Blessures, medisch leed en voeding voor klimmers.
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

Vraagje ivm Tape

joon 11 5037 21-3-2006 12:41  

Laatste

joon
tooghanger
55 posts

30-11-2005
02:14

 

Vraagje ivm Tape

Ik heb een uitleg gevraagd aan een klimmer ivm tape rond zijn vingers.
Hij zei dat ge op die manier de kracht kunt verdelen over uw hele vingerkootje ipv op 1 bepaalde plaats. En dat hetzelfde werd gedaan voor ellebogen en dergelijke.

Ik vraag mij af of iemand dit iets verder kan toelichten. Wat voor tape moet ik gebruiken? Wanneer moet ik tape gebruiken? 1 keer rond de vinger draaien of 5? Los of strak?

en in het specifiek, ik begin een klein beetje last te krijgen van mijn linker elleboog, niet tijdens maar na het klimmen. Vandaag heb ik op aanraden geprobeerd met een tape op mijn bovenarm te klimmen maar ik betwijfel dat het geholpen heeft.

Kan een onder jullie mij de kneepjes van het vak leren aub?

(en ja ik heb de Search functie al ontdekt, heb gezocht maar niets specifieks gevonden, ook google kan me niet verderhelpen tenzij ik Golf of Tennis...)

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

30-11-2005
08:42

www
 

Om te beginnen de tape: die kan je kopen bij een apotheker, bestaat uit verschillende breedten.
Als je met google zoekt zal je het een en ander vinden, ook is het hier al veelvuldig aan de orde geweest.
Mij is altijd gezegd dat je dat goed moet doen of het heeft geen goede werking.
Mijn ervaring: ofwel hou je max. gegeven belasting op de pezen onder controle door de tape, of je gaat gewoon (dan gaat het om de vinger) het lichaamsdeel zo goed als onbruikbaar maken om kracht uit te oefenen (vergelijk met de plaasterzetting). Ik zou in ieder geval iemand die de kennis en ervaring heeft raadplegen.
 
----------------
De meeste bergsporters zijn gewoon creditcard-avonturiers(Joe Simpson)
Guido

 

 

Imaran
ne charme woko alstublief
2066 posts

30-11-2005
09:27

 

Tape rond je vingers gebruik je enkel en alleen bij blessures en zelfs dan kun je je afvragen wat het nut ervan is.

Als je een blessure oploopt is het vaak raadzamer om rustiger aan te doen met klimmen of om even tijdelijk te stoppen. Dat is een betere remedie als maar doorgaan en je vingers voltapen.

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

30-11-2005
11:03

www
 

Idd, die opkomende pijn in uw elleboog die je voelt is teken aan de wand van een overbelastingsletsel dat in de maak is. Gun je lichaam eens een week of twee rust en bouw dan terug geleidelijk aan op naar uw maximumniveau.
T
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 

 

Fleur
vaste klant
231 posts
When I'm good, I'm very good, but when I'm bad, I'm better
I'm no angel (Mae West)

30-11-2005
11:04

 

Van tape rond je vingers word je geen betere klimmer. Reden waarom je vaak getapete klimmers ziet is dat ze blessures opliepen waardoor taping nodig is.
Als je last hebt van je elleboog na het klimmen zou dit wel eens op een ontsteking kunnen duiden en hiervoor is rusten de boodschap. Moest het erger worden zou ik een sportarts raadplegen. Begin niet zomaar te tapen want zo kun je je eigen spieren/ligamenten verzwakken en hierdoor loop je kans op grotere blessures. Als je het kan vermijden, vermijdt het dan!

 

 

joon
tooghanger
55 posts

1-12-2005
02:23

 

alvast bedankt voor julle tips
I'll lay off the tape for a while
morgen ga ik klimmen, dus als mijn elleboog dan een kik geeft dan weet ik dat ik het even voor bekeken moet houden.

 

 

FL
soms ga ik ook klimmen
2239 posts

1-12-2005
17:45

 

Of zonder handen/met 1 hand klimmen op de dalplaat. Zeeeer goede oefening voor het evenwicht!

 

 

Eddymen
een waterke aub!
14 posts

4-2-2006
13:33

 

elleboog

Pijn in de elleboog of een tenniselleboog(in de volksmond)onstaat meestal doordat de onderarm sterker ontwikeld is dan je bovenarm.Is dit dan een overbelasting ja en nee,je kunt twee dingen doen zorgen,dat je bovenarm in verhouding komt met je onderarm.Maar vooral veel strechen van de onderarm.Door te strechen ontlast je de aanhechting en verdwijnt de pijn vrij snel.En dit blijven doen minstens 3 keer per dag ALLE dagen.

Groetjes Eddymen

 

 

Wout
Married with child
1179 posts
Iedere tegenslag maakt je sterker (Marc Herremans)

18-2-2006
22:22

 

Bovenarm intapen? Die rolletjes zullen er nogal doorvliegen...
 
----------------
Iedere tegenslag maakt je sterker (Marc Herremans, triathleet)

 

 

Cabron
vaste klant
228 posts

22-2-2006
16:12

www
 

En volgens mij heeft het ook niet veel zin om echt te rusten. Actieve genezing werkt volgens mij het best! Maar dan moet je wel heel gediciplineerd dingen doen waarvan je voelt dat ze je zeker niet overbelasten. Het is natuurlijk niet zo eenvoudig om je tot die (meestal) eenvoudige dingetjes te beperken...

 

 

Cypher Lou
krijg ik een pintje?
29 posts
Chaos is just a higher and more complicated form of order...
So I'm not to blame if this order is beyond your comprehension...

21-3-2006
12:41

 


@Eddymen
Er is een verschil tussen de tenniselleboog en de golfelleboog ( misschien binnenkort de klimmerselleboog genoemd ). Het verschil zit hem namelijk in de plaats waar de ontsteking zich voor doet. De peesgroepen voor de spieren van de onderarm, die de pols en hand naar beneden laten bewegen (m.a.w. bij het klimmen het meest gebruikt,zitten vast aan de binnenkant van de elleboog. Als je die dus wat overbelast hebt kan je een ontsteking krijgen of zelfs scheurtjes. Mocht het dus blijven, zeker een arts consulteren, maar wat ik in dit geval zeker NIET zou doen in stretchen !! Laat deze peesgroep rusten zonder er al te veel aan te trekken !