Blessures, medisch leed en voeding voor klimmers.
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

verrokken gewrichtsbanden

nielfisk 16 13301 21-5-2005 09:55  

Laatste

nielfisk
krijg ik een pintje?
30 posts

2-5-2005
23:43

www
 

verrokken gewrichtsbanden

op dit moment ligt mijne enkel al 2 weken in de gips met nog 1 week te gaan met waarschijnlijk verrokken gewrichtsbanden (want iets anders vonden ze niet direct).

heeft daar nog al iemand ervaring mee gehad? kan je hieraan werken? verstevigingsoefeningen? last in het begin bij het klimmen? ...

 

 

Alex D.
vaste klant
202 posts

2-5-2005
23:48

 

Goede kinesist zoeken is de boodschap en reken op ff revalideren! Sorry.

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

3-5-2005
17:04

www
 

Verrokken gewrichtsbanden?? Dan heb je het over een doodgewone verstuiking? Zelf al is die ernstig dan nog hoeft daar mijns inziens geen gips aan te pas te komen en al helemaal niet voor drie weken Enkel als er een ligament gedeeltelijk of geheel over is kan dit aangewezen zijn en dan nog. Ik had ooit een avulsiefractuur aan mijn rechter enkel. Mijn ligament was gedeeltelijk over en had een stuk bot mee losgetrokken. Zelfs dat is nooit in de gips geweest. Enkel in een sportbrace.
De revalidatie duurde inderdaad wel lang en met een achttal kinesessies. Volgende keer een andere dokter opzoeken, lijkt me zo.
Zo lang je in de gips ligt kunnen die gewrichtsbanden wel rustig helen maar verzwakken de niet geraakte banden plus doorbloeding die minder is plus... Immobilisatie wordt tegenwoordig zo veel mogelijk beperkt dacht ik. Drie weken wtf
T
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 

 

nielfisk
krijg ik een pintje?
30 posts

4-5-2005
01:12

www
 

dus advies is eigenlijk de gips zo snel mogelijk verliezen en evt. nog ff met nen tape of brace rondlopen?

zijn er dan geen verstevigingsoef da g zelf kunt doen of mss toch best ne kine opzoeken?

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

4-5-2005
11:54

www
 

Mij lijkt het het beste een goede kine te zoeken die u vlot er weer bovenop kan helpen. Ik weet niet hoe uw kwetsuur juist in elkaar zit en ben geen dokter maar ik vind het raar dat je drie weken gips krijgt voor slechts verrokken gewrichtsbanden.
T
PS: Is volleybal de boosdoener?
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 

 

nielfisk
krijg ik een pintje?
30 posts

4-5-2005
16:14

www
 

het antwoord is ja.
bij het blokken neergekomen op iemand anders zijn voet en voet omgeslaan...

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

4-5-2005
17:02

www
 

Dacht het al wel. Mijn avulsiefractuur kwam door hetzelfde maar dan aan de andere kant van het net. Laat weten hoe het afloopt.
Succes!
T
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 

 

Wimper
vaste klant
225 posts
Hoe hoger je klimt, hoe dieper je kan vallen !

4-5-2005
20:30

 

Yep, volleybal, schoon sportje, maar ik heb ook 2 van die kl...-ervaringen achter de rug.
Waarom die artsen die enkels altijd direct in het gips willen leggen, is mij een volkomen raadsel. Ze zouden er beter aan doen om je een deftige brace voor te schrijven, zodat je tenminste iedere dag je voet een beetje kan bewegen en lichtjes masseren, zo zit je achteraf niet met de miserie dat je je voeten niet meer kunt plooien.
Ik heb destijds 6 WEKEN in het gips gemogen voor zo'n volleybal kwetsuur en het heeft me achteraf bloed, zweet, tranen en vooral maanden werk gekost om alles terug in orde te krijgen. De tweede keer dat ik het voor had, heb ik geweigerd om in het gips te gaan, maar heb ik alles zelf ingepakt en lichtjes blijven bewegen (zonder op de voet te steunen, wel te verstaan). Resultaat : een veel snellere revalidatie en veeeeeel minder miserie achteraf.

