Alle discussies over nieuwe routes, niveaus, uitgebroken grepen, slechte hakenstand, knappe herhalingen, vogeltjes... alleen in België!
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

Gisteren Dave

Gert Mercelis 21 4853 24-3-2009 14:05  

Laatste

Gert Mercelis
krijg ik een pintje?
32 posts
Gert Mercelis

20-3-2009
16:59

 

Gisteren Dave

Wie is die freak met zijn helmpke die de mensen probeert weg te jagen.
Hij moet duidelijk niets hebben van sportklimmers maar beweert wel als eerste de Cacademique vrijgeklommen te hebben.
Mijn dagje klimmen was volledig verstoord door Calimero met zijn helmpke.
Meneer laat ons eens volgende keer gerust of "ik" bel de politie.

Mvg
Gert

 

 

CPU
tooghanger
52 posts

20-3-2009
16:53

 

popcorn, chips, nootjes, nen duvel erbij en hier even rustig bij gaan zitten

 

 

stoffel
een waterke aub!
19 posts

20-3-2009
17:45

 

Eddy????

yep wordt weer een lange.......

denk dat 1 duvelke te weinig zal zijn

 

 

gebrilde smurf
krijg ik een pintje?
29 posts

20-3-2009
18:02

 

De spelregels voor Dave zijn ter plaatse duidelijk aangegeven, indien je denkt dat ze niet conform de CABBAC-afspraken zijn kan je een briefje schrijven naar de CABBAC met tekst en uitleg. Het mag gerust in het Nederlands want de voorzitter en een groot gedeelte van het bestuur is Nederlandstalig.

 

 

Bender
waar is mijn persoonlijke barkruk?
715 posts

20-3-2009
20:34

 

Zal wel den Eddy geweest zijn. Moet zijn dat ge ergens regels overtrad en daar is hij strikt op.

Oorsprong hiervan is dat de toelatingen om in Dave te klimmen eigenlijk nogal onstabiel zijn en dat kleine details ervoor kunnen zorgen dat het massief volledig gesloten wordt.

EDIT: Hij heeft idd als eerste de Cacademique en jaune geklommen, net als vele andere klassiekers in de jaren 60 en 70.

 

 

Guy Van den Bergh
laatst gezien op de Al'Legne
511 posts

20-3-2009
22:33

 

volg. mij de baeke, hij is deze week weer niet gaan werken. had hij zijn outfit van voor de 2e wereldoorlog aan?
heeft de Q ook problemen ondervonden?

 

 

Gert Mercelis
krijg ik een pintje?
32 posts
Gert Mercelis

20-3-2009
23:33

 

Nee de Q was een en al begrip.
Ik zie diene typ nog afkomen met zijn potteke op zijn hoofd en zijn blauw kaftje.
Heb deze week op het nieuws ook nog zo een met een blauw kaftje gezien.
De gazetten staan er vol van.

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

11-9-2012
21:32

www
 


kan je een briefje schrijven naar de CABBAC met tekst en uitleg.


De CABBAC is er niet meer, zie:
http://www.belclimb.be/news-details.asp?ID=1503&sid=

en

Oorsprong hiervan is dat de toelatingen om in Dave te klimmen eigenlijk nogal onstabiel zijn en dat kleine details ervoor kunnen zorgen dat het massief volledig gesloten wordt.


Een kleine 10 jaar geleden is dit inderdaad afgesloten geweest, maar die tijdelijke sluiting had een andere oorzaak. (verzekering dacht is)

 

 

Bender
waar is mijn persoonlijke barkruk?
715 posts

21-3-2009
09:28

 

@Guido, nu ist vooral de milieu-vergunning die speelt denk ik maar dat moet je eens aan den Eddy of iemand van de CAB Namur vragen.

