Het aloude BCN Café. Het staat je vrij hier alle soorten berichten te posten, zolang ze maar met klimmen te maken hebben.
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

Setjes met scherpe rand KlimaxII

Bart R. 9 3104 6-6-2014 15:48  

Laatste

Bart R.
een waterke aub!
6 posts

8-5-2014
22:51

 

Setjes met scherpe rand KlimaxII

Gisteren hoorde ik vertellen dat er in Klimax II een touw zou gesprongen zijn bij een val op een setje met een ingesleten scherpe rand.
Is er iemand die daarover meer informatie uit eerste hand heeft?
Bart

 

 

peper
krijg ik een pintje?
25 posts

9-5-2014
15:41

 

Setjes klimax

Over dit aangehaalde schadegeval van een klimkoord kan ik niet oordelen.Alle setjes werden diezelfde week nagekeken met een hoogtewerker.Van de 778 setjes die in klimax II hangen werden er 74 karabininers vervangen die inslijtingsverschijnselen vertoonden .Bij geen enkele waren scherpe randen aanwezig en was er op geen enkel moment en veiligheidsproblemen.Het inslijten van de karabininers kwam alleen voor bij de onderste 3 setjes .Dit komt door de wrijving van het touw bij het te veraf zekeren van de wand.Daarom zullen de onderste setjes vervangen worden door stalen karabininers.
Alle setjes worden jaarlijks nagekeken ter gelegenheid van de worldcup.

 

 

FL
soms ga ik ook klimmen
2239 posts

12-5-2014
12:34

 

Ik neem aan dat er slechts 1 geval geweest is ...

Voor alle duidelijkheid, ER IS GEEN TOUW GESPRONGEN. Ttz. de mantel van het touw was afgerukt en verschoven waardoor de kern bloot lag (touw voor de vuilbak, maar geen lichamelijk letsel voor de klimmer!). De mantel van het bewuste touw (niet meer splinternieuw) leek inderdaad doorgesneden door een scherpe rand, mogelijk van een setje, maar in de bewuste route, zaten geen setjes die zodanig ingesleten waren dat het touw zo beschadigd kan worden (ik heb dezelfde route kwasi onmiddelijk na dit voorval geklommen precies om re setjes goed te kunnen bekijken). Ik klim te dikwijls daar, dus ik wilde voor mezelf kunnen inschatten welk risico ik daar loop. Mijn conclusie was ... geen. Mijn persoonlijke inschatting is dat dat touw op een ander plek beschadigd is geraakt (al dan niet in Klimax) maar dat het "toevallig" op die route gesneuveld is. Er is daar nogal wat tractie op het touw door een rand in de muur en door grepen waarover het touw trekt.

 

 

lkristofl
tooghanger
56 posts

12-5-2014
16:44

 

Ik was die bewuste klimmer aan het zekeren. Idd geen nieuw touw, maar ook geen van voor de oorlog.... Onze indruk is eerder dat het touw beschadigd zou geraakt zijn door een scherpe rand aan de metalen hoekprofielen die gebruikt worden aan de overlapping van twee platen... We zijn er nog tegen gekomen...

Kristof

 

 

climbbeast
vaste klant
246 posts
No Pain No Gain

15-5-2014
10:44

 


Ik was die bewuste klimmer aan het zekeren. Idd geen nieuw touw, maar ook geen van voor de oorlog.... Onze indruk is eerder dat het touw beschadigd zou geraakt zijn door een scherpe rand aan de metalen hoekprofielen die gebruikt worden aan de overlapping van twee platen... We zijn er nog tegen gekomen...


Het profiel hangt er al sinds de bouw van klimax 2. (Voor zij die het niet weten staat klimax 2 er al sinds 2007!!) Het profiel dient om hoeken van de scheidingen tussen 2 platen af te werken bij buitenhoeken. Door hier een glad inox profiel over te zetten verkom je dat het touw slijt op de houten wand. Moesten deze profielen er niet hangen dan zou de touwen veel sneller verslijten + de wand zou kapot gaan van de touwvrijving. De profielen zijn sinds de bouw van klimax 2 nooit gewijzigd geweest. Het zou dus raar zijn dat die na 7 jaar bestaan van kliamx 2 zicht dit pas voordoet. Alle setjes zijn nagekeken na dit voorval. Daar waar het gebeurt is zijn er geen setjes moeten vervangen worden. Het enige dat nog overblijft is dat het touwverloop niet goed zat en dat het touw tegen een greep moet geschoven hebben bij de val en zo de mantel beschadigd hebben.