Mijn raad : raak da gips zo snel mogelijk kwijt en leg uw voet gewoonweg in een stevig verband als er een kans bestaat op mogelijke verzwikking en beweeg zoveel mogelijk.

Advies van een niet-medicus (maar wel veel ervaring door het zelf voorgehad te hebben) : als er geen breuk (bot, ligamenten of peesafscheuringen) aan te pas komt : maximum 10 dagen gips !
 
----------------
When you reach the top, you're only half way there !

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

5-5-2005
10:27

www
 

You see...
Neem een kettingzaag mee, bedreig uw dokter, zaag indien de dokter nog niet wil uw gips los en zoek een goede kine
T

Edit: Voor een volgende keer is het misschien interessant om naar het SMAC te gaan op het sportkot. Daar geven ze in principe altijd een brace.
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 
[last edited on 2005.05.05 10:27:00]

 

 

sander2
krijg ik een pintje?
48 posts

5-5-2005
12:06

 

lol, kheb da 3 maal voor gehad op een seizoen, en dan benk gestopt met volleybal,
de 2de keer toenk op iemand zijne voet terechtkwam, was der zelfs iet gebroken, de dookters hadde dit toen echter ni gezien, khad enkel een verreking zogezegd. Dus een steunverband was genoeg, daar door is der inmenne voet da gebroken dinge scheef aan lkaargegroeid, en zittek nu met de gebakken peren, ask effe loop begink last te krijgen...
een operatie is riskant, want het is int kraakbeen.
bolgens de doktoors zout afslijten, waarnakgeen last meer ga hebben, kvraag me alleen af hoelang da duurt....

Das peisk ook een antwoord op waarom da ze nen nkel altijd intgips willen steeken, in den enkel zen der zoveel gecompliceerde beentjes etc...
ne gips is dikwijls vr hun eigen in te dekken, zodat ze ni echt iets fout kunne doen, zozals ze bij mij wel hebben gedaan...
 
[last edited on 2005.05.05 12:06:50]

 

 

nielfisk
krijg ik een pintje?
30 posts

5-5-2005
13:28

www
 

die indruk heb ik ook dat ze u tegenwoordig veel te snel ne gips aansmeren...

ma ja, het zij nu zo. maandag mag m der af en dan zullen we wel zien... k hoop alleen da we zo snel mogelijk terug kunnen klimmen, want nu dat het schoon weer eraan komt is da nie zo aangenaam om dan nix te kunnen doen...

 

 

Renaat
soms ga ik ook klimmen
1178 posts

7-5-2005
12:37

www
 

Heb dat ook al veel gehad, door vroeger te skateboarden. Mijn enkel is nu al zo hard uitgerokken dat ik er zo diep mag doorknallen als ik wil, verrekken doe ik hem niet meer...
 
----------------
"It's better to be pissed off, than to be pissed on"

 

 

nielfisk
krijg ik een pintje?
30 posts

9-5-2005
14:15

www
 

een geluk na vele ongelukken dan...
gips is er vandaag afgegaan, wel nog een beetje stijf en pijnlijk, maar dokter heeft toch geen kine voorgeschreven, nog een weekske rusten en dan kunnen we terug rustig beginnen...
op hoop van zegen...

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

9-5-2005
22:48

www
 

Nog raarder, wel gips, geen kine... Ik heb serieuze twijfels bij die doc. Wel kine geen gips lijkt me een logischere redenering. Als k u binnenkort nog eens tegen het lijf loop moet k er toch ns mijn ei over kwijt.
T
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 

 

nielfisk
krijg ik een pintje?
30 posts

20-5-2005
16:26

www
 

vandaag na 2 weken nog is nr den dokter geweest... nog steeds beetje dik en nog niet volledig strekken mogelijk (klimschoenen verdraag k al helemaal nie...) nu toch kine voorgeschreven gekregen en ook al nen brace... nu kan k toch zelf bijna nie meer volgen ze en de teller staat al op 6 weken niet meer geklommen

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

21-5-2005
09:55

www
 

Manman, t klinkt als een hoop gepruts zo stilaan. Een verstuikte enkel is niet altijd even eenvoudig te behandelen denk ik maar toch... Ik heb u gemaild ivm die kine. Laat iets weten moest je de mail niet ontvangen hebben.
Grtz
T
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon