Het aloude BCN Café. Het staat je vrij hier alle soorten berichten te posten, zolang ze maar met klimmen te maken hebben.
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

Trekking montagne

burnb2 3 1835 5-8-2014 14:23  

Laatste

burnb2
een waterke aub!
8 posts

19-7-2014
10:08

 

Trekking montagne

Hoi,

Het is weer vakantie en in een impulsieve bui heb ik weer zin om de bergen in te trekken.

Nadat ik vorige jaren de GR20 en de tour du mont blanc heb afgestapt, heb ik dit jaar zin om een weekje op stap te gaan in het hooggebergte: in de alpen.

Kent er iemand een leuke tour op hoogte, waarbij we niet te vaak dorpjes in het dal hoeven te komen?

We zouden het aflopen met tent en eten.

Alvast bedankt voor de tips.

Bruno

PS: Is er iemand die de Monte Rosa tour al heeft afgelopen?

Hello,

C'est de nouveau les vacances, et l'envie de retourner en trekking dans les montagne refait apparition. Après avoir fait le GR20 et le tour du mont blanc les années passées, j'ai envie de refaire un tour en haute montagne (en altitude).

De préférence, un tour qui reste bien en altitude, sans devoir repasser souvent dans des village de vallées.

Nous partirions avec tente et bouffe, en autonomie complête.

Merci pour les proposition.

Bien à vous,

Bruno

PS: Est-ce quelqu'un aurait déjà fait le tour du mont rose?

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
waar is mijn persoonlijke barkruk?
895 posts

20-7-2014
09:36

 

Hello Bruno,
Monte Rosa ... heb daar in Macugnaga gewerkt ergens halfweg jaren 60 - en daar een paar stukken van gelopen - is fabelachtig vooral de oostkant van de monte rosa - wel sterk opletten volgens het seizoen, steen- of sneeuwvelden - toen werd er zwaar gewerkt aan de stuwdam van matmark - en waren er heel wat stukken langs de baan - voor mij was dat dus alleen om rap naar saas fee of alagna te geraken - met openbaar vervoer is dat niet te doen - en dat is dan ook het grootste risiko van de monte rosa toer - je kan die moeilijk onderbreken.. In elk geval moest ik de kans krijgen dan zou ik die zeker eens volledig willen doen.

Ik denk ergens eind jaren 90 in volledig autonomie de "alpine pass route" - niemand kent die - met mijn vrouw gelopen. Was een stippelijntje op een planneke van zwitserland.. Ik denk dat we dat in drie keer hebben gedaan - Het eerste stuk Vertrokken in Montreux - naar Lieghtenstein - dat is maar een kleine 350 km tot Lieghtenstein en was dus gemakkelijk doenbaar op veertien dagen. Daarna via Chur naar St.Moritz.

Voor de documentatie - wij liepen gewoon met een michelinkaart maar achteraf heb ik gewerkt in Engeland en daar heb ik toevallig de de "Cicerone guides" ontdekt - "Alpine Pass Route van Reynolds" en "The grand Tour of Monte Rosa" van Wright.
Een paar adviezen (niet voort vertellen) - loop die spullen in de tegengestelde richting van de boekjes - dan krijg je een massa informatie van de tegenliggers. Zorg eventueel voor wat SD-kaartjes een Garmin met draadloze verbinding, enz dan kan je onderweg met een beetje geluk het traject overzetten. Die gpx bestanden vind je ook op internet. Het voordeel van de alpinepass route is dat je in zwitserland blijft ! minder kaarten, enz en vooral dat je een prachtig overzicht hebt gekregen van al de zwitserse massieven. Er waren ook een paar hutten waar je niet hoefde te betalen en waar we trouwens alleen waren. Op veel plaatsen kan je ook voor een paar zwitserse frank bij de boeren logeren. en zwaar ontbijten. Principieel was dat vroeger een verplichting. Maar je moest dat heel beleefd vragen ... Bevoorrading is geen probleem omdat je tussen twee massieven in het dal (onbetaalbare) winkels kan vinden ongeveer idem voor de restaurants. Plaats vooral geen tent in een weiland zonder dat eerst te vragen .- dat eindigt altijd bij de politie - als je dat heel beleefd doet bieden ze je gewoonlijk een wisseloplossing en zelfs hulp aan ... de broer van een vriend eindigde posthuum in de ravijn .

In elk geval is in autonomie de veiligste methode - dan kan je stoppen wanneer je wil.
Je kan me altijd een mail zenden als je meer informatie wenst.

 

 

mountbow
een waterke aub!
9 posts

5-8-2014
14:23

 

Sentiero Roma is naar 't schijnt een prachtroute!