Blessures, medisch leed en voeding voor klimmers.
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

Slecht nieuws: teek

54 16253 12-2-2009 17:07  

Laatste

Smurfie
tooghanger
187 posts

24-10-2004
22:47

www
 

Als dit een troll is moet de persoon die dit gepost heeft toch eens zijn gevoel voor humor onderzoeken. Ik ga nog uit van enige intelligentie en volwassenheid op dit forum (misschien naief, maar ja) dus daarom : spijtig van dit te horen en veel sterkte voor de 2 slachtoffers.

 

 

hendrik
vaste klant
464 posts

2-11-2004
16:11

www
 

mail hem en zie dat zen emailadres juist is

dan weet je of het een trol is

 

 

Kees Breek
vaste klant
278 posts

3-11-2004
15:21

 

Het is overigens wel goed om een tekentang mee te nemen en jezelf 's avonds te controleren. Je kan jezelf veel ellende besparen door een teek op tijd en op de juiste wijze te verwijderen. Als je het goed doet is de kans op besmetting aanzienlijk kleiner.

Wat moet je zeker NIET doen en wordt wel vaak gedaan, de teek met alcohol behandelen terwijl hij nog op je lichaam zit. Het klinkt misschien niet logisch maar je vergroot de kans op een besmetting. De teek reageert op alcohol door zijn maaginhoud plus bacteriën in je leeg te spuiten.

 

 

Ludo
vaste klant
366 posts

3-11-2004
21:33

 
 

 

wannés
tooghanger
109 posts

11-1-2005
21:45

 

Ok , carl
Je kan nog altijd in de natuur gaan klimmen toch?
Veel geluk nog
En veel beterschap ...
Ikzelf heb ook een teek gehad op men rechtervoet tussen men dikke teen en de 2de die erop volgt
ik had er geen last meer van..
 
[last edited on 2005.01.11 21:45:33]

 

 

wannés
tooghanger
109 posts

11-1-2005
21:45

 

Good luck...

 

 

klimbo
vaste klant
347 posts
"Het plezier in een sport wordt mede bepaald door de gezelligheid na het sporten."

12-1-2005
10:36

 

http://www.tweevoeter.nl/teken/

Ik heb ieder jaar zeker 6 á 7 teken. Door steeds de goede afloop verwaarloos ik het gevaar voor lyme, en ga ik niet naar de huisarts. Het is een luiheid van mij, die mij mss wel eens de das om kan doen, maar ik hoop dat ik nooit met de ziekte te maken krijg, zoals ik dat hoop voor alle mensen.
Ik kan beter ook wat voorzichtiger zijn, en het beste is dat jullie dat ook zijn, maar dat is het best voor jezelf uit te maken.

@carl : sterkte, zo'n verhalen zijn niet leuk om na te vertellen!!

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

5-7-2005
15:19

www
 

Souvenir van Freyr

Als er zouden zijn die de beruchte beestjes niet kennen: ik heb mijn tekentang uitgetest, het was ongeveer 3 mm groot en je kan het zien op:

http://users.skynet.be/fa632902/souvenir_freyr.htm

----------------
De meeste bergsporters zijn gewoon creditcard-avonturiers(Joe Simpson)
Guido

 
[last edited on 2005.07.05 15:19:54]

 

 

didgemaster
krijg ik een pintje?
41 posts
The Gods must be crazy

8-7-2005
17:18

 

kvinnet toch wel stom da je daarom moet stoppen met klimmen en buitenkomen, als je een echte outdoor mens bent stop je daardoor niet met klimmen enzo... maarjah sommige mensen worden blijkbaar snel afgeschrikt en andere minder...
 
----------------
Travel the earth with respect

 

 

BZ
bleaubabe owner
4816 posts

8-7-2005
18:18

 


kvinnet toch wel stom da je daarom moet stoppen met klimmen en buitenkomen, als je een echte outdoor mens bent stop je daardoor niet met klimmen enzo... maarjah sommige mensen worden blijkbaar snel afgeschrikt en andere minder...


Relevantie?

 

 

fieke
soms ga ik ook klimmen
1154 posts

8-7-2005
18:19

 


kvinnet toch wel stom da je daarom moet stoppen met klimmen en buitenkomen, als je een echte outdoor mens bent stop je daardoor niet met klimmen enzo... maarjah sommige mensen worden blijkbaar snel afgeschrikt en andere minder...


zijde gij dan nen echten ???
overdrijven kunt ge in elk geval wel goed
 
----------------
Anyone who thinks the sky is the limit has limited imagination.

 

 

Zwaplat
een waterke aub!
5 posts

4-12-2005
15:16

 

Het zal dan wel wat meer geweest zijn dan 'enkele weken na de beet', die ziekte van Lyme.
Allereerst, de ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door de bacterie Borrelia burgdorferi. Deze komt -naar schatting- 24 uur nadat de teek zich heeft vastgebeten, in het speeksel van de teek terecht (vanuit de ingewanden via de bloedbaan naar de speekselklieren). Indien de teek binnen de 24 uur correct verwijderd wordt, is er weinig gevaar. Niet correct verwijderen van de teek kan als gevolg hebben dat ze eerst nog haar darminhoud uitbraakt, en zo de gastheer infecteert.
Ziekteverloop: twee dagen tot maximum zes maand na de beet kan er een zogenaamd erythema migrans optreden, een rode vlek die zich uitbreidt en in het midden terug een normale kleur krijgt. In dit stadium is behandeling met antibiotica perfect mogelijk, en zal de ziekte zeer zelden nog de kop opsteken. Ook griepverschijnselen kunnen optreden.
Indien er geen behandeling is, gaan de bacteriën 'uitzaaien' naar de doelweefsels. Tussen drie maand en anderhalf jaar na de beet kunnen er chronische ontstekingsverschijnselen optreden.
De ziekte kan nog verder en verder evolueren, en heeft verschillende mogelijke symptomen. Maar wat ik wil zeggen is: het lijkt mij erg straf dat reeds enkele weken na een tekenbeet de ziekte van Lyme al zo ver gevorderd is dat ze hoegenaamd niet meer te behandelen is. Het komt trouwens slechts zeer zelden voor dat mensen sterven aan de ziekte.

