Alle discussies over nieuwe routes, niveaus, uitgebroken grepen, slechte hakenstand, knappe herhalingen, vogeltjes... alleen in België!
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

No chance for sissies

Harold Moody 28 4036 11-4-2009 20:33  

Laatste

Harold Moody
tooghanger
147 posts

11-3-2009
19:23

 

No chance for sissies

En hier komt het volledige commentaar:
Interessante nieuwe route, wel gedefinieerd (éliminante) want erg dicht bij "Sur les traces..". Bij de derde haak (1e band) iets naar rechts stappen en alleen met de linker spleet omhoog. Bij het 2e band eerst omhoog stappen met de spleet van "Sur les traces.." en dan naar links en midden over het wandje omhoog naar het 3e band. Weer een meter naar rechts, recht omhoog naar een goede zijgreep voor rechts (nu zonder de grepen van "Sur les traces.."), terug naar links en recht omhoog met kleine meuk en treetjes (crux). Het klinkt als een puzzel of een 1 april grap, maar als je in de route bent is alles logisch. And the grade (7c+) is a suggestion!

 

 

klaasw
tooghanger
143 posts

11-3-2009
19:53

 

wa is mij da weer me al die stomme combi's? als ge alles al geklommen hebt, doe dan die dingen als ge wilt ma maak daar geen topo van e. straks is da daar nog erger dan in comBomal... ik denk da ge trouwens nog een zitstart kunt bijdoen en dan ist 8a

 

 

Harold Moody
tooghanger
147 posts

11-3-2009
20:27

 

Combi??

Kom vanachter je PC vandaan en ga onder de wand staan, en zie: het is geen combi!!

 

 

kobe
tooghanger
146 posts

11-3-2009
20:38

www
 

combis?

Voordat iedereen hier zijn gal begint te spuwen!
'No chance for sissies' is een volledig vrijstaande straight-up en geen 'combi'. Een sublieme lijn met 1 groot minpunt, enkele grepen zijn gemeenschappelijk met 'sur les traces du maitre'. Quotatie is dan wel afhankelijk welke grepen je van deze route gebruikt. Ik persoonlijk neem alles waar ik aankan. Ik ga daarna wel niet zeggen dat ik 7c+ klim.

En ja, er zijn inderdaad enkele 'combis' gemaakt. Maar in mijn ogen logische.
-Ciel d'Héros = volledige route 'entre ciel et terre' klimmen + een nieuw verbindingsstuk + crux passen van 'Plus dHéros'. Alles ligt in 1 logische rechte lijn. Het behaken was redelijk complex, wegens complexe vorm van de wand.
-Ook nog enkele 'combis' om niet alle routes van de sector op quotatie '7c' te moeten eindigen.
Je moet toch ergens opwarmen, hé? Of gaat iedereen starten met 'sur les traces du maitre'?
Een groot aantal combis ga ik waarschijnlijk deels weglaten uit de algemene toposchets ( en apart hernemen voor de vrijwilligers van deze 'combis')
Deze combi's probeer ik trouwens tot een minimum te beperken. En dus enkel de waardevolle over te houden.

 

 

Harold Moody
tooghanger
147 posts

11-3-2009
21:47

 

Nieuwe routes?

Een route openen in België is niet makkelijk. Er is altijd wel een goeroe met opbouwend commentaar.
Al gehoord:
- De sica is roze (wat een homo-route)
- De route is herbehaakt, maar de haken zitten niet meer op dezelfde plaats (ja, zeker 20 cm verplaatst)
- De haken zijn te dicht bij elkaar
- De haken zijn te ver uit elkaar
- De route is een combi (ik klim wel eens combis maar eigenlijk is dat beneden mijn waarde)
- Het is een route-labyrinth (ik zou zeggen: loop Kobes trap omhoog en ga zelf kijken)
- Hollanders mogen geen routes openen (Vlamingen wel?)
- Er zijn gekapte grepen (oh ja, waar dan?)
- De route is zóóó makkelijk, de graad slaat nergens op (its only the grade that counts, and Im great)

Maar de andere commentaren maken alles weer goed!!

 

 

Harold Moody
tooghanger
147 posts

11-3-2009
20:58

 

NIeuwe routes?

Niet boos zijn, hè?

 

 

Bender
waar is mijn persoonlijke barkruk?
715 posts

12-3-2009
07:23

 


Kom vanachter je PC vandaan en ga onder de wand staan, en zie: het is geen combi!!


Tja, als er iemand de laatste tijd hard geklommen heeft en onder wanden gestaan heeft is het KW.
Bovendien heeft hij een zeer gegronde kennis van alle moeilijke routes. Ben ervan overtuigd dat HM ook in dat geval is, aber routekes zetten, op een halve meter van elkaar (eliminant en combine dan nog), met een uitleg van een halfuur, heeft iemand daar iets aan???

