Het aloude BCN Café. Het staat je vrij hier alle soorten berichten te posten, zolang ze maar met klimmen te maken hebben.
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

Grigri 2 probleem

sans niveau 35 4630 11-6-2011 15:49  

Laatste

sans niveau
tooghanger
151 posts

1-6-2011
19:27

 

Grigri 2 probleem

Check 8a.nu probleempje met grigri 2...
kan van belang zijn...

 

 

Bender
waar is mijn persoonlijke barkruk?
715 posts

1-6-2011
19:30

 

Was al met grigri 1 ook. Gewoon oppassen bij het zekeren, en als je al die techniciteit niet leuk vind ... gewoon Halve Mast in HMS ... en vooral oppassen voor metaalmoeheid en zo. En de eerste die ik mag zien klagen over dat dit in de zalen niet mag, die moet maar op de rotsen gaan kruipen!

 

 

sans niveau
tooghanger
151 posts

1-6-2011
19:35

 

mmmm wat een einde..
zaaluitbaters doen er alles aan het hele gebeuren van het indoorklimmen veilig te laten verlopen. Halve masten zijn voor initianten nogal onveilig. Het strookt niet met wat anderen gebruiken, het is een techniek(vraagt kunde) dus ze beginnen zich te profileren aan die zogezegde 'coole klimmer' naast hun. Draaien een touw rond hun musqueton, baf, plat, patattenpuree.
Dus begrijpelijk dat het indoor liever niet gebruikt wordt..

 

 

Bender
waar is mijn persoonlijke barkruk?
715 posts

1-6-2011
21:08

 

Wat ik al zei, niet zagen maar op de rotsen gaan kruipen. Als ik dat kan met een gebroken pols, dan kan jij dat vanuit een rolstoel ... zei de mens die af en toe met gebroken pols durft zekeren met zijn tanden.

 

 

sans niveau
tooghanger
151 posts

1-6-2011
21:24

 

jawadde tanden, pols, rolstoelen jawadde

 

 

Bender
waar is mijn persoonlijke barkruk?
715 posts

1-6-2011
22:14

 

aja, en mooi ben ik ook al nie Gade gij klimmen volgend weekend in Freyr of zo? Mijn partner moet zijn echtelijke plicht voldoen en gaat op trip met de vrouw naar het buitenland Ik heb 1 arm en 2 benen voorradig dus zoek ik nog een partner. Anders kan ik weer zielig mijn one-arm pullups gaan doen. Mail maar, want ik denk niet dat de rest van de tooghangers geinteresseerd zijn in gehandicapten en mensen met het grigri-syndroom.

 

 

sans niveau
tooghanger
151 posts

1-6-2011
22:32

 

sorry mate, werken in de weekend..

 

 

jaapi
tooghanger
185 posts
Climbing is not about holding on, it's about letting go...

4-6-2011
14:11

 

hahahaha...halve mast! das een goei! halve gare ja!!

 

 

sans niveau
tooghanger
151 posts

4-6-2011
14:44

 

soms doet dat geen zeer zenne

 

 

Bender
waar is mijn persoonlijke barkruk?
715 posts

4-6-2011
16:36

 

"Climbing is not about holding on, it's about letting go..." Merci voor de voorzet LOL

 

 

jaapi
tooghanger
185 posts
Climbing is not about holding on, it's about letting go...

6-6-2011
11:45

 

bender, ik hoop da ge doorhebt dat dat over klimmen gaat en niet over beveiligen...

en ik hoop ook voor u dat het geen zeer doet!

 

 

Bender
waar is mijn persoonlijke barkruk?
715 posts

6-6-2011
14:42

 

Ik kan offieel bevestigen. Zot zijn doet zeer

 

 

jaapi
tooghanger
185 posts
Climbing is not about holding on, it's about letting go...

6-6-2011
17:24

 

hehehe...das eerlijk!
note to myself: geen advies ivm zekeren van bender aannemen.

er zijn trouwens redenen genoeg om geen halve mast te gebruiken in zalen en voor sportklimmen in het algemeen:
- zeer slecht voor touw wegens kronkels, torsie en grotere slijtage (touw op touw).
- veel moeilijker om snel touw te geven.
- gevaar dat musqueton open gaat door touw.
- iemand beveiligen die een route aan het uitwerken is, das al helemaal een ramp.
- en voor de liefhebbers: rapellen doe je beter ook niet op halve mast tenzij je gesponsord bent door een touwenmerk.
Geef mij dus maar ne grigri. De halve mast houd ik wel voor noodgevallen.

Heeft iemand dit probleem eigenlijk al voorgehad met de nieuwe grigri2?? Met de 1 heb ik nooit problemen gehad...en ik gebruik em toch al meer dan 10j.
En is Petzl van plan er iets aan te doen??