Grts

 

 

brigitte
krijg ik een pintje?
35 posts

22-3-2009
10:08

 

Beste Gert,
Er bestaat een brochure van het Waals gewest "Les escarpements rocheux" en de problemen veroorzaakt door de bergbeklimmers ... hoofdzakelijk samentroepen aan de rotsen, het gebruik van magnesiumpoeder, overdreven aantal klimroutes, erosie, enz.
Bepaalde instanties zouden in Dave liefst stalen netten en een algemeen klimverbod zien ! Het is die oude man met zijn witte helm en André Hédiger, administratief directeur van CAB, nu op pensioen, die zich hebben ingezet omdat we daar momenteel "in afwachting" nog mogen klimmen. Maar er zijn voorwaarden gesteld ... die echter de klimgebruiken van bepaalde groepen en het gebrek aan persoonlijke inzet van sommigen in vraag stellen.
Het is begrijpelijk dat voor buitenstaanders de praktijken die elders, op artificiële structuren, kunnen uitgevoerd worden geen druk op de natuur mogen uitoefenen.
De vraag om in een massief zoals Dave aan de klimmers te vragen de routes uit te klimmen, op de paden te blijven, geen magnesiumpoeder te gebruiken en niet samen te troepen is een "conditio sine qua non" om de scheefgetrokken verstandhouding met de instanties terug positief te herstellen.
Bovendien hebben die twee personen zich reeds verscheidene jaren, vooral in de winter, bijna dagelijks, persoonlijk ingezet door het verwijderen van de houtachtige planten in en rond de rotsen en door het informeren van de klimmers welk de betrachtingen zijn van de CAB, en te vragen bepaalde regels te respecteren, bewezen dat het inderdaad anders kan.
Hun inzet is niet overbodig, integendeel. De overgrote meerderheid houden zich tegenwoordig aan de regels. Enerzijds wil ik hun daar speciaal voor bedanken ... anderzijds, als je meer uitleg wenst, lees de teksten op de uithangborden of vraag uitleg aan de personen die daar elke dag bezig zijn en het massief kennen.
Trouwens ... ben jij met een dergelijke vraag wel lid van een klimvereniging ?
Brigitte

 

 

Gert Mercelis
krijg ik een pintje?
32 posts
Gert Mercelis

22-3-2009
14:50

 

Liefste Birgitte
Zoals je vermoedelijk al wel zal weten ben ik geen lid meer van een of andere vereniging.
Maar ik zie daar persoonlijk geen graten in.
Als ik in het buitenland ga klimmen hebben ze me nog nooit aangesproken voor het tonen van een lidkaart.
Maar in dit kleine (spijtig genoeg)verdeelde land vinden ze er niets anders op om alles in regeltjes te gieten.
Overbevolking zal het ook niet geweest zijn want voor ik onze Eddy tegen kwam was er niemand op het massief.
En ja ze hebben hard gewerkt in Dave dus nu weet ik ook al waarom hij zo deed,ik was namelijk in zijne tuin aan het klimmen.
Mij leuze en ik denk dat ik niet alleen ben "leven en laten leven" maar dat is soms heel moeilijk blijkbaar.

 

 

Bender
waar is mijn persoonlijke barkruk?
715 posts

22-3-2009
15:30

 

Gert,

Dankzij mensen als u dreigen jammer genoeg massieven afgesloten te worden. Veel respect van je medeklimmers zul je hier niet voor krijgen. De meeste medeklimmers zijn ook niet voor al die regelkes trouwens, maar het is nu eenmaal zo. Denk trouwens ook even na over de verzekering van uzelf en uw klimpartner. Leven en laten leven OK voor mij. Egoisme en laksheid zijn dat niet.

