Blessures, medisch leed en voeding voor klimmers.
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

Fitness: wat is goed voor klimmers

BeNnYmAn 29 5518 4-8-2005 10:50  

Laatste

BeNnYmAn
waar is mijn persoonlijke barkruk?
638 posts
Momenteel nog even buiten strijd

4-4-2005
22:40

www
 

Fitness: wat is goed voor klimmers

Ik zit nu in een fitnessclub. Er zijn daar uiteraard verschillende toestellen om te trainen, maar welke zijn nu echte aanraders om de klimprestaties te verbeteren?
 
----------------
The sky is not the limit, the limit is Fontainebleau!

 

 

Maarten
vaste klant
313 posts

4-4-2005
22:40

www
 

Vooral niet teveel spiermassa bijkweken, want spieren wegen meer dan vet en dan kunt ge msch het omgekeerde bereiken van wat ge beoogt (beter klimniveau dus).
De boodschap is dus niet teveel repetities: de belasting zo instellen dat ge na een 10-tal bewegingen al aan rust toezijt.

 

 

BeNnYmAn
waar is mijn persoonlijke barkruk?
638 posts
Momenteel nog even buiten strijd

4-4-2005
22:40

www
 

Mij hebben ze net het omgekeerde gezegd: veel herhalingen en niet te hoog gewicht(voor mijn leeftijd). Maar zijn er nu bepaalde toestellen die helpen te zorgen voor een beter klimniveau?
 
----------------
The sky is not the limit, the limit is Fontainebleau!

 

 

Snowerine
ice on da rox
1074 posts
Vallen is gevaarlijk noch een schande. Blijven liggen is beide

4-4-2005
22:40

 

wat ik ooit heb gelezen is dat fitnes nuteloos is voor klimmers , tenzij je 7c klimt of zo klimt

omdat klimmen zo specifiek van beweging, coordinatie techniek etc is
en je de tijd die je in de fitnes doorbrengt verloren is. aangezien je indien je deze tijd had doorgebracht al klimend, je hier 2X meer rendement had uitgehaaldt.

Het enige wat belangerijk is. Is de algemene fysiek. En die onderhoud je best door lange afstand te lopen.
en indien je toch bij fitnes zweert de oefeningen met die bar naar beneden trekken was nog een goede , maar dan dien je dit wel op veschillende manieren te oefenen, breed , extra breed , asymetrisch etc


In de bib van de BAC kan je hierover wel wat boeken gaan raadplegen

maw
klimmen klimmen klimmen
een campus bord in uw living zetten , en een boulder kot op uwe zolder
 
----------------
taking a break

 
[last edited on 2005.04.03 15:59:06]

 

 

heidi
funny bunny
2344 posts

4-4-2005
22:40

 

ik heb mijn abonnement op de fitness al lang geleden op gezegd omdat ik het nutteloos vond. 't enigste dat nog nuttig was voor 't klimmen was de les power yoga. Spierversterkend en stretchend en lenigheidsbevorderend en dat is wel handig meegenomen.
 
----------------
bunnies have more fun

 

 

maarten
[email protected]
posts

4-4-2005
22:40

 

er is een boek van the mounteneers, 'training for peak performances' waar trainingschema's end ergelijke instaan. Misschien eens interessant om te lezen om voor jezelf uit te maken of het nuttig is.

 

 

Steven VD
the climbing undertaker
857 posts

4-4-2005
22:40

 

bennyman... hoe oud zijde nu weer?...

ze hebben mij in mijn opleiding (regent LO) altijd gezegd da ge voor u 16 jaar best niet met externe gewichten werkt.. ( omda ge nog aant groeien zijt enzo)
maar het beste traint met uw eigen lichaamsgewicht...(pull-ups, push ups....)

 

 

Nico W
soms ga ik ook klimmen
1057 posts
The ground is a harsh spotter.

4-4-2005
22:40

 


het beste traint met uw eigen lichaamsgewicht


Ik denk dat dat om te klimmen altijd het beste is (hooguit een rugzak als "extern gewicht").