 

 

sans niveau
tooghanger
151 posts

6-6-2011
21:11

 

Wel, ik postte al eens iets over de Grigri 2 als comment op het gebruik door kids met oudere touwen.(maar ik denk dat de objectiviteit bij de fora-leiders of artikelschrijvers iets anders ligt)
Oke, ik was een beetje boos. Met reden vond ik. Kids die geen touw ingehaald krijgen vind ik een bijna ramp. Dus gewoonweg kweddel voor mij. Veel te compact, net nieuwe fisherprice, maar 'innoveren' moet nu éénmaal voor alle grote bedrijven. Verandering, soms grrrrr..steak friet blijft toch ook bestaan, mossel friet ook..

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
waar is mijn persoonlijke barkruk?
895 posts

6-6-2011
21:26

 

Inderdaad - aan de rotsen verscheidene problemen met grigri's - maar in de praktijk meestal omdat de gebruikers niet gewoon zijn om aan de rotsen te klimmen. Te ver van de rots staan, te veel touw laten doorhangen, de klimmer niet volgen, enz. Maar anderzijds zijn het privé-touwen die gebruikt worden en die zijn tegenwoordig niet alleen te dun, maar vooral te glad om de wrijving te verminderen - dus logisch dat die slippen.
Verder een paar touwen gezien waarvan de mantel beschadigd werd door het inklemmen of omdat ze dus wel degelijk slecht gepositioneerd uit de grigri kwamen, omdat de grigri door de schroef van de mousketon zich slecht positioneerde, enz.

Het probleem is dus niet specifiek omdat de grigri slecht is maar omdat de klimmer valt, omdat men zich systhematisch op de grigri laat zakken, omdat de zekeraar onvoldoende aandachtig of geoefend is, het gebruik niet correct is, enz.
In de praktijk zijn de gebruikers van halve mastworpen, reverso's, enz aandachtiger, hebben meer ervaring of klimmen de routes uit en hebben dus een lagere risicofactor.
Pogen de veiligheid te verhogen door gesofistikeerde technische hulpmiddelen of steeds zwaarder en genormeerd materiaal verhoogt dikwijls de mogelijkheid op fouten en heeft dus een negatief impact op de risicofactor.
Moest het klimmen "ongevaarlijk" zijn dank zij een degelijke opleiding, en het zoeken naar informatie op een forum, dan zou al dat kostelijk en gesofistikeerd materiaal en vooral ervaring overbodig zijn ! Ik denk dat dit de essentie is van de inbreng van Bender.
Eigenlijk hoort deze rubriek dus thuis bij "materiaal te koop".

 

 

sans niveau
tooghanger
151 posts

6-6-2011
21:56

 

'In de praktijk zijn de gebruikers van halve mastworpen, reverso's, enz aandachtiger, hebben meer ervaring of klimmen de routes uit en hebben dus een lagere risicofactor.'

Heuu ligt het aan mij of...in de gerenomeerde serie 'het Eiland' werd dit als volgt omschreven :"gezever!"
Touwen worden dunner en hier gaat een vernieuwing mee gepaard. Logisch, niets op tegen. Maar is het voldoende gestest vooraleer het op de markt werd gegooid. Op metaalmoeheid etc zeker en vast, maar op gebruik van beestje..zijn verkopers voldoende ingelicht over voor en nadelen, neen, want dat wist de fabrikant waarschijnlijk zelf nog niet..Dus ja, zelf eens gebruiken en conclusie trekken, steeds het best.
Ach wtf, zolang we maar niet cursussen en opleidingen als standaard gaan nemen alvorens een voetje op de rots te mogen zetten is er eigenlijk niets aan de hand..

 

 

Bender
waar is mijn persoonlijke barkruk?
715 posts

6-6-2011
22:46

 

http://www.youtube.com/watch?v=z6eCrciPuw8

Zo werk ik tegenwoordig mijn routes uit. Altijd met een knappe blonde ondertussen natuurlijk ipv een grigri. Die slipt namelijk minder vaak door ... zelfs met henneptouwen

 

 

jaapi
tooghanger
185 posts
Climbing is not about holding on, it's about letting go...

7-6-2011
00:13

 

da ziet er inderdaad veel veiliger uit allemaal.
eddy, waar koopte zo een henneptouw?

en waar klimde gij in godsnaam? ik zie bijna nooit van die toestanden.
de enige rampzalige dingen die ik soms zie zijn meestal de mannen van in den tijd die 30jaar niet meer geklommen hebben en dan opeens een midlifecrisis doen.
ofwel mensen van een klimschool die zo in de war zijn met dubbele touwen, 50 prusiks en evenveel slings in een onnavolgbaar kluwen van weliswaar goedkoop en ouderwets klimmateriaal, dat ze bijna vergeten dat ze op een rots staan en zich niet mogen losmaken.

 

 

jaapi
tooghanger
185 posts
Climbing is not about holding on, it's about letting go...

7-6-2011
00:14

 

hum...ongeveer 10cm touw per jaar as ge chance hebt dan...

 

 

Bender
waar is mijn persoonlijke barkruk?
715 posts

7-6-2011
00:21

 

Wel een serieuze plantage maken he, met slaven en zo.