Alle discussies over nieuwe routes, niveaus, uitgebroken grepen, slechte hakenstand, knappe herhalingen, vogeltjes... alleen in België!
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

Freyr

petje 17 3262 13-10-2009 09:30  

Laatste

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

6-10-2009
08:27

www
 

Freyr

Grappig dat als ik eens een niet vaak geklommen route doe, er altijd snel anderen volgen. Nu wordt ineens trouillard gedaan! Is de moeite hoor.

Kan trouwens iemand mij vertellen hoe er weer haken gezet kunnen worden in een route uit de topo die geen haken heeft op het moment? De route 'de mesmaeker' is haakloos, maar ziet er wel interessant uit.

 

 

rods
vaste klant
375 posts

6-10-2009
12:13

www
 

Misschien best BRT contacteren of een mailtje sturen naar Kobe.

http://rebolting.belclimb.be/home.htm

 

 

Bart Dendas
vaste klant
361 posts
if your balls are big enough, they work kinda like a crashpad.
supported by denDAS-committÃe

7-10-2009
13:21

www
 


Grappig dat als ik eens een niet vaak geklommen route doe, er altijd snel anderen volgen. Nu wordt ineens trouillard gedaan! Is de moeite hoor


sorry voor de desillusie maar ge zijt allesbehalve een spiritueel klimvoorbeeld. Van uw beklimming was ik zelfs nog niet op de hoogte toen ik erin kroop. Puur toeval is een betere conclusie.
De rest klopt volledig.

if your balls are big enough, they work kinda like a crashpad.
supported by denDAS-committée

 

 

hendrik
vaste klant
464 posts

7-10-2009
15:38

www
 

bestaat het DAS comitee eigenlijk nog?

 

 

kobe
tooghanger
146 posts

9-10-2009
12:02

www
 

Freyr en haken?

Waarschijnlijk hebben jullie allemaal iets opgevangen ivm de milieuvergunningen van klimgebieden.
Feit: Freyr beschikt over een milieuvergunning
Volgens mijn informatie zijn de verantwoordelijken voor het afleveren van deze vergunning (gemeente, gewest, stedenbouw, bos & groen ) niet te vinden voor een uitbreiding van het klimgebied.

Conclusie: Het is het niet mogelijk om in Freyr nieuwe routes te openen. Enkel het vervangen van oude haken door nieuwe is toegelaten ( onder bepaalde voorwaarden ). In de gemelde route zitten momenteel geen haken als ik dat goed begrijp.

Gevolgen: Elke piraterij ivm het behaken van routes is een potentiele bedreiging voor de huidige milieuvergunning en zo ook de toekomst van Freyr als klimgebied.

Mijn persoonlijke visie: Beter het huidige routebestand renoveren en naar klimbare toestand brengen en geen nieuwe routes om zo de toekomst van Freyr als klimgebied veilig te stellen. Je moet zo ver niet kijken zoeken naar mogelijke sluitingen van klimgebieden. Kijk maar naar de Calanques http://www.escalade-calanques.fr/

 

 

Harald Swen
vaste klant
430 posts
Beta male

11-10-2009
19:11

 

Hi Kobe,

Zie mijn bericht van vandaag aangaande de setjes (en de haken) in GSTQ. De haken in een aantal routes op de Tete de Lion zijn dermate belabbeerd dat ze echt vervangen moeten worden. Het herbehaken (1-op-1) van deze routes heeft mijns inziens prioriteit (boven Gawday ). Ga maar eens kijken naar de 3e en 4e haak in GSTQ - da's verroeste oude zooi. Of de colalipjes in Lachez - net zulke oude troep.

Ik ben bereid tijd in het (1-op-1) herbehaken van een aantal routes op de Tete te investeren. Ik denk dat vrijwel iedereen het er over eens is dat dat nodig mag gebeuren. Zo niet dan ook svp laten weten in deze post!

gr, Harald

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

12-10-2009
09:51

www
 

herbehaken

Wat te doen bij routes die al 15+ jaren in de topo's staan en gewoon dus een 'officiële' route is, maar waar geen /niet alle haken inzitten? Dit is dan toch herbehaken? Het is in ieder geval geen nieuwe route die behaakt zou worden. alleen een bestaande route waar nu te weinig haken inzitten!

