Blessures, medisch leed en voeding voor klimmers.
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

glaucoom

3 3326 25-4-2006 20:42  

Laatste

BCN
red.
28 posts

24-4-2006
11:48

 

moved for the sake of all

This thread was moved by Tijl

 

 

Chris
soms ga ik ook klimmen
1238 posts

24-4-2006
13:13

 

Nu ja, diamox wordt niet voor niets gebruikt voor de 'behandeling' van glaucoom én hoogteziekte.
En de mensen die vroeger een radiale keratotomie lieten doen hadden soms wel degelijk last van overdruk in de ogen op grote hoogte. Maar ik ben geen dokter, en als meerdere behandelende artsen zeggen dat dat geen effect heeft... 2400 m is natuurlijk niet echt veel. Enge dingen als retinabloedingen en zo -kunnen maanden nodig hebben om te herstellen- treden pas echt goed boven de 4000m op dacht ik.
Ik had wel begrepen dat het effect van hoogte op glaucoom tijdelijk is en weer teniet gedaan wordt na terugkeer op normale hoogte.

Dus in 't kort: ja, overdruk in de ogen komt voor op grotere hoogte. Wat de effecten zijn op een aangeboren glaucoomachtige aandoening zullen de behandelende artsen toch echt wel 't beste weten. Zeiden ze nog wat over eventueel opnieuw gaan skiën? En van tevoren?

Sterkte in ieder geval.

 

 

Dob
een waterke aub!
5 posts

25-4-2006
20:42

 

Er zijn gevallen bekend van patienten met glaucoom die op grote hoogte beschadiging van hun gezichtszenuw hebben opgelopen, ondanks goed ingestelde medicatie. Waarschijnlijk door toegenome druk in her oog en daardoor op de zenuw. Of dat ook al op 2400 meter kan optreden is in de literatuur niet beschreven. Hangt overigens ook af van het soort glaucoom.