, en als er goedkopere en toch veilige manieren zijn om dergelijke situaties op te lossen zonder materiaalverlies, ik hoor ze graag.

 

 

Rudi Frankinouille
waar is mijn persoonlijke barkruk?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

6-8-2010
07:46

www
 

KVB3???

Waar heb jij die behaald?
Als je het volgens de regels van de kunst moet doen, is het een karabiner van je setje achterlaten en je daar op laten zakken MET back-up-prusik op het touw dat door de setjes loopt.
Nergens in de KVB3-handleiding staat dat dit met 2 tegengestelde musketons is of met schroever.
Iets minder katholiek is ombouwen doorheen de boorhaak als die zonder bramen is, en bij voorkeur ook weer met back-up systeem. Op plaquetten doe je dit niet!
Brico-maillons, tssss, niet goed bezig he met je KVB3. Wat moet er op die dingen staan??? UIAA of CE en beter dus één in de klimwinkel halen. Iets veiliger mijn gedacht.
Optie 3 is tweeledig:
- kleine ballen: afklimmen
- grote ballen: setjes eruit springen
De laatste haak is wel afklimmen he
Kortom, nog blijkbaar het één en andere te leren, maar al doende leert men. Zolang je niet in de boekjes van Pit Schubert als case-report komt is alles ok. En een goede ziel zal je schroever wel terugbezorgen, behalve den Eddy, die legt graag collecties aan, maar heeft liever playboys blijkbaar

 

 

climbbeast
vaste klant
246 posts
No Pain No Gain

6-8-2010
09:49

 


Als je met een rappel bedoelt dat we het touw door de broche moesten steken, nieuwe dubbele-achtknoop maken, vastmaken aan gordel met schroefkarabiner en oude dubbele-achtknoop losmaken en daarna afdalen op enkele broche, dat was onmogelijk. Tijdens dat ombouwen hang je je met leeflijn of iets dergelijks aan die broche en dan kan door de leeflijn en het setje geen dubbelgevouwen touw meer door de broche. Ik heb trouwens geleerd altijd op twee haken af te dalen (al steekt dat blijkbaar niet zo nauw, merk ik).


Wat te doen als de broche te klein is!
Een sportklimmer heeft normaal enkel maar setjes aan de gordel hangen als hij klimt. Gebruik deze en laat al die andere troep gewoon thuis!!
Er hangt dus waarschijnlijk een setje in de laaste broche waar je op wilt terugkomen. Gebruik dit setje om jezelf in te hangen! Is even veilig als een bandsling want je bent toch gezekerd door het touw!! Dus mocht deze broche uitbreken dan maak je gewoon een voorklimmersval. Om het touw er nu door te krijgen leg je eerst een stukje verder op uw touw een mastworp of dergelijke knoop op het setje waar je inhangt. Bij voorkeur de onderste carabiner (dichts bij de gordel). Dan bind je je uit, steekt het touw er ENKEL door en je legt terug je gestoken acht of beter een paalsteek
je maakt de mastworp op het setje ongedaan vraagt een blok pikt het setje er uit en laat maar zakken. Bij voorkeur eventueel een prusik leggen op het touw dat naar boven komt. Mocht die haak dan uitbreken dan ben je nog altijd gezekerd

 

 

Denis Hoste
vaste klant
222 posts

6-8-2010
15:56

www
 


Kortom, nog blijkbaar het één en andere te leren, maar al doende leert men.

Ik ben de laatste om te beweren dat ik het allemaal al weet, en als het gaat over wat te doen in dergelijke situaties, leer ik graag nog altijd bij.



Waar heb jij die (KVB 3) behaald? Nergens in de KVB3-handleiding staat dat dit met 2 tegengestelde musketons is of met schroever.

Dat is goed mogelijk, maar ik heb een cursus gevolgd, en het slagen op het einde van die cursus hield in dat we het KVB 3 kregen. Ik heb dat boekje gedurende de cursus niet in mijn handen gehad. En aangezien hun (v.d. instructeurs) cursusboekje nog niet volledig afgewerkt is heb ik nog altijd geen cursus die ik kan naslaan als ik het niet meer weet (die wordt opgestuurd of kan ik afhalen als die afgewerkt is). Als ze het mij daar zo aanleerden, dan neem ik aan dat het zo is. Ik zal nu de naam van mijn stage-instructeurs niet noemen omdat ik van deze discussie geen vinger-wijzen en verwijten wil maken, maar ik deed zoals ik geleerd heb. Het zou natuurlijk ook kunnen dat ik de instructeur verkeerd begrepen heb, maar ik meen me te herinneren dat ze het ons echt zo aanleerden. Uiteraard leerden we wel correct ombouwen aan het relais, deze manier van afdalen mocht enkel indien je vastzit halverwege een route.



