Blessures, medisch leed en voeding voor klimmers.
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

BMI c'est pas une voiture

69 5781 22-3-2005 19:45  

Laatste

Roel 1
vaste klant
339 posts

10-3-2004
12:42

 

20.6

 

 

Nessie
vaste klant
228 posts

10-3-2004
12:42

 

25,99


Deze test is goed voor schoolgaande jeugd. Vanaf dat men een iets volwassen lichaamsbouw heeft komen heel wat andere faktoren te pas. Vetgehalte en dergelijke.




Ha, ha !



Staar jezelf niet blind op de BMI, de beste test is een spiegel en een portie eerlijkheid tegenover uzelf.





Oh, Oh, ...

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

10-3-2004
12:42

www
 

Om eens een voorbeeld te geven:

Ik heb een quetelet/BMI bvan 24,07 maar ook een vetpercentage (regelmatig op de huid gemeten)
van minder dan 10 %
als je dat terugtelt tot een vetvrij lichaamsgewicht zou ik dan nog altijd een BMI hebben van 23!
Dus het zegt echt niet alles. Ik zou bijna te zwaar zijn (BMI) maar ik ben ook bijna alle vet op het lichaam kwijt. BMI zegt helemaal niets.

Wel zou het eens interessant zijn om BMI en klimniveau te vergelijken. 8a gaat makkelijker met BMI < 20?
 
----------------
De mooiste route?... is de volgende

 

 

J.BL
tooghanger
197 posts
"If we are what we eat, I'm Cheap, Fast and Easy."

10-3-2004
12:42

 

19,3
64 kilo, 1,82

Beetje vreemde test...
Hoe meer spiermassa je hebt, hoe hoger je BMI zal zijn. Het heeft dus weinig met gezondheid of vetpercentage te maken denk ik.
Zelf zit ik laag omdat ik lang en mager ben, maar wat met iemand die klein en enorm gespierd is? Vetpercentage meten is een betere maatstaf denk ik.
Question: Kun je zelf je vetpercentage opmeten?
 
----------------
'Most sports require only one ball'

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

10-3-2004
12:42

www
 

Dat kan. Je hebt apparaten die een heel laag stroompje door het lichaam sturen en aan de hand van de weerstand een indicatie geven van het vetpercentage.

Beter is het toch om met zo'n tang de huiddikte op te meten en dan het vetpercentage laat bepalen. Schijnt de op een na precieze methode te zijn met een maximale afwijking van 2%
(dit doe ik van tijd tot tijd omdat ik regelmatig bij de physio kom, en die mij dan ff opmeet)

Het best is een onderwater-gewichtbepaling. Maar dit vraagt een dure opstelling met zwembad en zo. Dus:

stroommeting is een goede indicatie. huiddikte meten is een goede en relatief nauwkeurige methode.
 
----------------
De mooiste route?... is de volgende

 

 

Seán
Ca Colle!!!
251 posts
DAS is good for you!

10-3-2004
12:42

 

Den obees is hier!

Impedantie (stroommeting) niet echt precies, geven wel estimatie.
Met huidplooidikte metingen kan je dan aan de hand van predictie formules je % vet estimeren. Onder water weging (wet van Archimedes)
zou de gouden standaard zijn.
Terwijl da we toch bezig zijn voor de geïnteresseerden (als vb) hier mijn resultaten:
(BMI: 26)
Vet%:
Impedantie meting: Tanita: 7.9 % // Omron BF 300: 7.2 %
Predictieformules (8): tussen 4.7 en 12.6 met een gemiddelde van 8.6 %. Dus die max 2% afwijking ... vergeet dat maar. T'is nat ook afh van welke formule je gebruikt.
Onder water weging: 4,7 % vet! Dat lijkt me wel echt weinig...want de rest is allemaal hersenen !!(mijn lichaam bestaat uit 97.6% hersenen)




 
----------------
"May the God of friction be with you!"

 

 

radic
girl spotter
580 posts
live the life you love, love the life you live

10-3-2004
12:42

www
 

21.7

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

10-3-2004
12:42

 

dit berichtje heb ik ooit gepost ivm goldfinger:


en van de deelnemers van een vorige editie een kwart met uitgesproken ondergewicht (BMI kleiner dan 18.5) en de helft met ondergewicht (BMI kleiner dan 20.0)(een gezonde volwassene heeft normaal een BMI tussen 20.0 en 25.0); geen wonder dat Muriel Sarkany ooit de problematiek van anorexie bij topklimmers ter sprake bracht


je moet het maar eens berekenen; en om je rekenmachine niet nodig te hebben kun je de calculator gebruiken op de runnerswebsite:

http://www.runnersweb.nl/runnersweb/show/id=4149

alleen met de commentaar erbij (de cijfers) ga ik niet helemaal accoord; wie de cijfers wil voor de jeugd (-18): ik kan dat thuis opzoeken

btw ik scoor een perfecte 22.6 (wat me niet de ideale constitutie geeft om te klimmen, maar ik ga het daarvoor niet laten!)
 