 

 

kobe
tooghanger
146 posts

12-3-2009
08:57

www
 

no chance sissies

Dat KW een superklimmer is dat staat buiten twijfel. Deze route ligt in 'Comblain-la-tour'. Als ik dit zeg dan vallen de meeste uit de lucht.
Waar? Dus vermoed ik dat deze routes niet door iedereen gekend zijn. Deze meeste harde lijn hebben hoogstens een 2e of 4e herhaling gezien.

'No chance for sissies: Deze route zwenkt 2x naar rechts, dus 2 grepen gemeenschappelijk met 'sur les traces' en de rechtdoor variantes zijn getest.
Ik heb er geen oplossing rechtdoor gevonden. En grepen kappen, daar doe ik niet aan mee. We hadden de keuze ofwel geen route openen en de sublieme tussenpassen weggooien. Ofwel route openen en wachten op kritiek over 'lijnen te dicht op elkaar'. En ik blijf bij mijn standpunt dit is geen 'Combi' en deze route heeft geen enkele uitleg nodig, het is een logische lijn.
Dus klim de routes eens en geef dan je mening!

Over de 20 andere routes heb ik voornamelijk alleen positieve kritieken gehoord.
Dus we moeten toch iets goed doen.
too fat for tufas, norah, vin sauvage, nailin pailin, sirocco, la dalle de Hana, desert du chef, fast boy, camoflage,... zal maar stoppen zeker...

 

 

tweecplus
tooghanger
184 posts

12-3-2009
09:19

 

BRICO ...

www.creer je eigen 8a.nl

 

 

kobe
tooghanger
146 posts

12-3-2009
09:52

www
 

?

Zal de nest ma terug afslijpen en de tredes terug uit de grond sleuren.
Doen we nog nuttig werk?
Heeft iemand van jullie eigenlijk al eens een route geopend?

 

 

tweecplus
tooghanger
184 posts

12-3-2009
10:02

 

...

Humor ontbreekt der in dit landje !!!

Comblain la tour is schitterend werk ....GVDB wil zelfs niet meer naar Freyr komen !!!




 

 

Guy Van den Bergh
laatst gezien op de Al'Legne
511 posts

12-3-2009
10:15

 

freyr snobs

freyr snobs hebben weer veel kommentaar, maar zelf ne keer de handen uit de mouwen steken doen ze niet, liever in freyr in routes met getailleerde cruxen klooien ipv nieuwe routes helpen openen met als gevolg dat er nu hollanders met grote bek routes (boven hun niveau?) komen equiperen

 

 

Guy Van den Bergh
laatst gezien op de Al'Legne
511 posts

12-3-2009
10:09

 

freyr snobs

ik kom binnenkort naar freyr, ik heb gelezen dat bidoigts omgetoverd worden tot bakken!

 

 

kobe
tooghanger
146 posts

12-3-2009
10:15

www
 

haakjes

Allée dan zal ik mijn slijpschijf maar terug in de kast steken. En zal proberen mijne hamer niet perongeluk op ne 'zaagende' klimmer te laten vallen

 

 

tweecplus
tooghanger
184 posts

12-3-2009
10:20

 

Freyr snobs

Tot zaterdag in Freyr Guy ??? Of gaar ge die commerciele nieuwe 8a proberen in Comblain ? Wel van die bakken 30 cm links en rechts van de route afblijven hé

 

 

RoxyWerner
vaste klant
236 posts
We live our life in our own way, never really listened to what they say, the kind of faith that doesn't fade away, WE ARE THE TRUE BELIEVERS !

12-3-2009
10:32

www
 

Just my two cents...

Ik ga mijn gal niet spuwen, ik ben niet zo'n galspuwend type. Maar voor één keer ga ik toch eens mijn gedacht zeggen...

Als HM zegt "ga onder de wand staan en kijk...", dan bedoelt hij waarschijnlijk dat je in Comblain moet gaan kijken...

Ik ken KW ook persoonlijk, maar ik weet niet of hij al in Comblain geweest is of niet. Maar ik kan me niet inbeelden dat hij de aldaar terug te vinden routes niet zou waarderen. Verticaal, supertechnisch, kleine prut en weinig voetprisen, ... Misschien moest ik hem maar eens mee naar daar nemen...

Uiteraard wordt er (op sommige massieven al meer dan ergens anders) gecombineerd en geëlimineerd, maar als u dat niet aanstaat, klim die routes dan niet. We mogen al blij zijn dat we op 100 km van ons deur kúnnen klimmen, dus ik persoonlijk heb er geen probleem mee dat de beschikbare rotsen 100% benut worden (of 120%, combi's meegerekend...)

Weeral persoonlijk, vind ik dat er nog een groot verschil is tussen het overstappen van de ene in de andere route (zoals in Comblain hier en daar het geval is), en het combineren van een traversée op 10cm van de grond, met elke mogelijke route waar die traversée aan den départ passeert ('k moet er niet bij zeggen waar dat het geval is zeker??)

En wat sommige routes in het zelfverklaarde Walhalla van het Belgisch klimmen betreft :

Is Esperanza een 100% op zichzelf staande lijn ?

