Denk aan het milieu. Denk na voor je print!Denk aan het milieu. Denk na voor je print!

29-10-2002

NatGeo

site van de maand

Guido

Ik denk dat het onnodig is om National Geographic voor te stellen. De reden dat er voor deze maand verkozen wordt om hun website als de site van de maand te nemen is gewoon omdat ze voor ons als klimmers in de brede zin van de betekenis de moeite waard om te bezoeken. Buiten de rubrieken van de bloemetjes en de bijtjes vinden we tal van onderwerpen die de Belclimbbezoekers zal interesseren.  Uiteraard mogen wij wel niet vergeten dat het een semi-commerciĆ«le (eigenlijk een non-profit) organisatie is, maar de bedoeling van NG is: miljoenen mensen te informeren en te inspireren door middel van haar tijdschriften, boeken, televisieprogramma's, videobanden, kaarten en atlassen, alsmede door het financieren van onderzoek.
Velen onder ons kijken trouwens regelmatig naar het TV-kanaal van NG en zijn lezers van hun tijdschrift. Een bezoek aan hun website is avonturentocht op zichzelf.

screenshot

Inhoud

Om te beginnen hebben we het wel over de Internationale site?en niet over de vele regionale NG-websites.
Bij de Guides (links) is de meest voor ons voor de handliggende rubriek: Adventure deze heeft tal van subrubrieken, maar ook bij de andere Guides-rubrieken is veel voor ons relevante info te vinden. Bijvoorbeeld over bepaalde dier- en plantensoorten in de bergen en klimgebieden.
Info over tal van vroegere en huidige expedities en aanverwanten kan je er eveneens terugvinden.
De Maps zijn nogal sterk op de VS gericht maar hier en daar zijn er bruikbare dingen voor andere delen van de aardbol.
Vandaag worden vele websites gebruiksvriendelijk door hun zoekprogramma, dit zoek programma (search in het hoofdmenu) geeft je al dagen leesvoer.

De inhoud van de website is zo dynamisch dat het onbegonnen werk is om alles op te noemen wat je kan vinden, test het zelf maar uit.

Beoordeling

De website is echt professioneel opgezet, leest ook via een trage modem vrij vlot binnen, ze is echter zeer algemeen maar bij gebruik van de zoekfuncties zal je enorm veel vinden.

Er is een pak info te vinden over grote evenementen (zoals bvb de Everest), maar eerlijk gezegd had ik van NG veel meer verwacht, het is duidelijk gericht naar het "grote publiek".
Ook de verkoopsactiviteiten storen me een beetje.

Heb je een vrije avond? Ga toch eens op verkenning bij: www.nationalgeographic.com

Guido