Alle discussies over nieuwe routes, niveaus, uitgebroken grepen, slechte hakenstand, knappe herhalingen, vogeltjes... alleen in België!
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

Klimmen op nuts en friends in Belgie

HannesStubbe 13 6153 13-1-2009 17:13  

Laatste

HannesStubbe
tooghanger
63 posts

29-12-2008
15:45

 

Klimmen op nuts en friends in Belgie

Ik ga deze zomer naar zwitserland en wil mij wat mentaal trainen. Zij er routes of massieven in Belgie die niet goed behaakt zijn, en goed afzekerbaar met klemblokjes en camelots? Heeft er iemand een voorstel voor routes die goed traditioneel te beklimmen zijn? Ik zoek naar routes tussen niveau 5b en 6b. Zijn er routes die barsten volgen?

Greetz
Hannes

 

 

Gunther
vaste klant
374 posts

29-12-2008
17:18

 

Enkele eerste suggesties


Wij hebben gisteren een paar routjes (deels) op mobiele zekeringsmiddelen geklommen in Yvoir (Dalle Imperiale). De hoekversnijding uiterst rechts op friends en nuts is wellicht een erg mooie uitdaging in de (hogere?) vijfde graad.

Corphalie biedt een pak routes waarin je tussen de dalplaten en de haken die er staan zelf kan aanvullen met nuts en friends.

Flone is denk ik ook een klein massiefje met af te zekeren barsten voorzien van relais.

En Sy. Pastorale lijkt me daar een geschikte zesdegraads uitdaging.

Günther

 

 

HannesStubbe
tooghanger
63 posts

29-12-2008
21:16

 

La pastorale in Sy heb ik al foto's van gezien. Die moet ik komend seizoen zeker eens doen!! Die in Ivoir ken ik, denk ik: een 5e graad die rechts van die plaat staat, waar een 6a,6b op staat? Toffe route om op nuts te klimmen!!
In flone ben ik nog nooit geweest. Mooi gebied?
Zal ik eens naar toe moeten.

Bedankt voor de tips!!!
Als er nog routes te binnen schieten, zeker posten!
thx

 

 

joon
tooghanger
55 posts

30-12-2008
02:10

 

liedekerke in freyr! 25m met maar 5 haken ofzo, maar zeker plaats om wat dingen in te foefelen!

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

30-12-2008
10:23

www
 

Lang geleden dat rechts op de Autrichiens in de buurt van de Parachute gedaan. Maar Eddy zal daar wel raad kunnen bij geven.

 

 

Kees Breek
vaste klant
278 posts

11-9-2012
21:32

 

Als je op nuts en friends wil klimmen kun je beter naar Ettringen in Duitsland gaan, maar dat is inderdaad een stukje rijden.
In Freyr kun je op de Cinq Anes wel enige routes vinden. Culot qui manque 6a (behaking is brak), Pulpius 5b (4 haken op ruim 25 m), Pino Glattie 5b, L1 Tour de Cochon 5b & Sanglante 6b. De laatste drie zijn beter behaakt, minder goed om je mentale weerbaarheid te testen, maar wel geschikt voor n&f.

Geen haken vind je hier http://www.belclimb.be/massives_detail.asp?t=&cragid=28 , maar neem wel een snoeischaar mee.

Yvoir werd al door anderen genoemd. Nadeel is dat je eigenlijk altijd relax kan staan en alle tijd hebt om te knutselen. In Dave vind je ook wel het één en ander maar meestal in de lagere moeilijkheidsgraden.

 

 

HannesStubbe
tooghanger
63 posts

30-12-2008
16:06

 

Bedankt voor de tips allebij,
Ik heb alles in mijn topo van freyr geschreven.
Naar flone moet ik dus duidelijk eens gaan.
Een topo kun je die kopen of ergens vinden?

Er zijn ook enkele lange routes in freyr, die traverseren over een hele rots meestal. Iemand die al geklommen?

 

 

Kees Breek
vaste klant
278 posts

31-12-2008
12:13

 

Neem een paar grote cams mee als je naar Flone gaat, anders wordt je mentale weerbaarheid wel erg op de proef gesteld.
De lange routes in Freyr zijn over het algemeen goed behaakt. Een heel kort stuk (IV, geen haken, 5 à 6m, vanuit een standplaats)op de Jeunesse vraagt om een nutje (5 als ik mij niet vergis).

 

 

Gunther
vaste klant
374 posts

31-12-2008
14:50

 

De topo van Flone staat

achteraan in de topo van Les Awirs.

G

www.danseaveclepilier.blogspot.com

 

 

HannesStubbe
tooghanger
63 posts

2-1-2009
11:58

 

Haha, ik ga mij kunnen bezig houden dit seizoen

 

 

Moriath
waar is mijn persoonlijke barkruk?
767 posts

12-1-2009
15:54

 

op de Rochers de Corphalie zijn redelijk rechts nog een paar dalplaten met bijzonder weinig en slechte haken waar ik ook al wel eens heb geoefend met nuts en friends... mooi zich op de electriciteitscentrale trouwens

 

 

Harald Swen
vaste klant
430 posts
Beta male

13-1-2009
08:34

 

Hoewel niet direct antwoord op je vraag (want niet in Belgie) zou je eens in Ettringen moeten kijken (zoals Kees al geopperd heeft). 1000 routes in basalt met meer spleten dan je friends hebt die je erin kunt steken.

Zie www.klettern-ettringen.de.

Voornamelijk 6b t/m 7b routes, maar gezien het grote aantal routes zijn er ook meer dan genoeg 5 t/m 6b routes te vinden om in te oefenen. 3/4 is geheel met boorhaken behaakt, de rest mixed of clean. Al met al een beter gebied om het plaatsen van eigen zekermiddelen te oefenen dan de meeste kalkgebieden in Belgie. Ook qua klimstijl een betere voorbereiding op 't graniet waar je zegt voor te willen oefenen. Veel plezier!

 

 

Micha Vanhoudt
een waterke aub!
19 posts

13-1-2009
17:13

 

Alle routes in Flône zijn reeds vrijgeklommen. De drie moeilijkste als eerste door Vanhoudt.
't valt aan te raden om een crashpad of twee mee te nemen... als je in de twee moeilijkste er vanboven uit gaat is het glijbaan tot beneden. De prielblokjes breken sowieso uit. Veel plezier!