Bij Science friction mag je je voet niet in de Rab zetten, en enkele brochen zijn gemeenschappelijk met Question d'honnêteté.

Slip à clou : Start Tartinne de Clous, dan naar relais Duel au soleil.

En zo kunnen we, alleen al op een klein stukske van den Al legne, nog effe doorgaan... Kijk hier ergens op de site maar naar de aanvulling aan de topo... (wie zoekt die vindt)


Wat ik wel weet, is dat er dankzij het BRT (waarvoor eeuwige dank en respect) in Comblain een wand vanonder de begroeiing is uitgehaald, waar je nu minstens 10 schitterende, los van elkaar staande, lijnen kan klimmen. Dan laat je de combi's en de éliminantes maar voor wat ze zijn. En dan is er ook nog een onwaarschijnlijk werk geleverd om de salonklimmers quasi-comfortabel tot daar te brengen. Vorig weekend was ik getuige van een deeltje van dat werk, daar zijn geen woorden voor. Alleen heel veel RESPECT !!

Kijk tot slot naar de commentaren van de klimmers bij de routes. Laat daardoor alléén echter uw mening niet bepalen, maar ga zelf eens voelen. Zet dan als je wil uw eigen commentaar bij in de Dbase (als ge boven geraakt uiteraard...). En bepaal voor uzelf wat ge wilt gebruiken als greep en wat niet. En laat andere mensen ook vrij om voor zichzelf die keuzes te maken.
Als er eliminantes gedefinieerd worden, doe daar dan mee wat je wil.

Klim voor mijn part Peau de Fesses, en voeg Nailin' Palin toe op je BCN of 8a.nu scorecard. Who cares?? Ikke nie, maar ik weet wel dat je dan een sublieme route hebt gemist.

Zolang we niet met blauwe lijntjes op de rots beginnen te tekenen (ga maar eens in Beez kijken op de Rocher des Ecrins!!) is het voor mij allang goed.

Bon, dit gezegd zijnde, ga ik mij nu terug met belangrijkere dingen bezighouden. Namelijk mijn volgende trip naar de rotsen plannen. En het zal dit jaar zeker niet de laatste keer geweest zijn dat ik in Comblain te vinden was...

Laten we stoppen met
En iets meer

Maar vooral, neem alles met een dikke

Groetjes, en klim ze!

 

 

kobe
tooghanger
146 posts

12-3-2009
11:44

www
 

thanks

mooi gezegd Werner.
Vergeet bij u volgende bezoek ook niet eens
naar de andere sectoren te gaan kijken

 

 

klaasw
tooghanger
143 posts

12-3-2009
12:19

 

wa ik gewon wou zeggen is da wa ik van daar gehoord heb is da de routes schoon zijn ma da ze daar nu ook van die combis bij beginnen zetten. van een verlenging van een route hoort ge mij ni klagen ma maak er gewoon geen heen en weer klimmen tussen 2 routes van. ik ben er nog ni geweest en da is zo een beke ook omda ik enkel da gedoe van combis zit te lezen. en ook omda ik freyr een beetje gemist heb.guy laat me anders is weten wanneer ge nog eens gaat want heb een paar dagen geleden de tim in carabistouille gezekerd en die bi's zijn toch nog geen bakken geworden...
en die hollanders mogen van mij wel boren zolang ze de brochen ni oranje verven...

 

 

Kees Breek
vaste klant
278 posts

12-3-2009
13:02

 

Guy, misschien kun je eens uitleggen wat er op tegen is dat iemand een route equipeert boven zijn (huidige) klimniveau.

 

 

Harold Moody
tooghanger
147 posts

12-3-2009
13:46

 

Combi's en ander gezever

Klaas, zand erover! De broches worden niet oranje, behalve op Koninginnedag, en de sica blijft roze! En kom gauw naar Comblain, want binnenkort worden een aantal 8a++ projekten vrijgegeven die wachten op een First Ascent (even overleggen).
Ik hoop dat het nu duidelijk is dat "No chance" geen combi is, maar een straight-up. De route is nu 7c(+) of zo, met wat bochtjes, maar wel logisch, denk ik. Overal precies over de haken omhoog is véél moeilijker, vooral bij de derde haak. Avis aux amateurs!
De combi "No chance" + "Sur les traces" vind ik supermooi, zelfs nog mooier dan "Sur les traces" zelf. Volgens mij één van de mooiste 7b's van België. Er zijn geen extra verbindingshaken gezet of zo. OK?
De traverses over het eerste, tweede en derde band moeten nog worden geklommen (het zijn nog projekten, zie de topo); ze hebben geen extra verbindingshaken en worden binnenkort vrijgegeven. Heb je iets tegen traverses/combi's doe dan één van de mooie straight-ups.
Guy, wie heeft "Le clou" geëquipeerd? En de verlenging? En "Razorblade"?
En nog steeds, alle commentaar is welkom, maar denk even na als je iets schrijft, ook als je heel goed klimt.

Klim ze, Harold