----------------
walk through life and talk to everyone

 

 

roeland
tooghanger
124 posts

10-3-2004
12:42

 

ook te dik ? :p

hier ist 24.1 Ook bijna een dikzakske
dringend op vermageringskuur

 

 

J.BL
tooghanger
197 posts
"If we are what we eat, I'm Cheap, Fast and Easy."

10-3-2004
12:42

 

Dan zal ik maar wachten tot ik eens ergens gekeurd moet worden. Of zo'n tang kopen natuurlijk.

Bedankt voor de respons
 
----------------
'Most sports require only one ball'

 

 

Renaat
soms ga ik ook klimmen
1178 posts

10-3-2004
12:42

www
 

22.99
Wanneer brengt Duvel een 'Duvel-light' uit?
Als iedereen hier zijn klimniveau en BMI post kunnen we een grafiekje maken...

 

 

Alexis Miko
een waterke aub!
10 posts

10-3-2004
12:42

 

Alexis Miko BMI 20 avec ou sans Leffe ? Blonde ou brune ?

Niveau 8b au leffomètre

Bon travail

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

10-3-2004
12:42

www
 

vetpercentage

t grappige aan die apparaten die stroom door uw lichaam sturen is dat er zo zijn die je in de GB koopt en u direkt een ideaal dieet en trainigsschema voorschoteld. Allemaal dikke commercie. als je het echt wel weten moet je het in een labo laten meten. Daar gebruiken ze impedantie en huidplooimetingen als controle. Ik kreeg vorig jaar zo de waarde 4,3% opgespeld. Da's enorm weinig ma k zen der toch trots op.(Richard Virenque heeft 5,2 )
T
-stoefstoef-
 
----------------
Fear doesn't exist anywhere except in the mind. (Dale Carnegie)

 

 

popol
bleau-kids generator
2947 posts
late night spammer

10-3-2004
12:42

 

22.9 degrees fahrenheit

 

 

kim
[email protected]
posts

10-3-2004
12:42

 

He Tijl, welk labo was dat? Telkens als ik zo iets vraag bij een fitness of dokter krijg ik rare blikken toegeworpen. En volgens mij is een impedantie meter niet nauwkeurig genoeg. Bij het opstellen van een correlatie tussen impedantie en vetmassa, gaat men altijd een steekproef nemen uit de populatie. Nu is het zo dat klimmers vaak een dikkere eeltlaag hebben aan de vingertoppen (langswaar die kleine spulletjes van tanita en zo je impedantie opmeten) en gespierdere onderarmen hebben (langswaar de stroom ook door moet). Dus de correlatie die ze hebben gemaakt voor een gemiddelde populatie gaat niet op voor een klimmer. (denk ik)


 

 

bergrat
soms ga ik ook klimmen
1627 posts

10-3-2004
12:42

 

26.2
ze moeten maar op 500m van mijn deur geen kebab en frietkot zetten.

 

 

frédéric
[email protected]
posts

10-3-2004
12:42

 

j'avais oublié de mettre au carré. j'ai eu vachement avec 34.
ouff!!! j'ai 19.







 

 

Jan Van Roy
tooghanger
62 posts

10-3-2004
12:42

 

De feestdagen door zonder al te veel extra calorieën

Oefenen kan hier:
http://www.klimzaalhungaria.be
of korter http://www.klimzaalhungaria.be/2004

met de beste wensen...

 

 

Hube
Master Chief
5488 posts

10-3-2004
12:42

www
 

Pas op de Duvel: 250 punten... Nog een toffe spel maar makkelijker dan van niveau stijgen.

Hube

PS: Anne, merci pour ton explication du BMI, le mien avoisine le 20,5. Soulagement, on m'a toujours traité d'anorexique.

 

 

Rine
Bleau-girl
162 posts

10-3-2004
12:42

www
 

onderwaterweging

@kim

wij lieten vroeger ons vet meten onderwater(zeer nauwkeurig)
dit was bij prof M. Goris Ku Leuven
Tervuursevest 101 Heverlee