En Harald heeft gelijk! lachez en god hebben nieuwe haken nodig! (en ook ik bied mijzelf aan om mee te helpen)

 

 

kobe
tooghanger
146 posts

12-10-2009
10:29

www
 

herbehaken?

Routes die al 15+jaar bestaan maar nu geen haken bezitten kan je niet zomaar herbehaken.
Hier is het de verlener van de milieuvergunning die beslist. De huidige realiteit! Logischerwijze zorg je eerst dat de reeds behaakte lijnen in orde zijn, zodat je aan de verleners kan bewijzen dat je goed werk levert, vooralleer je zulke vragen stelt. Het antwoord is anders meestal negatief.

 

 

Bart Dendas
vaste klant
361 posts
if your balls are big enough, they work kinda like a crashpad.
supported by denDAS-committÃe

12-10-2009
12:13

www
 

als we dan toch bezig zijn: de "relais" van megaflops (pape) zou ook eens moeten worden aangepast. Nu is dat één plaquet met een verroeste maillon in.

 

 

Rudi Frankinouille
waar is mijn persoonlijke barkruk?
524 posts
Ik heb laagtevrees...

12-10-2009
12:41

www
 

Federatie

Is het niet beter deze "mankementen" aan de federatie en de bevoegde rotsbeheerder door te geven? Het forum wordt door die mensen toch niet gelezen...
En zoals Kobe aangeeft, zomaar in het wilde weg herbehaken, bijplaatsen ed kan op termijn nefast zijn voor het klimmen ter plaatse.
Belangrijk wel is denk ik naar veiligheid toe dat deze dingen dan wel zo snel mogelijk opgelost worden!!!

 

 

Harald Swen
vaste klant
430 posts
Beta male

12-10-2009
13:00

 

Inderdaad is het de veiligheid waar het om draait. Nog langer wachten met vervanging van haken op de Tete vind ik niet goed. Dat is wachten op een ongeval.

Jammer dat Masschelein/Bott in '93/'94 de routes niet al herbehaakt hebben.

Het geld is er, de wil is er, de mankracht (Petje!!!) is er. Nu nog het fiat om te beginnen...

 

 

Kees Breek
vaste klant
278 posts

12-10-2009
13:11

 

Zo snel mogelijk, hmmm
Zie berichten over Blacklist Freyr 1 juni 2003.
Er zijn inderdaad een aantal routes herbehaakt, maar het gros is nog in de zelfde staat als toen, alleen nog iets verder doorgeroest.

 

 

kobe
tooghanger
146 posts

12-10-2009
14:01

www
 

blacklist Freyr

mijn blacklist Freyr 12-10-2009
alle routes tussen 'Merinos' en 'welcome to the machine'

PS. en mijn telefoon blijft muisstil.

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

12-10-2009
14:39

www
 

bedoel je dat niemand je contacteert? je leest het toch hier?

Wanneer spreken we af?

 

 

kobe
tooghanger
146 posts

12-10-2009
15:10

www
 

onder bepaalde voorwaarden

hoi petje,

"Conclusie: Het is het niet mogelijk om in Freyr nieuwe routes te openen. Enkel het vervangen van oude haken door nieuwe is toegelaten ( onder bepaalde voorwaarden )."

Bovenstaande zijn mijn eigen woorden. "De onder bepaalde voorwaarden", die ik liever niet publiek maak. De vraag is of je na de "voorwaarden" nog goesting hebt?

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

13-10-2009
08:22

www
 

dus

Mij gaat het alleen erom dat gevaarlijke haken in een paar van de mooiste routes van België vervangen kunnen worden. Daar wil ik wel moeite insteken. Van de bureaucratie die daarvoor nodig is, heb ik geen idee, Hoeft ook niet; ik bied me aan te helpen bij de uitvoering, niet bij het regelen van toestemming.

 

 

climup44
een waterke aub!
5 posts

13-10-2009
09:30

 

Kobe, wat bedoel je met mijn telefoon blijft muisstil?

- Kunnen we helpen me herbehaken?
- Hoe?
- Waneer?