De oplossing voor wie even geen zin heeft om te werken of studeren. Als het met klimmen te maken heeft, dan moet je hier niet zijn!
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

De kracht van de pers

klimfreak 14 2273 15-3-2006 12:54  

Laatste

klimfreak
waar is mijn persoonlijke barkruk?
587 posts
I wanna climmmmmmmb!

6-3-2006
12:02

 

De kracht van de pers

Het is om te blijten tegenwoordig. De kracht van de pers is overal aanwezig en voelbaar. Een eerste treffend voorbeeld kan je vinden in de vogelgriep. In het najaar van 2005 was het een en al vogelgriep dat de klok sloeg. Dit duurde echter tot de pers er genoeg van had. Eenmaal ze andere onderwerpen vonden om de politici mee lastig te vallen (Rik Daems zijn affaire, Ye's omkoopschandaal of weet ik veel wat) verdween vogelgriep van de voorpagina's. En daarmee ook van de politieke agenda. Gevolg: enkele maanden verder steekt vogelgriep langs alle kanten de kop op en blijken we de feiten achterna te lopen.
Voorbeeld 2: Erdal. Een verdachte die veronderstelt wordt nog onschuldig te zijn is zo slim om te gaan lopen. Heel het land op zijn kop en oppositie, pers en vlaams belang lachen in hun vuistje. Al een ganse week valt er, op een stevige sneeuwbui in het buitenland na, niets anders te lezen in de kranten. De zevende dag laat een interviewer opdraven die niet luistert naar de discussie maar gewoon zijn lijstje vragen afloopt en het komt al weer tot een parlementaire zitting waar de oppositiepartijen en de idioten van VB weer gaan roepen om het ontslag van twee ministers. Precies dat dat Erdal gaat terugbrengen.
Voorbeeld 3: Laten we toch maar eens naar het voetbal gaan. Trainers worden ontslagen na wekenlange insinuerende vragen en druk van de pers. Het moet al maar een klein beetje misgaan of de vraag valt al of deze of gene trainer gaat ontslagen worden. Vandenborre, of was het een ander, stuikt psychisch ineen door een overmaat aan externe druk.
Waar gaat dit naartoe? Waar zijn ze mee bezig? Persvrijheid ok maar de machtssgeilheid bij de redacteurs, journalisten, enzovoort loopt nu toch de spuigaten uit!
klimfreak
 
----------------
I wanna climmmmmmmb!

 

 

marie-anne
soms ga ik ook klimmen
1493 posts

6-3-2006
12:14

 

Ooit hoorde ik een collega zeggen :
"stop alle ellende en daarmee ook alle journalisten en advocaten DIEP onder de grond, in de afgesloten koolmijnen"

Mijn inziens een beetje aan de harde kant, maar als je tegenwoordig de kranten leest, een uiterst terechte opmerking.


Wat de kranten en nieuwsberichten voortbrengen is in één woord samen te vatten : manipulatie van naieve lezers !

BTW : ik lees nog zelden een krant en kijk al helemaal niet meer naar het nieuws.
Liever zelf selecteren wat ik nog wil horen en zien...
 
[last edited on 2006.03.06 12:14:52]

 

 

sticky finger
waar is mijn persoonlijke barkruk?
627 posts

6-3-2006
15:35

www
 

djeeses man strax haal je de dioxinecrisis weer boven.

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

6-3-2006
16:18

www
 

Foei

@Marie-anne:

Foei, er komen hier verschillende advocaten-klimmers op bezoek, dus in naam van hen: Foei,foei, foei!
 
----------------
De meeste bergsporters zijn gewoon creditcard-avonturiers(Joe Simpson)
Guido

 

 

BZ
bleaubabe owner
4816 posts

6-3-2006
17:01

 

wanneer wordt het terug goed weer?

 

 

Wout
Married with child
1179 posts
Iedere tegenslag maakt je sterker (Marc Herremans)

6-3-2006
17:17

 

Uw eerste voorbeeld valt perfect te verklaren, en heeft niets met komkommertijd of machtsgeile reporters te maken. De vogelgriep duikt na enkele maanden 'inactiviteit' nu weer op omdat het nu, zoals na iedere winter, vogeltrek is.
 
----------------
Iedere tegenslag maakt je sterker (Marc Herremans, triathleet)

 

 

marie-anne
soms ga ik ook klimmen
1493 posts

6-3-2006
17:32

 

@ Guido : dat heb IK niet gezegd hé...


