De oplossing voor wie even geen zin heeft om te werken of studeren. Als het met klimmen te maken heeft, dan moet je hier niet zijn!
Titel Gepost door Berichten Views Laatste    

Tijd voor een goede discussie

Tijl 45 2204 3-12-2004 11:10  

Laatste

Jo
soms ga ik ook klimmen
1843 posts
Think different!

30-11-2004
00:03

www
 

De recente opkuisdag in Freyr leerde ons dat het grootste percentage van het bijeengehaalde vuil moeilijk afkomstig kan zijn van klimmers, maar veeleer van sluikstorters, mogelijk ook aangespoeld met overstromingen van de Maas.
Maar pleit dat ons, klimmers, vrij? Ik dacht van niet. Qua zuiverheid van de rotsen misschien (hoewel magnesium is óók iets dat je achterlaat). Maar ook al neem je braaf je afval mee naar huis, je hebt het toch nog altijd geproduceerd?! En de milieu-impact van de vele auto's die iedere zonnige weekenddag richting rotsen rijden, die is zo mogelijk nog groter.
Een beschuldigende vinger uitsteken naar politiekers, industriëlen, wandelaars, sluikstorters,... brengt geen zoden aan de dijk, als we geen eerlijke poging wagen om er bij onszelf iets aan te doen. Carpoolen bijvoorbeeld, maar hoe vaak zeggen we niet zoiets als "ik rijd wel zelf want ik moet vroeger door"? Of wordt er geen moeite gedaan om ergens af te spreken en samen verder te rijden "om half tien aan de rotsen"!?
Ik weet het, 't is niet gemakelijk, ik moet ook soms schuldig pleiten.

De experts hier zullen mij misschien ten dele gelijk geven, en verder waarschijnlijk een hele hoop (tegen)argumenten kunnen aanbrengen, wanneer ik poneer dat de kern van zeg maar alle (mondiale) problemen terug te brengen is tot overbevolking.
Zolang daar niet over nagedacht kan worden, zijn alle Kyoto- en andere normen en soft laws eigenlijk maar doekjes tegen het bloeden.
Maar het is inherent aan dit probleem dat de meesten onder ons, zoniet wij allemaal, de oplossing ervan niet zullen meemaken. En ooit zal het probleem zichzelf wel oplossen...
 
----------------
Think different!

 

 

maarten van den eynde
tooghanger
85 posts

1-12-2004
17:21

 

idee voor buspoolen?

wanneer je gedrag wil veranderen bij mensen moet je bijna per definitie incentieven creeeren. De (vaak mentale) kost van het veranderen van het oude gedragspatroon moet ge-'counterbalanced' worden door een voordeel dat groter is. Misschien is dit iets waar de clubs een keuze in kunnen maken.

Stel: De afstand voor de gemiddelde klimmer van huis tot rots is 350 km heen en terug; aan 7 liter per 100 km; en gemiddeld 1 euro per liter. Dan kom je ruw afgerond op 25 euro voor een klimdag per auto.
(KANTTEKENING: de werkelijke kost op lange termijn is natuurlijk hoger als gerekend wordt dat een auto officieel op 4 jaar wordt afgeschreven (verbeter me als ik foute dingen zeg, ik weet hier niet veel van))

De tweede stap is dan een norm te bepalen die een minimum bezetting in de auto vaststelt, noodzakelijk om van verantwoord transport te spreken. (Bijvoorbeeld 60% = 3 in een auto van 5, 5 a 6 in een buske voor 8 personen, etc.)
Ik ga uit van die 60%-norm, dan betekent dit dat een autoticket per persoon ongeveer 8 euro is (aan allen jonger dan 26: ong. prijs voor Go-pass rit heen en terug). [Dit gerekend op de korte termijn (niet de hogervermelde afschrijvingskosten), maar mensen denken nu eenmaal eerder op korte termijn.]