 

 

Joan
krijg ik een pintje?
28 posts

15-5-2014
11:42

 

Gesprongen touw in de Klimax 1e hand info

Daar het om slechts een lichte val ging (eerder een soort blok) en er voorafgaande geen duidelijke beschadiging zichtbaar was aan de mantel:
Denk ik niet dat er één setje in de max was dat scherp genoeg was om deze beschadiging te veroorzaken. (zeker omdat het vooral de onderste setjes waren die vervanging nodig hadden)
*Kan ik niet geloven dat het om schuren tegen een greep ging. Een uitgerafelde mantel ok maar volledig rond door zodat de kern over een dikke meter vrij ligt. Ik denk het niet.
Het enige wat ik mij kan indenken is dat er juist op het moment van belasting iets héél scherp tegen het touw is gekomen waardoor de mantel gesprongen is. (kijk maar eens naar het filmpje van Beal ter promotie van hun Unicore). En die metalen latten komen hier en daar wel los aan de uiteinde waar je dan een vlijmscherpe punt krijgt. (kijk maar eens op een meter of 5 hoog aan de linker kant niet ver van het I profiel)
Of er zat ergens een gremlin op de wand met een Stanley mes.

PS is wel even verschieten

 

 

jaapi
tooghanger
185 posts
Climbing is not about holding on, it's about letting go...

16-5-2014
00:38

 

sja, klinkt eigenlijk wel logisch.
door vochtigheid en temperatuursverschillen begint een constructie te werken en zeker op de plaatsen waar hoeken en naden zijn begin je dan te zien dat er iets scheurt... of in dit geval dat zo een afdekplaat misschien begint te lossen of wat verplooid geraakt.
toch maar goed bekijken als je langs zo een plaat klimt, lijkt me

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
waar is mijn persoonlijke barkruk?
895 posts

4-6-2014
09:26

 

In het kader van een kapot touw in een klimzaal had ik graag gewezen op twee veel voorkomende fouten. Was in mijnen tijd met de dubbele touwen één van mijn stokpaardjes maar dat ik tegenwoordig nergens meer gepubliceerd vind.
Een paar maand geleden werd ik van de rotsen geslagen door een wegslippende kabel die tegen het touw sloeg, één van mijn zelfzekering brande bijna volledig door, maar ja dat waren heel speciale omstandigheden.

Maar dergelijke incidenten zijn nog actueel
nr 1 : In de fontaine in Dave ! Men klimt op dubbel touw maar kruist de touwen zodat één van de touwen tussen twee mousketons achter het touw passeert ! Bij een val gleed het achterliggend touw over "het zekeringstouw" dat zwaar werd beschadigd (mantel doorgebrand). In de eerste plaats zal de mantel "rollen"
rond de kern van het touw zodat dat uitrafelt en uiteen wordt getrokken. Als je op het tekeningtje kijkt betreft het hier wel degelijk het "zekeringstouw" en zal het andere touw de val niet opvangen ! (als ten minste mijn links hieronder lukken)

Geval nr 2 : Een van de redenen waarom ik geijverd heb om rappels, touwen gooien, enz in Dave in de gemakkelijke routes te verbieden ! maar er zijn nog een boel andere redenen !
Een avonturenfanaat gooit een rappeltouw naar beneden dat door de wind erg schuin over de rotsen waait. Een klimmer passeert over het touw. De avonturenfanaat die afdaalt in "militaire stijl" trekt het rappeltouw weg achter het klimtouw, hindert niet alleen zwaar de klimmer wiens touw wordt geblokkeerd maar beschadigde ook zwaar het klimtouw, mantel gedeeltelijk doorgebrand.

Misschien een situatie die zich kan voordoen in een klimzaal (maar daar ken ik niks van)... waar een touw over een ander werd getrokken waarbij de mantel werd beschadigd.

http://img4.hostingpics.net/pics/347829Touwverloop.jpg













 

 

Kees Breek
vaste klant
278 posts

6-6-2014
15:48

 

Bij alle speculaties over mogelijke oorzaken van de mantelschade mis ik er nog één. Het kan zijn dat het touw niet netjes is ingeklipt maar klem is komen te zitten tussen snapper en het scherpe haakje, waar vaak nog bramen op zitten ook, van de karabiner. Als je daarin gaat hangen gaat je mantel ook heel snel kapot