Ik citeer maar en trek mijn eigen conclusies.


Vrijheid van mening in de pers en op het internet.

Maar dat wil niet zeggen dat ik ze allemaal over dezelfde kam ga scheren.
Hoeveel goeie advocaten en journalisten lopen er niet rond in ons klein belgenlandje.
Maar de "echt goeie", die degelijke informatie leveren, worden veel te dikwijls in de zwijgershoek geplaatst.

(ik wil ook wel eens mijn ei kwijt)

 

 

sticky finger
waar is mijn persoonlijke barkruk?
627 posts

6-3-2006
18:38

www
 


heb je geen echte vrienden om mee te praten?
dutske toch...

 

 

klimfreak
waar is mijn persoonlijke barkruk?
587 posts
I wanna climmmmmmmb!

8-3-2006
11:13

 

Akkoord, de terugkeer van de vogels heeft er veel mee te maken. Dat neemt echter niet weg dat ik de indruk heb dat men niet echt voorbereid heeft gereageerd op het zich terug voordoen van de vogelgriep. En daar komt dan mijns inziens toch weer de kracht van de pers bovendrijven. De politici zagen eenmaal de pers niet meer repte over de vogelgriep geen noodzaak om zich voor te bereiden op een nieuwe vlaag. Te meer daar ze andere katjes te geselen voorgeschoteld kregen door diezelfde pers.
Maar geef nu toch toe, naast mijn drie voorbeelden zijn er toch nog ettelijke andere te vinden die illustreren hoeveel macht de pers tegenwoordig heeft en hoe fout ze die gebruiken.
En ja, het is dringend tijd voor een beetje beter weer!
klimfreak

 
----------------
I wanna climmmmmmmb!

 
[last edited on 2006.03.08 11:13:20]

 

 


vaste klant
278 posts
'Anything you can climb you can easily watch tumble away'

8-3-2006
16:58

 

@ klimfreak: misschien is het allemaal wel uw fout



daar al aan gedacht?

 
----------------
Oh Carmelita, I'll never forget you

 

 
[last edited on 2006.03.08 16:58:11]

 

 

Smurfie
tooghanger
187 posts

13-3-2006
14:21

www
 

Volgens mij maak je zelf de fout die je anderen verwijdt door te zeggen dat er niets gedaan wordt in de periode dat het niet in de pers komt. Dat je er niks over hoort (in de pers) wil niet zeggen dat er niet gewerkt wordt.

 

 

klimfreak
waar is mijn persoonlijke barkruk?
587 posts
I wanna climmmmmmmb!

14-3-2006
22:28

 

@ Smurfie: Dat noem k nu nog eens een nuttige inbreng. Misschien maak ik inderdaad de fout het te veel zwart wit te zien. Dit neemt echter niet weg dat de pers een grote invloed heeft op de politieke agenda. Alle politici worden bijna verplicht dossierkennis te hebben over datgene waar de pers juist over bezig is en de andere dossiers worden zo, alvast door de politici, enigzins aan de kant gelegd. Of sla ik daar de bal mis?
klimfreak
 
----------------
I wanna climmmmmmmb!

 

 

haspi
vaste klant
382 posts

15-3-2006
00:30

www
 

je slaat de bal alleszins niet volledig mis, maar volledig raak is het volgens mij ook niet, langs de ene kant beïnvloedt de pers de politieke agenda maar het werkt ook omgekeerd, bovendien is het ook gewoon onmogelijk voor de pers om alles te belichten dus is er altijd wel een zekere selectie, maar kan het wel anders stel ik mijzelf de vraag

dan toch liever een selectief beeld dan helemaal geen beeld van wat er zoal beslist wordt, al moet ik toegeven dat het journaal ook niet meer is wat het geweest is en dat de kranten er ook niet bepaald op vooruit gaan, maar een beetje kritisch zijn houdt de geest scherp

 

 

Smurfie
tooghanger
187 posts

15-3-2006
12:54

www
 

je slaat de bal niet mis, maar het is ook niet slecht dat de 'pers' als waakhond ervoor zorgt dat de aandacht van politici op bepaalde thema's wordt gevestigd. Daarnaast moet een politicus echter ook een lange-termijn aanpak hebben, iets wat niet zo makkelijk communiceert naar de kiezer en in sommige gevallen helaas niet gebeurt. Dit is dus geen fout van de pers maar de politicus in kwestie.