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

22-3-2009
18:36

www
 


Zoals je vermoedelijk al wel zal weten ben ik geen lid meer van een of andere vereniging.
Maar ik zie daar persoonlijk geen graten in.

hmmmm....
m.a.w.
1. Jij gebruikt de rotsen waarvoor anderen betalen.
2. Bij een ongeval met BA aansprakelijkheid (bvb door een rots die je naar beneden stoot), zou je voor de rest van je leven graten kunnen eten. Ik zie je persoonlijke BA-verzekering niet tussenbeide te komen bij een ongeval veroorzaakt door een activiteit die je op een voor jou verboden gebied veroorzaakt. (er bestaat daar een mooie wettelijke term voor)
3. Jij kan er door jou gedrag de oorzaak zijn dat dit gebied afgesloten wordt.

Je mag dan nog een 8a klimmen, sympathiek is zo'n gedrag in ieder geval niet.

Eddy had in feite de politie moeten opbellen...

 

 

Bender
waar is mijn persoonlijke barkruk?
715 posts

23-3-2009
00:13

 

@Guido:

Da was to the point waar het over gaat. Merci.

@Gert:

'k heb een filmke gezien van u op youtube. Dikken bal 7c. Veel beter dan ik kan klimmen. Maar het is belangrijk dat de goeie klimmers het ook niet verkloten voor de rest. Het kost u nog geen 100 euro om met alles (federatie, access, verzekering) in orde te staan. Als u dat niet aanstaat (mij eigenlijk ook niet maar ik ga voor de pragmatische aanpak), dan gaat ge gewoon naar Chamonix of zo, betaal het dubbele voor de hutten, als er ooit een helikopter moet afkomen, dan betaalt ge voor de volgende 10 jaar af.
Ik zou ook liever hebben dat het is zoals in la douce france, maar het is niet zo. En met die regelkes te breken ambeteert ge enkel de rest, denk daar eens over.
Ik ben het ook niet altijd eens met de aanpak van Eddy of de federaties maar de punten zijn altijd correct.
Een tip: wordt gewoon lid, desnoods van NKBV voor mijn part, maar zorg dat de mensen die inspanningen doen (al dan niet goed) en de klimmers er geen miserie mee krijgen.

 

 

Eddy Abts
tooghanger
59 posts

23-3-2009
09:00

 

Hello,
Om niet in de details te gaan
Elke aanwezige klimmer in een massief, eigenaar, vereniging, instantie riskeert gerechterlijke procedures als de rechtsbijstandsverzekering (familiale verzekering) van een persoon die geen lid is van een vereniging en/of geen specifieke klimverzekering (NKBV) heeft, betrokken wordt in een schadegeval ... Je hebt er dus alle belang bij, niet alleen je medeklimmers, vooral als die minderjarig zijn, te controleren op hun lidmaatschap, MAAR DUS OOK MEE TE WERKEN ALS ANDERE KLIMMERS GECONTROLEERD WORDEN.

AL de Belgische massieven zijn PRIVAAT, er de politie bijhalen ? Het "negeren" van de verbodsborden, "inklimming", met het benodigde "inklimmateriaal" ... een palmares op Belclimb van de "andere inbraken" ... misschien een leuk precedent ... maar het risico op een uiterst zware veroordeling die de rest van een beroepscarrière (bv als functionaris) kan uitsluiten ... loont dat de moeite ? Een verwittiging, mijn slecht humeur en gezaag ... de belofte zich in orde te stellen met een vereniging en het braaf inpakken van het klimboeltje zijn gelukkig meestal voldoende.

Blijven de klimadviezen, gedragsregels, die trouwens kunnen verschillen van massief tot massief, enz van de massief-adviseur (ik nuanceer de tittel) aangesteld door de verenigingen ... VOORAL ALS DIE OVER HUN TUIN PRATEN EN BIJGEVOLG DE PLAATSELIJKE SITUATIE KENNEN ... volg die op ! Hotton, Sy, Marches-les-Dames ... de lijst met volledig klimverbod is lang maar ook de mentaliteit van het "openluchtzaalklimmen" geeft zware beperkingen en is de voorbode van nieuwe sluitingen ...

