Het aloude BCN Café. Het staat je vrij hier alle soorten berichten te posten, zolang ze maar met klimmen te maken hebben.
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

Franse nationale parken: petitie

Chris 8 1293 17-2-2006 11:25  

Laatste

Chris
soms ga ik ook klimmen
1238 posts

6-2-2006
15:26

 

Franse nationale parken: petitie

Van hiking.be ( http://www.hiking.be/nl/forum/messages.asp?View=0&ForumID=28133 ):



Jaarlijks bezoeken veel Belgische en Nederlandse natuurliefhebbers een van de zeven nationale parken in Frankrijk.
Helaas ligt de strenge bescherming van de unieke natuur in deze parken onder vuur. De Franse regering heeft onlangs een wetsvoorstel gedaan waarbij de regels worden versoepeld en er meer macht bij het plaatselijke bestuur komt te liggen.
De aanleiding voor dit wetsvoorstel is de toekomstige uitbreiding van het aantal Franse nationale parken van 7 naar 10. 2 van de 3 nieuwkomers zijn overigens overzeese gebieden. Voor het creëren van deze nieuwe parken is nieuwe wetgeving nodig en zo wordt en passant de hele Franse natuurbeschermingswet op de schop genomen. Bewoners van nationale parken zouden meer macht moeten krijgen. Als het wetsvoorstel wordt goedgekeurd, komen er meer mogelijkheden voor jacht, visserij, mijnbouw, recreatie en wegenaanleg.
Op de internationale erkende schaal van natuurbescherming (waarbij 1 staat voor de strengste bescherming en 6 voor de laagste beschermingsgraad) zakt het Franse beleid van 2 naar 5, als dit voorstel wordt aangenomen. De Franse milieubeweging is inmiddels in opstand en heeft eind vorig jaar, tijdens de eerste besprekingen van het wetsvoorstel in het Franse parlement, 12.500 protesthandtekeningen aangeboden.
Zij strijden door en daarbij kunnen ze wel wat internationale steun gebruiken.
Meer informatie vind je op http://sne.objectis.net/petition-pn_html

Een vertaling van de pagina doe je via http://babelfish.altavista.digital.com/ waarbij het woord 'Courriel' staat voor je e-mailadres waar je een bevestigingslink zult ontvangen.

Als je wil ondertekenen, teken dan de originele Franse versie. Anders krijg je een foutmelding...


(quote toegevoegd)
 
[last edited on 2006.02.06 15:26:06]

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

6-2-2006
14:48

www
 

Ik wil best tekenen als het slechter wordt met klimmen specifiek en de natuur in zijn algemeen. Maar is deze verandering wel een verslechtering? zo ja, waarom dan?
 
----------------
De mooiste route?... is de volgende

 

 

Chris
soms ga ik ook klimmen
1238 posts

6-2-2006
15:21

 


Maar is deze verandering wel een verslechtering?
Dat weet ik eerlijk gezegd zelf ook nog niet. Maar ik vond wel dat 'iedereen' er recht op heeft om te weten dat dit speelt en eventueel zijn/haar duit in 't zakje te doen, vandaar deze post.

 

 

Toffee
soms ga ik ook klimmen
3933 posts

6-2-2006
15:47

 


Maar is deze verandering wel een verslechtering? zo ja, waarom dan?



Ik ga een eenvoudig voorbeeld geven, dat mij door een "local" uit Pralognan verleden zomer verteld werd. Het skigebied van Tignes grenst aan het Nationaal Park van de Vanoise. Er zijn plannen om dit skigebied uit te breiden. De grens van het Nationaal Park verhindert dit.

Een nieuwe hertekening van de grenzen van het nationaal park is uitgesloten.

De nieuwe wetgeving opent achterpoortjes waardoor bij voorbeeld deze ski-uitbreiding MET de ermee gepaarde infrastructuur (liften/restaurants/gebuldozerde piste-aanleg) tot de mogelijkheden begint te behoren

 
[last edited on 2006.02.06 15:47:57]

 

 

Matti
vaste klant
499 posts

6-2-2006
15:38

www
 

1. heeft niet direkt iets met klimmen te maken ...

