Blessures, medisch leed en voeding voor klimmers.
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

sleutelbeen te hoog?

nielfisk 6 6510 9-4-2006 12:42  

Laatste

nielfisk
krijg ik een pintje?
30 posts

5-3-2006
12:43

www
 

sleutelbeen te hoog?

de ene blessure is nog maar pas van de baan en de andere staat weer voor de deur...

het gaat em nl. over het volgende: het gewricht waar het sleutelbeen ad schouder aanhecht heeft een slag gehad (door een onverantwoorde skiër die dacht dat hij de piste voor zich alleen had...) waardoor het kapsel en de gewrichtsbanden een beetje uitgerokken zijn met als gevolg dat mijn sleutelbeen vr de moment iets te hoog staat, ttz er staat teveel speling op het gewricht nu. K ben er al mee nr de dokter geweest (sportkot in leuven) maar die zegt natuurlijke heling, vr de rest wordt er niets aan gedaan...

nu mijn vraag: zijn er al mensen die iets dergelijks hebben voorgehad en of ze daar lang last van gehad hebbben?

thx

 

 

Rastaman
tooghanger
113 posts
If you want to climb something enough, you'll end up climbing it. (Pete Boardman)

6-3-2006
17:14

 

Pianotoetssyndroom

Hallo Niels

Heb een 12-tal jaar geleden een soortgelijke blessure opgelopen na een onbedoelde mtb-salto.
Na verloop van tijd (enkele maanden) totaal geen pijn of bewegingsbeperking meer ondervonden.
Vermoedelijk moet je wel voor de rest van je leven verder met « het pianotoetssyndroom ».
Door het trauma is het ligament acromioclavicularis (gewrichtsband tss schouder en sleutelbeen) gerokken of afgescheurd en hierdoor komt de clavicula (sleutelbeen) iets omhoog te staan zoals een pianotoets.

Welcome to The Club!

Rastaman

 
----------------
"If you want to climb something enough, you'll end up climbing it". (Pete Boardman)

 

 

Christiaan Westerbeek
een waterke aub!
5 posts

7-3-2006
12:16

 

Zelfde bij mij

Ik heb hetzelfde gehad. Een flinke val op de schouder tijdens het snowboarden. Mijn sleutelbeen steekt ook iet wat uit net zoals Rastaman aangeeft. Ook ik had er na ongeveer 2 maanden geen last of beperking meer van.

 

 

nielfisk
krijg ik een pintje?
30 posts

7-3-2006
23:10

www
 

ok bedankt. stelt mij toch al iet of wa gerust.

en speelt er iemand toevallig ook volleybal? want dat lijkt mij nu nog niet echt aan te raden aangezien aanvallen wel een redelijk explosieve beweging is...

k ben trouwens vandaag heel rustig gaan klimmen om eens te testen (ik mocht van de dokter) en voorlopig nog geen last. kunnen we alleen maar toejuichen...

 

 

laurent.wery
krijg ik een pintje?
20 posts

14-3-2006
12:30

 

geen meer probleemen

hallo,
ik heb ook mijn "pianotetssyndroom" van een paardgeval in 1998. 3 weeken zonder sport, dan zwemmen. heel goed sport om de schoulder gevricht te versterken. Dan terug klimmen na 6 weeken, calm in dalle of verticaal. En enkele weeken na in de overhang, en respecteren uw pijnen: laat u vallen als pijnlijk is. Goed stretchen en niet klimmen met pijn. En nu ik denk niet meer aan min pianotoets.... zels in de rotsen...
 
----------------
"Une longue ballade commence toujours par le premier pas"

 

 

Sonic
een waterke aub!
8 posts

9-4-2006
12:42

 

Acromioclaviculair gewricht

Het acromioclaviculair gewricht wordt vooral gesolliciteerd bij een armbeweging boven 120° (ongeveer wanneer de bovenarm ter hoogte van het oor is). Bij een trauma (val, overbelasting, ..) ligt de pijn ter hoogte van (dermatoom C4) sleutelbeen tot schoudertop en iets aan de achterzijde van je trapezius. Er zijn een aantal tests (just ask) die het vermoeden van een dysfunctie kunnen bevestigen. Zoals Rastaman correct uitlegt, is het Lig acromioclavicularis superior en inferior idd verantwoordelijk voor stabiliteit en dus coördinatie in het gewrichtje.
Een pianotoets kan een klinische bevestiging zijn van een ruptuur van deze ligamenten. (operatie is na de acute fase zowat de enige oplossing om later terug kracht los te laten in die schouder).

Er zijn nog een aantal andere structuren in die regio die betrokken kunnen zijn in het letsel (eindpees van supraspinatus, discus articularis (klein schijfje tussen de gewrichtsoppervklakken)).
Luister idd naar je lichaam.
Indien pijn aanwezig is, en blijft gedurende een periode, ga dan toch es langs bij een goede arts. (lijst te verkrijgen, hihi).
Ochtendstijfheid wijst altijd op gewrichtsaandoening en is een waardemùeter voor de ontsteking in het gewricht.

Als je nog vragen hebt, just ask, ik zal proberen er op te antwoorden.
Christophe