Materiaalgids
>
Artikels 
La Sportiva Futura

La Sportiva Futura

Het No Edge concept onder de loep genomen

3 september 2012, 

Elk jaar opnieuw staat Tom Boonen met een nieuw fietsje aan de start van de Ronde Van Vlaanderen. Een “exclusief prototype”, rollend op “aerodynamische in de windtunnel ontwikkelde wielen”, en een kader in “het sterkste carbon ooit”. Whatever denk ik dan, 6000 euro voor een vélo, is dat er niet wat over? En waarom zeggen ze nooit iets over het zitcomfort?

Bij klimschoenen heb ik hetzelfde gevoel. Er zijn veel nieuwe merken op de markt, en van de traditionele merken verschijnt er elk jaar wel een nieuw topmodel, met een ander soort rubber, en één of ander innovatief aanspansysteem. Helaas blijkt het meestal veel blababla en weinig boemboem te zijn. En comfort, dat blijft een moeilijk punt.
Na geklommen te hebben met 5.10, Boreal, Scarpa, La Sportiva, Rock Pillars, Millet, Montrail, en niet te vergeten Asolo (mijn allereerste paar klimschoenen) dacht ik het wel gezien te hebben qua nieuwigheden. Een klimschoen is nu ook geen smart phone.

Er ging dan ook een wenkbrauw bij me omhoog toen de Belgische Fontainebleau-legende Ivan Moreels enkele jaren geleden zijn La Sportiva Solution ophemelde, en zei dat hij met de Solution beter beginnen klimmen was. Maar z'n opmerking bleef toch hangen. Helaas krijg ik de Solution met m'n brede voeten amper aan, maar het aanbod om de Futura te gaan testen sprak me wel aan...

Bij een gewone klimschoen klim je met je volledige voet, maar bij de Futura lijkt het of je voet enkel nog bestaat uit die grote teen.

De schoenen zien er om te beginnen heel strak uit: opvallend lichtblauw, en met een smalle strook rubber die zoals bij de de Speedster van onderaan de zool over de tip en de grote teen tot boven op de schoen in de toe-hook zone loopt. Je merkt hieraan meteen dat de Futura maar één doel voor ogen heeft: alle kracht naar die grote teen geleiden. Bij een gewone klimschoen voel je al je tenen je klimschoen vullen, en klim je met je volledige voet, maar bij de Futura lijkt het of je voet enkel nog bestaat uit die grote teen. Een beetje vergelijkbaar met een monopoint-stijgijzer, maar dan stabiel en met feeling. Bij geen enkele andere schoen had ik ooit een dergelijk gevoel.

Het 'No Edge Concept' versterkt die precieze touch nog: het rubber op de tip van de schoen volgt de ronding van de grote teen, en is niet in een hoek gesneden. Dat maakt het afwikkelen van de voet op een greep mogelijk, zonder dat die voet zichzelf hierdoor van de greep afduwt. Dit resulteert volgens La Sportiva in een 'preciezer, vloeiender en harmonieuzer contact met de rots', en het is nog waar ook. In het begin is het wat wennen, maar na een tijdje kan je je voet onpreciezer gaan neerploffen, en toch weten dat hij zal blijven staan. Zeker op het scherpe graniet van Hampi, kon je de tip overal tegenduwen, en hoefde je niet in te zitten met het gladde rubberen randje dat een nieuwe klimschoen normaal gezien typeert. Echt inklimmen moet je er dus niet mee doen, uitpakken en knallen maar...

De Futura blijft echter voor iedereen toegankelijk: het 'Lorica' neoprenen lapje aan de binnenkant is langs één kant losgemaakt, wat het aantrekken alleen maar vergemakkelijkt, en de pasvorm perfectioneert. De Futura zit hierdoor echt als gegoten, en maakt dat typische slurpende vacuüm-geluid bij het aantrekken. Qua asymmetrie en agressiviteit van de schoen valt het trouwens nog wel mee. Geen spontane kuit-kramp door een teveel aan 'toe-down' – dat scherpe grijpgevoel heb je sowieso al door het No Edge Concept.

De hiel is te vergelijken met die van de Testarossa, en is dus zoals een hiel hoort te zijn: niet te diep en niet te dik, en voldoende soepel om goed te voelen hoe de hiel op de greep ligt. Bovendien zorgt het 'Fast Lacing System' voor voldoende spanning op de hiel zodat de schoen ook bij de zwaardere foothooks solide aan de voet blijft kleven. Het Cobra-fenomeen, waarbij je meteen een ander paar sloffen zoekt vanaf er een foothook in je projectje zit, zal je met de Futura niet snel tegenkomen.

Minpuntjes zijn het lintje waarmee je de schoen aanspant, hetzelfde als dat bij de Solution – dat schijnt nogal eens te willen knappen, bizar dus dat dat niet aangepast werd. En 't is een leren schoen, hij rekt dus nog behoorlijk, pijn lijden tijdens de eerste sessies is dus de boodschap. Bovendien geeft datzelfde Fast Lacing System na verloop van tijd een iets onevenwichtiger gevoel en creëer je veel spanning op de bal van je voet, en minder naar je tenen toe.

Veel mensen zitten op de lancering van de Futura te wachten (nog nooit zoveel aangesproken geweest over m'n nieuwe paar klimschoenen), en terecht. Voor mensen die de Solution iets te extreem vonden, en die wel graag met gevoel klimmen, zeker eens passen die Futura!

Renaat

Technische details

Materialen: Leder Suède en Lorica®
Zool : Vibram® XSGrip2 3 mm
Maten : 32 - 46 (halve maten beschikbaar)
Gewicht : 450 gram
Aanbevolen verkoopprijs: 139 Euro
Info: www.lasportiva.com


Je moet ingelogd zijn om een commentaar toe te voegen

Registreren


16/11/2012
Ik heb ze ondertussen 3 weken, en ben enorm tevreden! Ik heb ze wel 2 maten te klein gekocht, en de eerste week is dat idd afzien, maar na een klimbeurt of 4 is e schoen helemaal naar je voet gezet. Echt een aanrader!


Gerelateerde inhoud 
artikelarchief 

Foto's 

Nieuws 
Wat onthouden we van het Belgisch Kampioenschap Boulderen 2015?

Competitie Wat onthouden we van het Belgisch Kampioenschap Boulderen 2015?

Op het voorbije Belgisch Kampioenschap Boulderen kroonden Simon Lorenzi en Chloé Caulier zich tot winnaar bij de senioren. De twee klimmers bevestigden hun suprematie ten opzichte van de concurrentie met sprekend gemak.


Is er een alternatief voor de Leuvense klimmers na de sluiting van Hungaria?

Indoorklimmen Is er een alternatief voor de Leuvense klimmers na de sluiting van Hungaria?

Op 30 december 2015 sloot Leuven een tijdperk af. Klimzaal Hungaria deed er dan na 25 jaar definitief de deuren dicht. Met de sluiting komt er een einde aan een mooi hoofdstuk van de Belgische klimgeschiedenis. Is er een alternatief voor de Leuvense klimm