Alle discussies over nieuwe routes, niveaus, uitgebroken grepen, slechte hakenstand, knappe herhalingen, vogeltjes... alleen in België!
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

Eerste keer klimmen in België, waar te beginnen?

Axel van Ettinger 8 2818 30-4-2007 19:14  

Laatste

Axel van Ettinger
een waterke aub!
3 posts

4-4-2007
15:39

 

Eerste keer klimmen in België, waar te beginnen?

Ik en me klimpartner(s) die willen graag in belgië komen te klimmen. maar we weten niet zo goed waar te beginnen... Kan iemand ons specifieke informatie geven voor een rotsformatie die goed "gebolt" is? We hebben al naar Hotton gekeken maar mijn klimpartner vind de eerste bolt te hoog op 5 meter hoogte.(op sommige routes)

Thnx voor alle hulp

 

 

Gunther
vaste klant
374 posts

4-4-2007
16:07

 

Als je dat te hoog vindt...


misschien even afzakken naar een massief met een hoog scholingsgehalte van het type Yvoir of Durnal.

Al kan je daar ook kanttekeningen bij plaatsen.

* De eerste bolts in Hotton zijn mijns inziens zeker acceptabel. Ik denk zelfs dat die 5m een beetje een overschatting is...but I could be wrong.

* Wat ben je met een laag geplaatste eerste bolt als je dan toch een val tot op de grond kan maken?

* Recente klimschool-theorie leert dat je je partner moet spotten voor z'n eerste bolt.

G

 

 

Rudi Frankinouille
waar is mijn persoonlijke barkruk?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

4-4-2007
20:31

www
 

Als je dat te hoog vindt...

Blijf dan thuis...
Koop crashpads
Koop een stok om eerste setjes in te pikken
Maar ga dan zeker niet naar Freyr
In Hotton durven haak 1 en 2 wel wat uit elkaar liggen, maar zeker niet overdreven. Als je dat niet durft in een overwegend 4de graads massief is de enige andere mogelijkheid Durnal. Daar hebben ze een hele kruiwagen haken de rotsen in geboord. Die staan soms max. 2 meter van elkaar. Je hebt daar een hele gordel setjes nodig om 25m te klimmen.
Alle Belgische massieven zijn goed behaakt...
 
[last edited on 2007.04.04 20:31:32]

 

 

Gunther
vaste klant
374 posts

4-4-2007
20:49

 

Makkelijk hé...


@Rudi: dat is natuurlijk de 'easy way' hé...

In plaats van die mensen te motiveren om iets meer te durven leveren we maar meteen kritiek zodat ze meteen het juiste beeld krijgen van de klimsport?

Zij die veel durven hebben gelijk ?

Sorry hoor maar ik vind dat we dat spelletje maar eens moeten afleren... Ik hoop dat je suggestie om thuis te blijven een mop was... Ik vind dat die mensen juist op pad moeten gaan en moeten gaan ontdekken wat het klimmen te bieden heeft...

Als zij de haken in Hotton ver vinden staan.

Okidoki, dat ze dan maar starten in het door jou vervloekte Durnal... het is er voor 'gemaakt' hé...

G


 

 

Rudi Frankinouille
waar is mijn persoonlijke barkruk?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

4-4-2007
22:16

www
 

@ Gunther, het was allemaal als graptje bedoeld hoor. Maar wees eerlijk, een eerste haak op 5m. Dat kan je wel eens tegenkomen he. Kies dan een andere route...
Ik ben nog maar 1.5 jaar aan het klimmen en ben nog een salonklimmer. Als iemand iets post kijk ik vaak eens naar zijn klimpalmares, daar leer je (vaak) veel uit.
Ik hou van Hotton en Durnal en ga daar graag met mijn kinderen klimmen. Recent nog in Hotton geweest. Enkele routes zijn daar wel steviger dan in de topo geworden. Maar nooit hadden we een 'onveilig' gevoel.
Durnal is niet pejoratief bedoeld. Dat is een echt veilig massief. Als je nog niet zeker bent van de ene haak naar de andere, ga dan naar Durnal, daar liggen de haken zeer dicht bij elkaar en moet je niet bang zijn voor een voorklimmersval van meters. En zoals je aangeeft, goed spotten over de eerste (soms tot de 2de haak als deze dicht bij elkaar liggen) is belangrijk.
Maar uit zo'n post haal je toch steeds de vraag, is die kerel al geschikt om buiten te klimmen? Waarbij ik niet pretendeer in alle situaties me uit de nood te kunnen werken.
Klimmen is net als met de auto rijden een levenslang leerproces met vallen en opstaan.
Sportieve groeten

 

 

Gunther
vaste klant
374 posts

5-4-2007
08:33

 

I know, I know...


Nen haak op 5m gaat ge nog (zelfs vrij veel) tegenkomen hé... en dan zitten er al haken hé... ik weet het dat nen Britse beginnende voorklimmer elke route met minstens één haak al heel veilig vindt, en heb zelf ook wel een beetje alpiene rotservaring in dingen met weinig (geen) haken MAAR...

als die mensen pas beginnen begrijp ik ook wel dat ze vooral hun angst een beetje willen managen MAAR ergens heb je ook een punt als je de vraag stelt: zijn ze er klaar voor om buiten te gaan klimmen?

Vind gewoon nie tof dat we op het forum nogal snel
beginners 'kraken' op humoristische wijze.

Bon, genoeg gezwamd, ze geven goed weer voor dit WE, klim ze... die 5m naar de eerste haak of iets anders...

G

 

 

hendrik
vaste klant
464 posts

6-4-2007
13:18

www
 

meer dan 75% van alle routes in beez , dave en freyr heeft zenne eerste haak op een normale hoogte staan.

Sommige hebben inderdaad de eerste haak hoog staabn, maar:
Als den haak in ne 7a bvb. wat hoger staat, dan is dat omdat het eerste stuk misschien maar 6a is. En iemand die geen 6a fatsoenlijk kan klimmen, zal in die 7a ni inkruipen. (tenzij dat 'm denkt dat 'm nen topdag heeft )

Idem voor ne 5c-6a waar de haak hoog staat. En ge kunt ook altijd "spotten" he !
 
[last edited on 2007.04.06 13:18:07]

 

 

Axel van Ettinger
een waterke aub!
3 posts

30-4-2007
19:14

 

Ondertussen zijn mijn klimpartners waar ik het over had ermee gestopt, waarom k heb geen flauw idee, maar ik begon erg vaak over belgië. en misschien heeft dat ze afgeschrokken. Maar als er nog mensen zijn die een beginneling willen helpen. ik wil best een keertje mee
Thnx voor alle reacties

Ax