Het aloude BCN Café. Het staat je vrij hier alle soorten berichten te posten, zolang ze maar met klimmen te maken hebben.
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

8 Common Climbing Accidents And How to Avoid Them

Hube 3 2462 14-1-2015 09:57  

Laatste

Hube
Master Chief
5488 posts

10-1-2015
08:23

www
 

8 Common Climbing Accidents And How to Avoid Them


Some are easy to quantify and avoid and others are far more complex, but here Jack Geldard explores 8 common climbing accidents and gives some advice on how to...


http://www.ukclimbing.com/articles/page.php?id=6962

Hube

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
waar is mijn persoonlijke barkruk?
895 posts

10-1-2015
17:37

 

Een toffe link van Hube om binnen een jaar de beste wensen te kunnen aanbieden voor 2016.
Er is hierover reeds veel gepost maar een résumé is altijd interessant (vooral als het veel te stillekes is op de site) en wat belgisch commentaar als je veel en vooral al lang op en onder de rotsen lummelt en direct in contact staat met de problemen. De bedoeling is niet van een vertaling te maken (mag iemand anders doen) maar wat aanvullingen te geven. Ik kan aleen hopen dat er ook iets gepost wordt door de zaalklimmers. Ik heb de nummers van de link gehandhaafd.
1. Het einde van een rappel-touw. Knoop beide einden tesamen met bv een achtknoop. Een knoop in elk uiteinde kan problemen geven als je het touw begint in te halen en vergeet de knoop uit het ander uiteinde te halen of als dat wegwaait.
2.Bij het zekeren. Bind je in (als naklimmer) voor je begint te zekeren. Dan kan de andere klimmer je knoop controleren en is dat ook de hint omdat jij zijn knoop controleert. Als je daarna beiden op de grond staat kan je je nog altijd terug uit- en inbinden als er teveel kronkels in het touw zitten. Een goed idee is ook als de voorklimmer een tiental meter van de grond is in het zekeringstouw achter een dynamisch zekeringsapparaat (een potteke of een acht) een lus te maken en er een knoop in te leggen. Als de voorklimmer een steen uit de rots trekt en valt ... en de zekeraar krijgt die op zijn hoofd dan is er nog een kans dat alles vastloopt.
3.Niet tegengehouden door de zekeraar. Zekeren met een veel te grote touwreserve en ver van de rots met bv een grigri een klassieker ! Bovendien in België verscheidene ongevallen op het moment dat de voorklimmer denkt zich te laten zakken vanop de standplaats ... Beneden nooit het zekeringstouw loslaten ingebonden zijn en blijven totdat het duidelijk is dat je als naklimmer mag vertrekken.
4.Steenslag. Moet je nog maar eens properen uit te leggen aan een paar klungels met ronkende tittels! Moulinettes - Mijn nachtmerrie in Dave! Nooit samentroepen onder de rotsen. Onderaan uit de buurt blijven als er boven u klimmers zijn. Als het kan langs het pad naar beneden om de anderen sneller de kans te geven te klimmen. Nog zoiets van andere klungels. Routes geopend om de meter volgens een rechte lijn (met een rappel) om zeker te zijn dat vallende stenen hun doel niet missen. Normaal in een zaal maar twijfelachtig in de rotsen als die route werkelijk een verloop heeft dat de natuurlijke grepen volgt. Helm dragen ...
6. Niet vallen - nogal wiedes - maar het zou principieel het uitgangspunt moeten zijn. Vooral voor de eerste haak. Vergeet vooral niet dat de spotter dikwijls meer gevaar loopt dan de klimmer.
7. De standplaats. Nog zoiets voor die klungels die denken met wat stoere reglementen hun problemen op het niveau van verantwoordelijkheid op te lossen. Alleen gezond boerenverstand (klimmersverstand) gebuiken. Zorgen voor een terugslaghaak. (is een haak juist buiten handbereik boven de standplaats). Haken waar minstens twee karabiners kunnen ingepikt worden. Het nut van een ketting ? Twijfelachtig ? Zijn ze niet zeker van hun haken en is het niet de taak van de klimmer beide haken te gebruiken Ik heb hier fotos liggen van zo'n relais boorhaak die nog in het blok van de standplaats zit. Ambetant als die aan je touw hangt. In veel gevallen zou ik de voorkeur geven aan een haak die in een spleet is ingemetst of geplakt - die consolideert het geheel.
8. Niet of slecht ingebonden ... wederzijds checken. Als je een babbel begint met een andere klimmer die zich inbindt nakijken dat die zijn knoop beëindigt. Een technieker zal nooit zijn post verlaten als de bout waarmee hij bezig is niet is vastgedraaid ! Ambetant als één van je vijzen loszit !
Good luck en hopelijk mijn wensen voor 2016.

 

 

Hube
Master Chief
5488 posts

14-1-2015
09:57

www
 

Dank u Eddy