Maar ja, als ge een kleerkast van een lijf wilt krijgen door te klimmen dan hebt ge natuurlijk de verkeerde sport gekozen en is de fitness de place to be
 
----------------
Life on earth is expensive, but it does include an annual free trip around the sun.

 

 

BeNnYmAn
waar is mijn persoonlijke barkruk?
638 posts
Momenteel nog even buiten strijd

4-4-2005
22:40

www
 


een kleerkast van een lijf wilt krijgen
Nopes, ik klim liever. En ik werk inderdaad niet veel met externe gewichten, maar af en toe vind ik het toch interessant om eens te doen. Of is het echt zo slecht?
 
----------------
The sky is not the limit, the limit is Fontainebleau!

 

 

Steven VD
the climbing undertaker
857 posts

4-4-2005
22:40

 

da kan een negatief effect hebben op uw groei en nog enkele dingen (bijv: u spieren zullen sterk toenemen maar u skeletgroei volgt nie op het juiste tempo... en da kan wel problemen veroorzaken)

maar als ge meer oefent op spieruithouding ( veel herhalingen met weinig gewicht) dan kunde da af en toe doen

vermijd zeker het trainen op maximale kracht tot 16 jaar (weinig herhalingen met zeer veel gewicht)

 

 

Dinges
tooghanger
66 posts

4-4-2005
22:40

 

klimmen zal idd wel de beste training zijn, maar ja kan nu eenmaal geen 5 keer id week klimmen (alez, ik toch niet ...). Daarom klim ik 3x id week en probeer ik thuis 'passief' te trainen, ttz met kleine halters. Ik train met minder gewicht, en doe meer bewegingen. ik heb me laten wijsmaken dat dat beter is om kracht bij te kweken, ipv massa. ik combineer onderderarmoefeningen (volgens mij het belangrijks voor te klimmen) met borst en bi-tri-cepsoefeningen.

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

4-4-2005
22:40

www
 

1. bij jongere leeftijd echt uitkijken voor je lichaam. Veel met gewichten is slecht voor de uitgroei van gewrichten en zo.

2. Voor spierkracht-uithouding is het beter om veel repetities met relatief licht gewicht.
Voor spieropbouw veel gewicht en heel weinig herhalingen. (hoewel er een nieuw klimtrainingboek is dat anders beweerd)

3. veel beter nog is het om specifiek of semi-specifiek te trainen. Dan train je niet alleen intermusculaire opbouw maar ook intramusculaire opbouw.

4. Nog veel beter is het om techniek en voetplaatsing en veel soorten bewegingen te leren. Dat doen halklimmers nog steeds veel te weinig. Bijna alle klimmers (m/v) die ik zie klimmen zou ik snel het niveau kunnen laten opschroeven als ze maar meer met hun voeten/lichaamsplaatsing/bsalans zouden werken.

5. belangrijkste spiergroepen: buik/rug, biceps/triceps, borst/schouders. Onderarmen train je (als je al voldoende niveau hebt) beter door hangtraining.
 
----------------
De mooiste route?... is de volgende

 

 

Roger
[email protected]
posts

4-4-2005
22:40

 

Bankduwen voor hespen te kweken maat en ook de nekverstevigers zijn een aanrader dan heb je ook nog de teenstrekkers(vaak gebruikt door ballerinas)
Veel succes
roger de klimmende fitnessfanaat

 

 

Guy Van den Bergh
laatst gezien op de Al'Legne
511 posts

4-4-2005
22:40

 

anabole steroide

 

 

BCN
red.
28 posts

4-4-2005
22:40

 

moved for the sake of all

This thread was moved by theboss

 

 

BertvdB
een waterke aub!
18 posts

7-4-2005
18:30

www
 

BeNnYmAn

Enkele oefeningen in de fitness-ruimte zijn de volgende:
dumbells met gestrekte arm vasthouden, onderarm omhoog brengen tot op schouderhoogte. De duim gaat dus parallel aan uw lijf. Gewicht naar eigen kunnen, in iedere arm een dumbell nemen. Dus elke onderarm om en om naar boven brengen.
Lichte spreidstand, een voet iets vooruit en holle rug maken. Training van de biceps en schouder.

