Het aloude BCN Café. Het staat je vrij hier alle soorten berichten te posten, zolang ze maar met klimmen te maken hebben.
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

Ongeval in Beez

Invator 5 2942 5-6-2014 02:23  

Laatste

Invator
krijg ik een pintje?
22 posts

1-6-2014
23:06

 
 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

3-6-2014
10:11

www
 

Droevig

Eerst en vooral: Mijn deelneming aan de familie van het slachtoffer, want voor hen is dit verschrikkelijk.

In ieder geval terug een les met wat we bezig zijn en dat we altijd dubbel moeten opletten en nachecken.

Het zou iemand zijn van de club van CAB Namur-Luxembourg (SERAC) en die hebben een goede reputatie.

Aan de hand van de verschillende berichten kan je veronderstellingen maken, maar daar gaan we niet mee vooruit en kan tot verkeerde conclusies leiden en zelfs tot pijnlijke situaties voor de familie van de slachtoffers.

De les voor ons is: vergeet niet met wat je bezig bent. Klimmen is en blijft een risicosport. Wees steeds alert en pas de laatste richtlijnen toe die je op de klimscholen leert. Dus voor zij die geen klimschool hebben gevolgd: schrijf u in en school je regelmatig bij.


 

 

Rudi Frankinouille
waar is mijn persoonlijke barkruk?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

3-6-2014
18:50

www
 

gouden tip voor je "vertrekt":

check en dubbel check. Dat is steeds het motto als ik opleidingen geef. Kan je een hoop miserie besparen.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
waar is mijn persoonlijke barkruk?
895 posts

4-6-2014
10:22

 

Uiterst triestig nieuws. Mijn echt medeleven voor de familie en vrienden van de klimvereniging SERAC.
Dominique Wayaffe was secretaresse van SERAC, een klimvereniging vooral actief in Seraing waar ze een klimzaal beheren en de rotsen van Awirs. De vereniging spitst zich vooral toe op de jeugd.
Het ongerval gebeurde tijdens de klimschool waar veiligheid, individuele opleiding en opvolging altijd een prioriteit zijn. Ik ken de meeste klimmers, sommigen reeds van in de jaren zestig. Ze organiseren stages aan de italiaanse kant van de Mont Blanc en hebben een prachtig palmares. Het gevaar (steenslag ...) bij het klimmen kan je niet onderkennen maar het risiko (knopen, technieken ...) kan je proberen onder contrôle te houden, en dat is bij hun wel degelijk niet alleen een prioriteit maar ook iets waar ze technisch ruime ondervinding, en kennis voor bezitten en duidelijk de nadruk opleggen. Maar iedereen kan eens onaandachtzaam zijn en het zijn dan de samenloop van verscheidene omstandigheden die dan aan de basis van een ongeval liggen.
Het slachtoffer was op de standplaats aangekomen en had haar zelfzekeringen gemaakt. De dochter die had voorgeklommen stond ernaast maar heeft de val van haar moeder niet onmiddellijk gemerkt en heeft dus ook geen idee van de oorzaak.
Laat familie en vrienden op dit moment even bezinnen en op rust komen.
Iedereen heeft het recht eens onaandachtzaam te zijn. De meeste van mijn vrienden zijn verongelukt. Laat ons indachtig zijn dat we misschien wat meer geluk hebben gehad.
Het is wel zowat het vijfde zware ongeval in een paar jaar.
Misschien kunnen we in de komende weken wel eens een nieuwe post openen over hoe we het risico kunnen beperken. Gewoonlijk eindigt dat in een oeverloze discussie waar nu geen plaats voor is.
Begrafenis van Dominique Wayaffe zaterdag 7 juni.

 

 

jaapi
tooghanger
185 posts
Climbing is not about holding on, it's about letting go...

5-6-2014
02:23

 

heel triestig... veel sterkte voor de familie en vrienden!

@eddy: goed idee, maar is de juiste oorzaak dan al gekend?