(
2. waarom zou die nieuwe wet per se slecht zijn?
Ik vind het betrekkelijk normaal dat mensen die er wonen meer inspraakhebben dan andere
@Toffee: ok., ge hebt een punt maar ik geloof niet dat die inspraak zo ver gaat dat men europese richtlijnen kan overtroeven
)

3. laat dit over aan de fransen zou ik zeggen

2x nadenken voor je met petities begint!

 
----------------
muilepletser met ervaring

 
[last edited on 2006.02.06 15:38:47]

 

 

Chris
soms ga ik ook klimmen
1238 posts

6-2-2006
16:42

 


1. heeft niet direkt iets met klimmen te maken ...
Nee het kan inderdaad directer -net zoals (ik noem maar iets wilds) een paar gestolen Teva's, alleen omdat dat tijdens een dagje met de GEKKOS gebeurde
Maar toch gaat 't mij als bezoeker van en klimmer in die gebieden aan 't hart wat daar eventueel staat te gebeuren.

(
2. waarom zou die nieuwe wet per se slecht zijn?
Ik vind het betrekkelijk normaal dat mensen die er wonen meer inspraakhebben dan andere
Dat is ook normaal; zou althans zo moeten zijn. Misschien hebben de 'locals' wel meer oog voor wat belangrijk is dan de nationale regering. Maar zoals Toffee ook al zei, vaak zijn de 'locals' die zich er mee bemoeien juist de mensen die ergens geld in zien en meer niet. In Oostenrijk speelt een vergelijkbaar issue tussen het Oetz- en het Pitztal. Als dat daar doorgaat valt de Wildspitze definitief ten prooi aan de skiënde massa's. Moet ik daar tegen zijn? Mag ik die mensen het recht proberen te ontnemen geld aan hun achtertuin te verdienen? Geen idee. Ik weet wel dat het er niet mooier op wordt allemaal, en dat ook daar de mensen met de grootste bek en het meeste geld achter de hand de meeste invloed uitoefenen. Het is namelijk niet alleen 'hun' achtertuin, maar ook de achtertuin van de buurman die toevallig géén ski-entrepreneur is en het wel voldoende vindt zo en ook de achtertuin van de oude Frau Schwarz die het liefst helemaal geen laaglanders in haar geboortedorp rond wil zien crossen met de skibox op 't dak. Als mensen met een doorgaans iets kleinere stem een petitie willen organiseren zodat ook hun punt gemaakt kan worden vind ik dat niet zo erg.

@Toffee: ok., ge hebt een punt maar ik geloof niet dat die inspraak zo ver gaat dat men europese richtlijnen kan overtroeven
)
Geloof. Brr. Slechte basis.

3. laat dit over aan de fransen zou ik zeggen
Het is een Franse petitie.


2x nadenken voor je met petities begint!
Die petitie loopt al een tijdje.



 
[last edited on 2006.02.06 16:42:17]

 

 

gunther vl
[email protected]
posts

6-2-2006
19:56

 

Niet... achteraf... komen...

zagen hé...

Nu niet tekenen betekent: geen gezaag nadien hé... Als Pralognan plots de allures begint te krijgen van één van die gebetonneerde franse ski-gebieden... Als de Vercors er plots erg geasfalteerd begint uit te zien omdat de lokale schuimwijnboeren uit Die meer transportmogelijkheden nodig hebben... Als je in de Gorge du Verdon een kabelbaan ziet verschijnen omdat er daarmee geld valt te rapen... Zal ik nog even doorgaan, ja toch wel, misschien moet de Calanques veranderen in een toffe Klettersteig, komt veel volk op af, en brengt meer op dan klimmers, tof toch? Zo boven de zee... Er moeten dan wel wat klimroutes sneuvelen maar ja... Misschien moeten we ook in de Mercantour eea veranderen...een hotelletje hier en daar in plaats van die schamele accommodatie dat moet toch volk opleveren.

Niks tegen lokale inspraak hé...

Kortom, vorm zelf je mening en teken die petitie of niet...Misschien dat de relaties tss. klimmers en de franse nationale parken niet altijd optimaal zijn (denk bvb aan den Ecrins) maar voor mij hebben die Parc Nationals altijd voor klimmers meer opgebracht dan dat we ermee verloren hebben. Niet?

Günther

 

 

cube
vaste klant
226 posts

17-2-2006
11:25

 

tekenen die handel zou ik zo zeggen.......