 

 

Bart Van den dries
krijg ik een pintje?
43 posts

23-3-2009
11:35

www
 

Dat iedereen het in zijn/haar reacties op het bericht van de Gert het zo onvoorwaardelijk voor den Eddy opneemt, begrijp ik niet. Ik was vorig jaar ook in Dave en niettegenstaande het feit dat ik al jarenlang lid ben, vond Eddy het nodig om tegen mij ook zoals hij het zelf uitdrukt te gaan zagen. Het is vooral de manier waarop hij de mensen aansprak in onze groep om hun lidkaart te tonen die zacht uitgedrukt gendarme achtig overkomt. Een beetje welwillende communicatie zou al wonderen doen.
Als ik ga klimmen ben ik goed gezind, en als er dan op zon moment zo ene komt zagen over mijn lidkaart. Als ik dan vriendelijk zeg dat die nog in mijn portefeuille in mijne auto ligt, als ik dan vervolgens het dreigement krijg op een barse toon krijg dat ik die direct moet gaan halen ofdat ik anders vant massief vlieg... Ja dan word ik ook pissig. Ik heb het vertikt om naar mene auto te lopen en ben gewoon blijven klimmen Ik hoef geen dreigementen te krijgen als ik aan het klimmen ben. Een van de charmes van het klimmen is dat het een vrije sport is zonder al te veel reglementen, laat het ons zo houden. Leven en laten leven zoals de Gert zegt.
De manier van den Eddy doet me sterk denken aan de manier waarop dat die controleurs van de Cab-bac in de jaren negentig de klimmers letterlijk ambeteerden.
Als je een lidkaart van het VBF bij had en geen lidkaart du club (de cab of de bac) bijhad kreeg je dikwijls de reactie in het Frans van Fou le camp en het dreigement dat ze de politie er gingen bijhalen. Ik heb me daar toen nooit iets van aangetrokken. Zielige mensen vond ik het toen.
En waarom zou je in godsnaam boven moet uitklimmen als bijna alle relais geequipeeerd zijn om in toprope naar beneden te komen? Andere massieven bv Mozet, Durnal, Beez zijn zodanig geequipeerd dat je niet meer MAG boven uitklimmen owv ecologische redenen zoals de vegetatie niet te verstoren. De logica is dan toch ver zoek in Dave...
En klimmers die samentroepen aan de rotsen , wat voor flauwekul is dat toch eigenlijk ? Mag ik met mijn klimmaten niet meer beneden de crux pas bespreken in mijn 7a route die ik aan het proberen ben of wat ?
Normaal moei ik me niet met zon discussies op dit forum maar nu moest ik men hart toch ook s luchten. Waarschijnlijk krijg ik hier nu wel reacties op maar ja, dan is dat maar zo.
Het kan allemaal wel zijn dat er bepaalde regels zijn in Dave maar bepaalde mensen zouden beter hun energie steken in zelf te gaan klimmen dan andere mensen te ergeren en de regels boven alles te stellen. Het is goei weer, klim ze !


 

 

kobe
tooghanger
146 posts

23-3-2009
13:58

www
 

Waarom routes uitklimmen als alle relais zijn geequipeerd om toprope te klimmen?