Dezelfde oefening, maar dan de onderarm indraaien door duim naar buiten te draaien. Dit traint de onderarm extra. Met name zijn dit oefeningen die voor klimmers een groter uithoudingsvermogen in de armen opleveren.
En dit bereik je inderdaad door met een lage belasting, veel herhalingen te maken.

Verder enkele oefeningen die hier al zijn genoemd: opdrukken en optrekken van uw eigen gewicht of met een contra-gewicht dat een lagere belasting geeft.
Steppen is ook goed voor de beenspieren, en vergeet niet de buikspieren, zodat je de algemene fysiek traint. Daarnaast nog veel fietsen en hardlopen en ziedaar ... het resultaat.
Train ze.
 
----------------
van mijn banden moeten ze afblijven!

 

 

marguerite
krijg ik een pintje?
36 posts

8-4-2005
10:15

 

Na een zestal weken stevige krachttraining in het kader van mijn fysiotherapie heb ik eigenlijk alleen maar goede ervaringen. Ik ben nu weer gaan klimmen en zit weer bijna op mijn oude niveau (in de tweede week nadat het gips van mijn arm was klom ik weer 6b onsight in de hal).
Voordelen die ik merk: ik verzuur veeeeeeeel minder (daar waar bij klimmaatjes de onderarmen uit elkaar barsten voel ik een lichte verzuring), hoewel ik geen flauw idee heb hoe dat kan. En: door het trainen van de antagonisten heb ik minder kans op blessures.
Wat ook fijn is; het is inderdaad niet aan te raden om iedere dag te klimmen. Door lichte fitnesstraining te doen bevorder je herstel. En natuurlijk cardio; hardlopen, fietsen, roeien.
grtmrgrt

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

9-4-2005
18:23

 

een goede klimgerelateerde oefening is op de lat machine de stang voor je neertrekken ipv achter je (forward); goed voor lichaamsspanning en bekken-rompconsolidatie is aan dezelfde machine ver staan, stang met gestrekte armen vastnemen en tot onder je navel naar beneden trekken, met gestrekte armen en opgespannen buik en rugspieren;

ik ga omwille van beroepsredenen regelmatig fitnessen en wissel mijn schema's ongeveer elke anderhalve maand af: andere oefeningen, andere series, maar doorgaans véél series, veel herhalingen, om zeker niet in spiervolume toe te nemen (momenteel werk ik in 12-10-12-8 reeksen om een idee te geven, waarbij ik de gewichten in de 10/8 reeks verzwaar tov de 12 reeks)

zeker geïinteresseerd in ervaringen van anderen ivm iets meer klimgerelateerde 'algemene' krachtoefeningen
 
----------------
walk through life and talk to everyone

 

 

BeNnYmAn
waar is mijn persoonlijke barkruk?
638 posts
Momenteel nog even buiten strijd

9-4-2005
21:06

www
 

Ik zal ze daar op de computer deze thread eens tonen, misschien kunnen zij er nog enkele nuttige dingetjes aan toe voegen en alle informatie van hierboven in mensentaal zetten(want ik snap niet alles!).
 
----------------
The sky is not the limit, the limit is Fontainebleau!

 

 

Franzz
tooghanger
69 posts
Thailand Climbing Rocks

10-4-2005
13:07

 

How to climb 5.12

Das een boek van Eric J Horst waarschijnlijk hebben velen op de site dit boek al gelezen.
Hierin staat ook dat fitness een nul operatie is tenzij je echt heel hoge niveuas klimt 7c en van die toestanden.
Er staan enkel een paar oefeningen in om de onderarmen bij te trainen om de verzuring langer uit te stellen. Hiervoor heb je echter geen fitness abonnement nodig!
Zijn raad is heel simpel! KLIMMEN KLIMMEN KLIMMEN maar met de nodige rust en best volgens een goed uitgedokterd programma. Hij bespreek een 10 weken programma dat ik nu al een tijdje volg met merkbaar resultaat!
Check it out!!!
Ik denk dat dit boek in de bibliotheek van den BAC steekt maar ben ni zeker?


 
----------------
Thailand Climbing Rocks