Brico-maillons, tssss, niet goed bezig he met je KVB3. Wat moet er op die dingen staan??? UIAA of CE en beter dus één in de klimwinkel halen. Iets veiliger mijn gedacht.

Op diezelfde cursus hebben ze ons verteld dat afdalen in een schroefmusketon dan één van je opties is, en afdalen in een maillon goedkoper is, nog goedkoper als je ze in de Brico gaat halen. Die zijn inderdaad niet UIAA goedgekeurd (had ik nog niet bij stilgestaan, eerlijk gezegd), maar gedurende de stage hebben de instructeurs ons letterlijk verteld dat de Brico-maillons hiervoor kunnen gebruikt worden. Misschien zal ik in het vervolg mijn maillon rapides in de klimwinkel gaan halen, bedankt voor de tip.



Zolang je niet in de boekjes van Pit Schubert als case-report komt is alles ok.

Liefst niet. Daarom proberen we ook niets te doen dat hetgeen ik aanleerde tegengaat of waarbij onze common sense zegt dat het niet verstandig is. Nu hebben we blijkbaar toch iets gedaan wat niet volgens de kunst is, en daarom juist vind ik dat we hieruit kunnen leren.



Er hangt dus waarschijnlijk een setje in de laaste broche waar je op wilt terugkomen. Gebruik dit setje om jezelf in te hangen! Is even veilig als een bandsling want je bent toch gezekerd door het touw!! Dus mocht deze broche uitbreken dan maak je gewoon een voorklimmersval. Om het touw er nu door te krijgen leg je eerst een stukje verder op uw touw een mastworp of dergelijke knoop op het setje waar je inhangt. Bij voorkeur de onderste carabiner (dichts bij de gordel). Dan bind je je uit, steekt het touw er ENKEL door en je legt terug je gestoken acht of beter een paalsteek je maakt de mastworp op het setje ongedaan vraagt een blok pikt het setje er uit en laat maar zakken.

Dankje, climbbeast. Maar ik zie niet in waarom jouw manier veiliger zou zijn dan mijn manier van afdalen op een schroefkarabiner. Ze zijn toch even veilig? Toch gebruik ik in het vervolg jouw manier, aangezien jij geen karabiner achterlaat. En jouw manier kan gebruikt worden als mijn manier niet door de broche geraakt.



Bij voorkeur eventueel een prusik leggen op het touw dat naar boven komt. Mocht die haak dan uitbreken dan ben je nog altijd gezekerd

Dat is eigenlijk het stuk dat ik het meest in geïnteresseerd ben. Rudi vermeldde dit ook al. Wij beseften dat als de haak waarop we afdaalden uitbrak, we inderdaad vogels voor de kat zouden zijn. We wisten echter niet wat hiertegen te doen, jullie advies zou dus welkom zijn. Jullie zeggen dat we moeten een prusik leggen op het touw dat naar boven komt. Ik weet niet goed wat jullie daarmee bedoelen, maar ik neem aan dat het volstaat als ik met mijn prusik een massaar leg op het touw dat naar boven komt en die aan mijn gordel vasthang, die massaar bij mijn afdalen naar beneden schuif, en als de haak dan uitbreekt hang ik vast met de massaar en maak ik slechts een voorklimmersval. Is dit de manier volgens het boekje?

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

6-8-2010
17:51

www
 

Het enige wat eigen echt niet mag is je schoenveter uithalen, die enkele malen door de haak steken en daarin je touw halen om een rappel te doen. - neen - al enkele malen gezien, enfin de resten ervan nml de schoenveter die in de haak achterblijft ...
Ik heb nog altijd een roestvrij brico spul aan mijn gordel hangen, maar het is lang geleden dat ik dat nodig heb gehad - ik leg ieder jaar een druppel olie in de schroefdraad zodat indien nodig - hij kan opengedraaid worden...
Bij de enkele malen dat ik dat ooit nodig heb gehad, heb ik nadien via een andere route dit kunnen terug uit draaien, een andere maal de dag nadien, toen de poging mij wel lukte (wel met setje trek en ook op een 6a).

 

 

Rudi Frankinouille
waar is mijn persoonlijke barkruk?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

7-8-2010
16:05

www
 

Instructieboekjes

Hier te vinden...
http://www.klimenbergsportfederatie.be/internet/winkel/productoverzicht.php
PS, ombouwen op laatste haak:
nog enkele onduidelijkheden. We moeten alle scenario's nog eens testen (we zijn er mee bezig).
Vragen altijd via mail met plezier beantwoord!
PS, het is een "machard" knoop

 

 

Bender
waar is mijn persoonlijke barkruk?
715 posts

8-8-2010
15:25

 

Veel van die maillons passen idd. net niet op brochen