Over die meningitis weet ik helaas niets, maar ik weet wel dat Lyme niet de enige ziekte is die de teek kan overdragen.

(Ik ben student-laborant, en heb vorig jaar mijn werk voor Wetenschappelijke Documentatie over teken en de ziekte van Lyme gehouden. Dit maar even ter info, zodat ik wat referentie heb voor bovenstaande uitleg).

Edit: wegens de lange thread heb ik blijkbaar wat over het hoofd gezien in de startpost.Het is de eerste keer dat ik hoor van een patiënt bij wie de eerste symptomen van de ziekte van Lyme niet opgetreden zijn.
Heb je mss wat meer informatie ? (plaats van de beet, uitleg van medisch personeel,...)
 
[last edited on 2005.12.04 15:16:15]

 

 

Lexe
tooghanger
67 posts

27-12-2005
13:18

 

Vaccins

Ik ben destijds ingeënt geweest met een FSME vaccin, of het wel degelijk helpt??? Ik weet echter wel dat het hier niet te koop is, je moet ervoor naar Duitsland of Oostenrijk (Frankrijk???) Maar het zou wel erger kunnen voorkomen. Mag ik nota bene opmerken dat er niets meer van Carl op deze site verschenen is na zijn verhaal! Hoe staat het nu met beide jongens???

Is er trouwens zo iets als natuurlijke afweer tegen teken beten, ik word nooit gebeten, terwijl mijn vrienden soms vol staan met beten (btway we wassen ons even veel hoor!)

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

19-5-2008
11:21

www
 

Opgelet - tekentijd...

Het wordt terug een gevaarlijke tijd voor ons om een tekenbeet op te lopen bij het uitoefenen of liever bij het ons bevinden in ons geliefd terrein, daarom even wijzen naar het gevaar en voor zorgen.
Zie bvb: (Het percentteken vervangen door het teken zelf)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Teken_(Percentteken)28dieren(percentteken)29
of
http://nl.wikipedia.org/wiki/Teken
En het eertse (dieren) aanvinken.

 

 

Werner
waar is mijn persoonlijke barkruk?
509 posts

19-5-2008
16:34

 

Yup ... twee weekends geleden de eerste teek van 't seizoen in m'n liesstreek. Opgelopen in F'bleau.

Ik trek die beestjes gelijk aan ... elk jaar heb ik er een stuk of 3.

Dus, nogmaals een warme oproep om u en uw klimmakkers na elke klim- of wandeldag te controleren op beestjes.

Groetjes,
Werner

 

 

De Fre
tooghanger
68 posts

19-5-2008
20:13

 

hehe, exact hetzelfde verhaal, 't weekend van den eerste mei in fontainebleau een kleine teek in mijn lies gevonden misschien was't wel dezelfde!

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
waar is mijn persoonlijke barkruk?
895 posts

23-5-2008
08:43

 

Ge kunt altijd proberen de één of andere spray tegen "kruipende" insecten op uw broek en schoenen te spuiten ... waarschijnlijk minder gevaarlijk dan de ziekte van Lyme ... op expeditie rolden we overdag een "vapona" strip in onze slaapzak (nu denk ik verboden in verkoop)tegen al die lieve beestjes ... teken zitten bovenaan het gras ... en dus gras ter hoogte van de lies in uw broek steken om meer volume te geven is zeker geen goed idee ! je kan dat wel met lavendel proberen als natuurlijk afweermiddel - dat houdt de teken weg en trekt het andere geslacht aan - dus twee keer winst ... ze kruipen dus ter hoogte van de knie naar boven - die teken - dus je bovenbenen insmeren met de een of andere zonnesmurrie of zoals vroegen met lavendelolie kan al helpen ... kan je vinden bij de "eau de cologne"
NB : In Wallonie zou één teek op drie besmet zijn ! Als je geen tekentang hebt kan je een elastiekje rond een epileertangetje vastmakende de teek ertussen klemmen en eruit draaien

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

26-5-2008
10:04

www
 

FSME

En denk eraan, er zijn 2 ziektes

Lyme/borroliose: bacterieziekte. Rode ring om de beet bij besmetting. Antibiotica via de arts.

FSME: virusziekte. veroorzaakt meningitis. Is tegen te vaccineren. In Nederland duur, maar ik heb het toch laten doen. Beter duur dan dood.

 

 

Catsjit
tooghanger
106 posts

17-7-2008
23:00

www
 

Nu had ik net een tekentang aangeschaft voor vorig weekend en deze morgend (4 dagen later) tijdens het ontwaken voelde ik iets op mn rug, voor ik het doorhad had ik een teekje vast. Het beestje zag er vrij dood uit. Waarschijnlijk gestorven aan een alcoholvergiftiging ofzo....

 

 

Bender
waar is mijn persoonlijke barkruk?
715 posts

17-7-2008
23:11

 

Nu snap ik waarom die beestjes altijd zo ver mogelijk bij me weg blijven.