-Het volledige deel van het massief links van de bunker in Dave is niet geschikt om toprope te klimmen of te rappelen. Dit wegens de nabijheid van de autoweg. Met toprope of rappel is de kans veel groter dat je stenen / struiken naar beneden trekt bij het recuperen van het touw.
Bij uitklimmen is de kans kleiner. Dus ook de kans op klachten van het gewest ivm steenslag op auto's kleiner. Dus risico op sluiting kleiner. Veiligheidsaspect heeft hier voorrang op het ecologisch aspect.
-Een andere reden: klimmers zijn zoals grasmaaiers met handen als een koevoet. Routes met meerdere touwlengtes worden enkel voor hun 1ste touwlengte geklommen. Bijgevolg raken de bovenste touwlengtes terug begroeid. en worden de losse stenen die na elke winter periode ontstaan niet verwijderd tijdens het klimmen. Het risico op steenslag op de 1ste touwlengte vergroot! Zoals bijvoorbeeld boven het groot dak van sektor Centrale. Poetswerken daarna worden redelijk dramatisch. Cfr de gesloten gebieden in Sy.
-Om bovenstaande en enkele technische redenen heeft het Belgian Rebolting Team de intentie om alle kettingen in Dave op lange termijn te verwijderen. De maillon-rapides blijven, dus toprope is nog altijd mogelijk. Het is onmogelijk om een modern relais te installeren zonder toprope te stimuleren. Er wordt al jaren gezegd dat je geen toprope mag doen rechtstreeks op de haken, maar enkel op maillon-rapides. Niet alle klimmers doen dit ook, de modale mens is redelijk lui, mezelf inbegrepen. Sommige maillon-rapides zijn onlangs in Freyr weggehaald omdat ze het toprope zouden stimuleren. Bijgevolg de relais van bijvoorbeeld 'La négresse verte' is bijna volledig doorgesleten. Elk huidig modern relais heeft dus maillon-rapides die je kan vervangen, de haak kan je niet zomaar vervangen. Dit impliceert echter dat je toprope altijd zal blijven stimuleren met een modern relais.

 

 

sans niveau
tooghanger
151 posts

23-3-2009
22:09

 

Welwel geschiedenis herhaalt zich hier dus, las ik ergens in alle mails, eerst en vooral, waarde Gert, waar zat je toch weer?? sinds wanneer ben je duivensjapper geworden en wil je de laatste duif gaan halen in dat duivenhol Dave. Volgende keer billenkoek man! Zondag wat doet dat toch me ne mensch

Next; een 12 a 13 jaar terug, klimmaat en ik bezig in een route, carte svp? Geen probleem even geduld, vriend aan het voorklimmen. Dedoemme die n freak schiet daar uit zijn krammen, grijpt naar mijn heuptasje en wil het eruit halen. Gelukkig dat moeder Maria de 38 sacramenten niet ter aarde gooide want hij kreeg het 39e van mij anders. Hij stoordfe en mij en bracht mijn klimpartner in gevaar voor een pasje. echt geur man ech waar.

Mercelis, je bent te lief geweest


Piet

 

 

Gert Mercelis
krijg ik een pintje?
32 posts
Gert Mercelis

24-3-2009
13:40

 

Aan alle "Beaucourts en Flor Konincksen" die hier zo overtuigend hebben op gereageerd.
Heb me zonet terug lid gemaakt van een club.
Neemt niet weg dat ik niet gediend ben met de manier waarop je soms aangesproken wordt aan de rotsen.
Maar volgende keer als ik nog eens in Dave ga klimmen ga ik dat op een proper manier proberen recht te zetten met d'en Eddy.
Klimmen evolueert zoals alles, misschien te snel voor sommige maar het is toch niet tegen te houden.
Genoeg gezeverd klimmen dus.

Gert

 

 

Bender
waar is mijn persoonlijke barkruk?
715 posts

24-3-2009
13:47

 

Gert,

tis hier ben beaucourt ...
Merci voor je snelle actie. Daar is iedereen mee gediend op lange termijn.
Het is nu ook aan Eddy om zijn lessen te trekken hoe best te reageren in het vervolg. Ik ken hem persoonlijk vrij goed en zijn temperament en lange uitwijdingen spelen hem soms parten. Ik en andere mensen hebben hem daar op gewezen en hij is zich daar bewust van.
Laten we ook vooral zijn werk nie vergeten om het massief open te houden, dus dan kunnen de emoties wel eens hoog oplopen.
Ik vind zijn reactie in deze thread alvast een stap in de goeie richting. Straight the facts ...
Zelf ben ik ook niet content met al die regelkes. Maar ze zijn er om de boel open te kunnen houden. Geef mij maar de Alpen of La Chambotte, maja, daar staat ge niet op een uurke