Stap 3 is dan de verantwoordelijkheid van de clubs: Je zou kunnen voorzien dat er vanop bepaalde plaatsen bussen worden ingelegd op typische klimdagen (vertrek bijvoorbeeld om 8.00u en terug om 20.00u) vanuit een aantal centrale plaatsen waar voldoende parking is. Hier komt het incentief idee: je moet uiteraard zorgen dat deze passagiers voordeliger uitkomen. De prijs moet liggen op de prijs voor een gewone autorit minus de gemiddelde prijs van de autorit van huis naar de busplaats. Laat ons er van uitgaan dat de afstand gemiddeld heen en terug 50 km bedraagd. Dat betekent nog een kost van 3 a 4 euro. Dat betekent dat je aan de buspasagiers maximum een bedrag van 4 a 5 euro mag aanrekenen, wil je het incentief creeren. Ik ben niet op de hoogte van de prijs voor een busrit van 350 km, maar die zal wel hoger liggen. Hier zouden de clubs kunnen tussen komen, hoewel zij (naar ik vermoed) niet veel overschot hebben op de begroting.
Maar de prijs zou opgedreven kunnen worden (bijvoorbeeld naar 8 euro)als er een mentaal incentief komt: het moet leuker worden met een groepsbus te gaan, dan met een individuele wagen. Een soort van strippenkaart (10 keer klimbus gepakt korting op lidmaatschap, korting in klimwinkels die dit initiatief steunen, etc>. video's laten zien, ervaren klimmers laten vertellen over hun ervaringen, misschien zelfs een themabussen: knopen, routeplanning, weerkunde, wie weet wat voor knotsgekke dingen mogelijk zijn.

Het betalen van een deel van de kostprijs door de clubs heeft het volgende effect: Het idee is dat je voor klimmers die lid zijn een vereniging (en de meesten zij dat, vermoed ik) een soort van vervoertax heft, die zich echter terugbetaald als je voor ecologisch verantwoord transport kiest.

Soit, ik hoop dat het een beetje duidelijk is,en ik krijg er eigenlijk n og zin: met een bus vol klimmers naar de Ardennen, ervarinen uitwisselen, klimverbonden sluiten, plannen smeden, etc.

 

 

klimfreak
waar is mijn persoonlijke barkruk?
587 posts
I wanna climmmmmmmb!

2-12-2004
20:20

 

Ik denk dat je daar dan weer te ver mee aan het denken bent. Het feit dat er busladingen aan de massieven gaan aankomen gaat de groenen alleen maar een extra argument geven. Maak er eenvoudigweg allemaal de gewoonte van om te carpoolen en liefst met vier in één auto en het is al veel beter wat dat mini-aspect betreft.
klimfreak
 
----------------
4MgCO3Mg(OH)24H2O is my dope

 
[last edited on 2004.12.02 20:20:10]

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

3-12-2004
10:34

www
 

de indoorzalen

Ik denk dat er eigenlijk aal veel klimmers zijn die wat carpoolen betreft op een intensieve manier natuurvriendelijk bezig zijn. Hier in Leuven wordt er alleszins stevig gecarpooled door luakkers, andere freakyfreyrgangers en een groep hungariaklimmers die ook vaak afspreekt. Op dat vlak kan er niet veel misgaan hier.
Andere punten waarover we ons wel eens zouden kunnen buigen is, zoals iets hoger aangehaald, de afvalproductie. Aan de rotsen zouden we er meer aandacht moeten aan besteden maar nog erger is het in de klimzalen. De kilo's blikjes, snoepverpakkingen,... zijn bijna niet te aanzien en op dat vlak zou er toch een verbetering moeten kunnen mogelijk zijn. Natuurlijk hangt het daarbij ook af van de zalen zelf en wat zij het makkelijkste vinden om aan te bieden en te verkopen.
Op individueel vlak moet ik natuurlijk toegeven dat ik er ook niet steeds over nadenk als ik afval produceer maar er af en toe bij stil staan is al een goede stap vooruit, niet?
Ik probeer bijvoorbeeld alvast vaak petflessen te hergebruiken door ze bij te vullen met water. Dat is zowel de helft goedkoper als de helft minder afval.
Greetz
T
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 
[last edited on 2004.12.03 10:34:24]

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

3-12-2004
11:10

www
 


Het feit dat er busladingen aan de massieven gaan aankomen gaat de groenen alleen maar een extra argument geven.

Inderdaad, soms worden er max: 20 klimmers voorzien in de opgelegde voorwaarden...
 
----------------
Les ailes nous manquent, mais nous avons toujours assez de force pour tomber(Paul Claudel)

Guido