Het aloude BCN Café. Het staat je vrij hier alle soorten berichten te posten, zolang ze maar met klimmen te maken hebben.
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

Rotsklimmen

Bobbn 6 2974 9-2-2015 09:57  

Laatste

fjiekie
een waterke aub!
9 posts

26-1-2015
09:27

 

onder andere Durnal staat bekend als beginnersgebied

er wordt gecontroleerd of je lid bent van het KBF, maar ze controleren zoals de NMBS: sommige treinen altijd, andere nauwelijks of met periodes.

veiligheid voor alles! je hoeft geen kvb3 te hebben maar ik raad je aan om de eerste keren met iemand te gaan klimmen die voldoende ervaring heeft. (en die jullie ook wil begeleiden/opleiden)

tip: minstens de zekeraar moet altijd een helm dragen!
(liefst iedereen)

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
waar is mijn persoonlijke barkruk?
895 posts

26-1-2015
09:35

 

Hello,
het beste zoek je op de site van het KBF.
http://www.klimenbergsportfederatie.be/clubs?discipline=2&aanbod=school

Alpinisme is een "gevaarlijke sport" met "specifieke risico's". Sneeuw, rots, ijs, bergpaden zijn hiervan slechts disciplines. Je draagt in principe zelf de volledige verantwoordelijkheid met ongeveer als enige beperking het behoud van de natuur en de omgeving. Je staat volledig in voor je eigen veiligheid en het risico dat je hierdoor accepteert.
Zaalklimmen is een "totaal andere" sport. De veiligheid is daar gereglementeerd en wettelijk herleid tot de normen van recreatie in het kader van de verantwoordelijkheid van de zaaluitbater.
Sportklimmen is slechts een woordspeling waarbij men in het slechtste geval de normen van het zaalklimmen naar de rotsen en dus het alpinisme probeert te exporteren als camouflage in het kader van lucratieve en/of militaire activiteiten.
Bij alle risicosporten hoort nu eenmaal een degelijke informatie, voorbereiding en contact met verschillende ervaren personen om het risico te beperken - het gevaar uitsluiten kan dus niet. Klimscholen, literatuur, verenigingen kunnen je hierbij helpen. Op de rotsen klimmen voor de kick lukt dus slechts een paar keer, tenzij je op tijd stopt, maar dat is nu juist niet de bedoeling van de verenigingen. Die hopen dat je lang lid blijft en wij hopen dat je nog lang op belclimb post.
Blijft dat in België alle massieven privé zijn en dat je dus een toelating van de eigenaars moet hebben en je activiteiten conform met de wetgeving moeten zijn. Lid zijn van een vereniging zoals het KBF is dus een VERPLICHTING. Klimscholen kunnen je wel een uitnodiging bezorgen.
good luck

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

26-1-2015
14:37

www
 


er wordt gecontroleerd of je lid bent van het KBF, maar ze controleren zoals de NMBS: sommige treinen altijd, andere nauwelijks of met periodes.

Als het water giet zal er vermoedelijk in Durnal geen controle zijn.
In de week bij goed weer is er zeker controle en op zaterdag en zondag soms 3x per dag. (Eén van de mensen woont er vlakbij, één zit op de camping en er zijn nog een aantal mensen die je mogen controleren)
Maar sommigen vinden het normaal dat men gebruik maakt van iets wat anderen betalen? Ik niet...
Nog iets: Durnal is inderdaad een beginnersmassief maar niet ongevaarlijk door het soort rots waaruit dit bestaat.
Je hebt inderdaad geen KVB3 nodig maar wel de kennis die eraan verbonden is.
Belangrijk: indien je geen lid bent van een klimclub, heb je geen verzekering of je moet er een afzonderlijk afsluiten waar je meer gaat betalen dan een lidmaatschap. Veroorzaak jij een ongeval dan zit je zwaar in de problemen.
Bij lidmaatschap kan je van je ziekenbond een deeltje terug krijgen (gaat enkel op voor een max bedrag van ca 30 per jaar)
Een dagpas kan je 2x verkrijgen maar dan moet er een lid (peter/meter) dit voor jou aanvragen.
Verder sluit ik mij aan wat hierboven al is gezegd.

 

 

bartcockx
tooghanger
76 posts

3-2-2015
17:05

 

Lidmaatschap van het KBF lijkt me nu niet echt een overbodige luxe met jouw plannen. Niet alleen investeer je op die manier mee in toffe en veilige rotsmassieven maar je bent ook meteen verzekerd. Niet onbelangrijk lijkt me

 

 

Liesbeth moesen
een waterke aub!
18 posts

4-2-2015
12:38

 

Klimmen zonder lidmaatschap bij een federatie, of da nu kbf of een andere is, is NOT done. Zeer respectloos naar mensen die erg hun best doen om rotsen klimbaar te maken voor ons. Aangezien een groot deel van het lidgeld naar het rotsenfonds gaat.

En dan zwijg ik nog over dat klimmen zonder kennis even respectloos is naar andere klimmers. Ik wil liever niet opgezadeld worden met een trauma wanneer iemand langs me te plettter valt omwille van roekeloos gedrag.

 

 

fjiekie
een waterke aub!
9 posts

9-2-2015
09:57

 

ik vrees dat een deel van het "gezaag" aan mij gericht is door mijn foute woordkeuze. (waarvoor mijn excuses, lid zijn van het KBF dient onderandere voor het onderhoud van de rotsen die ons allen dierbaar zijn)

vereisten:

- lid zijn van het KBF (zodat wij onze sport blijvend veilig kunnen uitoefenen)
- een persoon zoeken die je wil opleiden hoe je veilig aan rotsklimmen doet.
- met 1 of 2 personen die goed kunnen rotsklimmen meegaan en laten weten dat het je eerste keren zijn zodoende dat zij jullie extra controleren en opleiden
- dubbel-trippelcheck

tips:
- wacht op mooi weer
- neem een lekker lunchpakket en voldoende drinken mee
- rotsklimmen is rust, geniet dus van de mooie locaties
- hou deze mooie locaties ook proper
- ga ter plaatste NA het klimmen een lekker streekbiertje drinken
- dubbel-trippelcheck