Alle discussies over nieuwe routes, niveaus, uitgebroken grepen, slechte hakenstand, knappe herhalingen, vogeltjes... alleen in België!
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

Freyr

Pelson 8 7054 6-11-2008 17:01  

Laatste

Pelson
een waterke aub!
14 posts

4-11-2008
18:31

www
 

Freyr

Hoi,

Ik heb een topo van Freyr gekocht, en had een paar vraagjes:

Mijn touw is maar 60m lang, is dat genoeg? want het lijkt alsof je minimum 70m nodig hebt...

En nog iets: in de lijst van routes staat een icoontje zo'n bolletje met een pijltje naar beneden (niet die opt kaartje he), slaat dat enkel op het feit dat je kan topropen? en moet je dan in de andere gevallen te voet terug naar beneden?

Misschien wat domme vragen, maarja, veiligheid eerst he

Alvast bedankt
Nelson

 

 

Bender
waar is mijn persoonlijke barkruk?
715 posts

5-11-2008
06:42

 

Der is een online topo op http://www.atoi.nl/public/freyr/ waar je de lengte van de routes en pitches kunt afmeten.
Ben zelf op multi-pitch nog nooit in de problemen gekomen met 70 meter touwen. Bij gemakkelijke routes kun je soms zelfs een relais overslaan.
Je komt ook veel ongebruikte relais tegen. Op dat vlak denk ik dat je qua behaking genoeg tegenkomt. Wel oppassen bij single pitch klimmen en ombouwen natuurlijk, maar daar is het simpel ...

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

5-11-2008
08:44

www
 

copyright ???

Dit is een wat oudere topo waarvan ik destijds de toelating heb ontvangen om die op de website van de toemalige BAC te zetten. Bij het verschijnen van de nieuwere versies werd er vriendelijk gevraagd om dit te verwijderen (ergens goed te begrijpen omdat nieuwe en verbeterde versies een kans moeten krijgen)
Ik stel toch in vraag dat iemand ze toch nog openbaar zet.
Maar ik kan jullie wel vertellen dat ik ze naast de nieuwe versies die ik gekocht heb, ze ook nog gebruik, daarmee bedoel ik dat ze oud maar zeker niet slecht is.

 

 

Bender
waar is mijn persoonlijke barkruk?
715 posts

5-11-2008
18:51

 

'k heb ze ook maar online gevonden zenne, dus ik weet niet wie de verantwoordelijke uitgever is.

Weet ook niet of die nog in print te vinden is maar ik zou het zonde vinden om deze info te verliezen.

Als je die mensen kent die de copy-rechten bezitten, welke redenen hebben ze om de community van hun goei werk af te houden?

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

5-11-2008
20:25

www
 


daarmee bedoel ik dat ze oud maar zeker niet slecht is


De nieuwe moeten echter verkocht geraken, indien de oude op het internet staan, zullen de nieuwe waar toch veel werk aan gedaan is en die enkele aanpassingen bevatten minder verkocht geraken, alles draait om centen, ook in de klimmerswereld.

Ik stelde wel duidelijk in vraag hoe het komt dat een niet Belgische site dit mag of kan doen.

 

 

Bender
waar is mijn persoonlijke barkruk?
715 posts

5-11-2008
22:25

 

'k volg u zenne, Guido. Deze topo heeft wel sommige kwaliteiten die de nieuwe IMHO missen en vice versa.

Back to topic: 60 meter lijkt mij doenbaar voor de gemakkelijke routes (=klassiekers) die ik ken. Zelfs sommige 6a's (zoals Castor - Tete du Lion) zijn te doen op 60 meter.

 

 

rods
vaste klant
375 posts

6-11-2008
09:46

www
 

Je kan met een 60 meter touw een hoop routes klimmen maar voor een groot deel van de routes is je touw te kort om je te laten zakken. Controleer de lengte van de route steeds voor je vertrekt en leg zeker een goede knoop in het einde van je touw. Het is een (dodelijke) fout die jaarlijks gebeurd. Iemand laten zakken met een te kort touw, geen knoop in het touw gelegd en het schiet door het zekeringsapparaat en de klimmer valt naar beneden.

 

 

Pelson
een waterke aub!
14 posts

6-11-2008
17:01

www
 

Hoi,

Merci voor de tips. Ik had sowieso de eindknoop al in gedachten hoor! Staat ook duidelijk in de Topo vermeld, en weet ik ook uit ervaring.
Jammer dan dat ik die 10 extra niet over had voor mijn touw... boe...